BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Borzucka-Sitkiewicz: Katarzyna
Tytuł
Kulturowe wyznaczniki socjalizacji adolescentów Nauczyciel wobec wyzwań współczesności
Cultural Determinants of Adolescents' Socialization Teacher Towards Present Challenges
Źródło
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 107-117, bibliogr. 21 poz.
Tytuł własny numeru
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Słowa kluczowe
Tożsamość, Edukacja, Nauczyciele
Identity, Education, Teachers
Abstrakt
Zmieniająca się rzeczywistość społeczna, powodująca narastanie różnego typu problemów społecznych, powoduje u dzieci i młodzieży coraz więcej zaburzeń i dysfunkcjonalności, szczególnie w zakresie umiejętności interpersonalnych. Z problemami tymi często nie radzą sobie rodzice, ale również nauczyciele. Niezwykle ważnym zadaniem w tej sytuacji jest prowadzenie działań zapobiegających występowaniu i pogłębianiu się niekorzystnych zachowań wychowawczych. Działania takie prowadzone są w ramach profilaktyki pedagogicznej wykorzystującej jako środek zapobiegania kształtowanie wartości edukacyjnych, w szczególności w szkole, na wszystkich poziomach edukacyjnych (Szczęsny, 2003, s. 205). Dodatkowo, konieczność akcentowania środowiskowego kontekstu działań uprzedzających stany niepożądane spowodowała, że do pojęcia profilaktyki zostało wprowadzone określenie "społeczna". Profilaktyka społeczna jest zatem zorganizowaną działalnością zbiorową, której cel stanowi zapobieganie powstawaniu niekorzystnych dla społeczeństwa zjawisk. Oddziaływanie profilaktyczne dotyczy przy tym nie tylko jednostek, lecz także grup społecznych, środowisk lokalnych, instytucji itp(fragment tekstu)

In the article the terms of adolescence process were presented as well as the stages of mature identity forming, treated as superior task of this developmental period. The emphasis was put to the description of environmental factors, that may disturb the appropriate socialization of adolescents in present times. In this context the tasks and essential competence of the teacher/educator were described in order to indicate how one should organize prevention and intervention activities to eliminate socialization process disorders, being a result of disadvantageous environmental factors(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bauman Z., 2000: Globalizacja. Warszawa
  2. Bauman Z., 2004: Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa
  3. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B., 2008: Psychologia rozwoju człowieka. W: Psychologia. Podręcznik akademicki. Red. D. Doliński, J. Strelau. Gdańsk
  4. Erikson E., 1965: Identity: Youth and crisis. New York
  5. Fromm E., 2008: Anatomia ludzkiej destrukcyjności. Przeł. J. Karłowski. Wstęp M. Chałubiński. Poznań
  6. Fromm E., 2008: Ucieczka od wolności. Przeł. O. i A. Ziemilscy. Przedmowa E. Wnuk-Lipinski. Wyd. 13. Warszawa
  7. Gaś Z.B., 1995: Pomoc psychologiczna młodzieży. Warszawa
  8. Gaś Z.B., 2003: Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja. Poradnik metodyczny. Warszawa
  9. Giddens A., 2002: Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Przeł. A. Szulżycka. Warszawa
  10. Kowalczewska-Grabowska K., w druku: Profesjonalna profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży - cele, zadania, założenia. W: Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne. Red. K. Borzucka-Sitkiewicz, K. Kowalczewska-Grabowska
  11. Kubacka-Jasiecka D., 2001: W poszukiwaniu tożsamości - od agresji potencjalnej do destruktywności. W: Dewiacje wśród młodzieży. Uwarunkowania i profilaktyka. Red. B. Urban. Kraków
  12. Pasek M., 2000: Narkotyki przy tablicy. Warszawa
  13. Postman N., 1995: Technopol. Triumf techniki nad kulturą. Przeł. A. Tanalska-Dulęba. Warszawa
  14. Przecławska A., Theiss W., 1996: Pedagogika społeczna: nowe zadania i szanse. W: Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań. Red. A. Przecławska. Warszawa
  15. Szczęsny W.W., 2003: Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki. Warszawa
  16. Todorovska-Sokolovska V., oprac., 2012: Umiejętności życiowe - ważny komponent szkoły przyjaznej dziecku. Tryb dostępu: http://www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=65:materiay-dot.-programu-edukacja-zdrowotna&Itemid=1105. Data dostępu: 24.07.2012
  17. Waterman A.S., 1984: The psychology of individualism. New York
  18. Woynarowska B., 2007: Edukacja zdrowotna. Warszawa
  19. Wroczyński R., Kamiński A., 1961: Wstęp. W: H. Radlińska: Pedagogika społeczna. Wrocław
  20. Wycisk J., Ziółkowska B., 2010: Młodzież przeciwko sobie. Zaburzenia odżywiania i samouszkodzenia - jak pomóc nastolatkom w szkole. Warszawa
  21. Wysocka E., 2010: Doświadczanie życia w młodości - problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania. Katowice
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-706X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu