BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szuścik Urszula
Tytuł
Edukacja kulturalna a edukacja przez plastykę
Cultural Education and the Education Through Art Classes
Źródło
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 81-92, bibliogr. 31 poz.
Tytuł własny numeru
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Słowa kluczowe
Sztuka, Nauczyciele, Kultura
Art, Teachers, Culture
Abstrakt
Każda forma aktywności człowieka pozostawia mniej lub bardziej widoczny ślad w różnych sferach życia. Wytwór ludzkiej pracy, którym jest zarówno dzieło sztuki, jak i praca dziecka, stanowi kształt zamierzony i przez człowieka mu nadany. Forma ta może wyrażać spostrzeżenie i doznanie lub intuicję i uczucie (Read, 1973). Jest obrazem poziomu doświadczeń estetycznych, wiedzy, kultury miejsca, w którym człowiek wzrasta i wychowuje się. W rozwoju osobowościowym jednostki zachodzi proces konstytuowania się przedmiotu estetycznego (zob. Ingarden, 1966), który różnicuje poziom percepcji, a tym samym odbiorców (zob. Gołaszewska, 1967).(fragment tekstu)

The article focuses on the universal character of education through art. The role of the teacher has been indicated within the shaping process of values' hierarchy and forming of responsibilities among wards. The standards of the cultural education was mentioned as an interesting educational proposition both through the art and with the art.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aduszkiewicz A., red., 2004: Słownik filozofii. Warszawa
  2. Brühlmeier A., 1994: Edukacja humanistyczna. Kraków
  3. Cassirer E., 1998: Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury. Przeł. A. Staniewska. Przedmowa B. Suchodolski. Warszawa
  4. Deręgowski J.B., 1990: Oko i obraz. Studium psychologiczne. Warszawa
  5. Dewey J., 1975: Sztuka jako doświadczenie. Przeł. A. Potocki. Wstęp I. Wojnar. Wrocław
  6. Eliade M., 1974: Sacrum, mit, historia. Wybór esejów. Przeł. A. Tatarkiewicz. Wyd . 2 . Warszawa
  7. Gadacz T., 1993: Wychowanie do wolności. "Znak", nr 9, s. 4-13
  8. Gołaszewska M., 1967: Odbiorca sztuki jako krytyk. Kraków
  9. Gołaszewska M., 1979: Kultura estetyczna. Warszawa
  10. Gołaszewska M., 1990: Istota i istnienie wartości. Warszawa
  11. Grochulska J., 1996: Carl Rogers - koncepcja edukacji. "Gestalt", nr 3/4, s. 52-56
  12. Ingarden R., 1966: Przeżycie, dzieło, wartość. Kraków
  13. Ingarden R., 1987: Książeczka o człowieku. Wyd. 4. Kraków
  14. Lowenfeld V., Brittain W.L., 1977: Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa
  15. Malicka M., 1989: Twórczość, czyli droga w nieznane. Warszawa
  16. Maslow A.H., 1986: W stronę psychologii istnienia. Słowo wstępne R. Lowry. Przeł. I. Wyrzykowska. Warszawa
  17. Pearson A.T., 1994: Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli. Przeł. A. Janowski, M. Janowski. Warszawa
  18. Porębski M., 1972: Ikonosfera. Warszawa
  19. Read H., 1973: O pochodzeniu formy w sztuce. Przeł. E. Życieńska. Przedmowa A. O. Sęka. Warszawa
  20. Read H., 1976: Wychowanie przez sztukę. Przeł. A. Trojanowska-Kaczmarska. Wstęp I. Wojnar. Wrocław
  21. Siek S., 1986: Formowanie osobowości. Warszawa
  22. Sperling A.P., 1994: Psychologia. Red. K. Martin. Poznań
  23. Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych, 2008. Warszawa
  24. Strzemiński W., 1974: Teoria widzenia. Kraków
  25. Szcześniak G., 1998: Blaski i cienie New Age. Wodnik w poszukiwaniu własnej drogi. "Czwarty Wymiar", nr 10, s. 6
  26. Szuman S., 1947a: Psychologia wychowawcza wieku dziecięcego. Warszawa
  27. Szuman S., 1947b: Talent pedagogiczny. Katowice
  28. Szuman S., 1969: O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa
  29. Szuścik U., 1998: Dom i szkoła w rysunkach dziecka. W: Dziecko w świecie rodziny. Red. B. Dymara. Kraków, s. 175-188
  30. Węgrzecki A., 1994: Wolność jako podstawa dojrzałości aksjologicznej. W: Edukacja aksjologiczna. Wymiary - kierunki - uwarunkowania. Red. K. Olbrycht. T. 1. Katowice, s. 19-24
  31. Wygotski L.S., 1978: Narzędzie i znak w rozwoju dziecka. Warszawa
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-706X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu