BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pituła Beata
Tytuł
Wokół roli nauczyciela w kulturze - nauczycielskie interpretacje
Around Teacher's Role in Culture - Teachers' Interpretations
Źródło
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 231-243, bibliogr.9 poz.
Tytuł własny numeru
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Słowa kluczowe
Nauczyciele, Kultura
Teachers, Culture
Abstrakt
Współczesna kultura, cywilizacja niemalże od początku XX wieku jest przedmiotem ustawicznej krytyki i niekończących się sporów. Jej punkt wyjścia stanowi twierdzenie, jakoby "straciła ona [współczesna kultura - B.P.] z punktu widzenia człowieka jako całość. Jest to człowiek, który ma władzę nad rzeczami, nie panuje jednak nad swoją władzą" (R. Quardini - cyt. za: Ries, 2001-2002, s. 150, tłum. - B.P.). Korzenie tych deformacji tkwią w lansowanych ideologiach, które zawsze zaniedbują duchowy wymiar człowieka, a przecież "delikatny, ale dynamiczny duch przenika do wielu zjawisk, wliczając w to zjawiska naukowe, artystyczne i religijne" (D. Bohm - cyt. za: ibidem, s. 152, tłum. - B.P.). Współczesny kryzys wynika z fragmentaryzacji świata, z jego niekoherencji. Człowiek żyjący w takiej kulturze nie może być zdrowy i w pełni zintegrowany. Cierpi przez to, że brakuje mu ciągłości, sensu i wartości (E. Voegetin - cyt. za: Ries, 2002, s. 64, tłum. - B.P.).(fragment tekstu)

Text presents the results of researches on the role of teacher in modern culture in their own opinions and evaluation. Analyzes are based on teacher's uninhibited statements about "Teacher in modern culture". Applied humanistic methodology procedures allowed to reconstruct, read and interpretation teacher's functions and assignments in context of modern culture requirements(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Baldwin E. et al., 2007: Wstęp do kulturoznawstwa. Przeł. M. Kaczyński et al. Poznań
  2. Buksiński T., 1991: Zasady i metody interpretacji tekstów źródłowych. Poznań
  3. Fatyga B., 2009: Raport o stanie kultury. Współpraca J. Nowiński, T. Kukołowicz. Na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 31.03.2009 r. Tryb dostępu: http://www.kongreskultury.pl/title,Raporty_o_stanie_kultury,pid,135.html
  4. Kwiatkowska H., 2005: Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk
  5. Lewowicki T., 2007: Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Warszawa-Radom
  6. Nowak L., 1996: Metodologiczne aspekty nauki. Poznań
  7. Ostrowska U., 2000: Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym. Kraków
  8. Ries L., 2001-2002: Kultura a cizi jazyky. "Cizi jazyky", roč. 45, č. 5
  9. Ries L., 2002: Společnost-škola-povolání učitele. V: Profesionalizace vzdělávání učitelů a vychovatelů. Red. H. Lukášová-Kantorková. Ostrava
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-706X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu