BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Łączyk Małgorzata, Kleszcz Magdalena
Tytuł
Pomiędzy wyobcowaniem a partycypacją - nauczyciele wobec wartościowania atrybutów kultury postmodernistycznej
Between Alienation and Participation - Teachers Towards Valuation of Postmodern Culture Attributes
Źródło
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 337-347, bibliogr. 10 poz.
Tytuł własny numeru
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Słowa kluczowe
Edukacja, Nauczyciele akademiccy, Studenci, System wartości, Kultura
Education, Academic teachers, Students, Value system, Culture
Abstrakt
Charakterystycznymi cechami współczesnej rzeczywistości są szybkość i powszechność zachodzących zmian społecznych (Kwiatkowska, Łukasik, red., 2011). Nic dzisiaj nie jest jednoznaczne i nic nie jest na długo takie samo. Efektem nieustannych przemian są przeobrażenia zachodzące we wszystkich sferach życia człowieka, również w warstwie moralnej i obyczajowej. Dotyczy to nie tylko obserwowanego wzrostu tolerancji dla różnych postaw i poglądów, lecz także wzrostu relatywizmu wartości i systemu moralnego (ibidem). Brak jednolitego kanonu, pluralizm norm i wartości nie sprzyjają budowaniu ładu, nie dają poczucia bezpieczeństwa.(fragment tekstu)

In the article the results of the survey research in which the academic teachers, preschool teachers and education students took part were presented. The authors' aim was to diagnose teachers' beliefs and attitudes towards key attributes of postmodern culture. The effort was made to grasp the way in which teachers valorize the distinguished phenomena and the way they value them. On the basis of the obtained results the conclusion concerning teachers' attitudes was carefully drawn. Teachers' attitudes most frequently prove teachers' active participation in the sphere of culture and also indirectly determine the understanding of the quality and the direction of current changes.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Burszta W.J., Kuligowski W., 2005: Sequel. Dalsze przygody kultury w globalnym świecie. Warszawa
  2. Dróżka W., 2001: Orientacje aksjologiczne i style działania nauczycieli. Między tradycją a nowymi wyzwaniami. W: Edukacja przełomu wieków wobec kwestii aksjologicznych. Red. U. Ostrowska. Olsztyn, s. 57-69
  3. Janion M., 1996: Czy będziesz wiedział co przeżyłeś? Warszawa
  4. Koralewicz J., Malewska-Peyre H., 1998: Człowiek człowiekowi człowiekiem. Analiza wywiadów biograficznych działaczy społecznych w Polsce i we Francji. Warszawa
  5. Kwiatkowska G.E., Łukasik A., red., 2011: Jednostka w ponowoczesnym świecie. Lublin
  6. Melosik Z., 1994: Współczesne amerykańskie spory edukacyjne. (Między socjologią edukacji a pedagogiką postmodernistyczną). Poznań
  7. Oppenheim A.N., 2004: Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Przeł. S. Amsterdamski. Poznań
  8. Sitko M., 2001: Wychowanie w wartościach ludzkich wychowaniem XXI wieku. W: Edukacja przełomu wieków wobec kwestii aksjologicznych. Red. U. Ostrowska. Olsztyn, s. 307-311
  9. Szmyd J., 2008: Moralność w ponowoczesnym świecie - kryzys i nadzieja. "Res Humana", nr 2, s. 5-9, 26-30
  10. Śliwerski B., 2007: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-706X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu