BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Plizga Krzysztof (Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie)
Tytuł
Analysis of Energy Consumption by Electric Agricultural Tractor Model Under Operating Conditions
Analiza zużycia energii przez model elektrycznego ciągnika rolniczego w warunkach eksploatacyjnych
Źródło
Agricultural Engineering, 2021, R. 25, nr 1, s. 1-12, rys., tab., bibliogr. 14 poz.
Słowa kluczowe
Rolnictwo, Maszyny i urządzenia, Energia
Agriculture, Machinery and equipment, Energy
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Celem pracy jest analiza zużycia energii elektrycznej niezbędnej do napędu ciągnika rolniczego z silnikiem elektrycznym jako jednostką napędową, w warunkach jazdy z różnym ob-ciążeniem układu napędowego. Obiektem badań był model ciągnika, w którym silnik spalinowy został zastąpiony silnikiem elektrycznym prądu stałego. W trakcie prób rejestrowano spadek napięcia oraz natężenie prądu pobieranego z baterii akumulatorów zasilających w funkcji czasu jazdy ciągnika, a także w zależności od masy ciągnika z przyczepą, temperatury otoczenia oraz oporów ruchu, co pozwoliło na określenie pobranej mocy i energii. Dla zastosowanego zestawu akumulatorów określono również maksymalny zasięg jazdy ciągnika po drodze utwardzonej. (abstrakt oryginalny)

The aim of the paper is analysis of consumption of electric energy which is necessary to drive a farm tractor with an electric motor as a drive unit under the conditions of a drive with varied loading of the power transmission system. The object of the research was a tractor model where a combustion engine was replaced with a dc electric motor. During the tests, a decrease of voltage and current strength collected from supplying batteries as a function of tractor drive time and in relation to the mass of a tractor with a trailer, temperature of the surrounding and resistance to motion were reported, which enabled determination of the collected power and energy. For the used set of batteries, also the maximum range of the tractor drive on the paved road was determined.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Andersen, O. (2013). Towards the Use of Electric Cars. In: Unintended Consequences of Renewable Energy. Green Energy and Technology. Springer, London. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-5532-4_6.
  2. Bakun, B. (2015). Zagadnienie jednostkowego zużycia energii pojazdu elektrycznego na przykładzie samochodu osobowego po konwersji napędu. Przegląd Elektrotechniczny, 2, 174-176.
  3. Chłopek, Z. (2013). Ocena drogowego zużycia energii przez samochód elektryczny. Transport Samo-chodowy, 2, 75-87.
  4. Daberkow, A., Ehlert, M., Kaise, D. (2013). Electric Car Operation and Flywheel Energy Storage. In: Lienkamp M. (eds) Conference on Future Automotive Technology. Springer Vieweg, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-01141-3_2.
  5. Eckl, R., Burda, P., Foerg, A., Finke, H., Lienkamp, M. (2013). Alternative Range Extender for Electric Cars - Zinc Air Batteries. In: Lienkamp M. (eds) Conference on Future Automotive Technology. Springer Vieweg, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-01141-3_1.
  6. Engstle, A., Deiml, M., Schlecker, M., Angermaier, A. (2012). Development of an 800-V Electric Car with Rear-Wheel Drive. ATZ worldwide, 114, 7-44.
  7. Haidar, A., Razali, R., Abdalla, A., Aziz, H.A., Noman, K., Al-Jawfi, R. (2011). Protection of Solar Electric Car DC Motor with PIC Controller. In: Zhu M. (eds) Electrical Engineering and Control. Lecture Notes in Electrical Engineering. Vol 98. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org /10.1007 /978-3-642-21765-4_19.
  8. Hüpkes, S., Hillebrand, G., Brings, W. (2011). Flexible powertrain for electric cars. ATZ worldwide eMagazine, 113, 12-19. https://doi.org/10.1365/s38311-011-0120-6.
  9. Król, E., Rossa, R. (2017). Samochód osobowy z napędem elektrycznym- zimowe testy eksploatacyjne. Maszyny Elektryczne - Zeszyty Problemowe, 2(114), 251-256.
  10. Marcus, A.A., Fremeth, A.R. (2009). Green Management Matters Regardless. Academy of Management Perspectives, 23, 17-26. https://doi.org/10.5465/amp.2009.43479261.
  11. Michałowski, K. Ocioszyński, J. (1989). Pojazdy samochodowe o napędzie elektrycznym i hybrydo-wym. WKŁ, Warszawa. ISBN 8320607612.
  12. Moons, I., De Pelsmacker, P. (2014). Developing Different Types of Anticipated Experience Positio-ning for Electric Cars. Journal of Brand Management, 21, 216-235. https://doi.org/10.1057/bm. 2014.2.
  13. Schneider, J., Stamm, K., Breitenbach, F. (2011). Production Concept for an Electric Car. ATZproduk-tion worldwide eMagazine, 4(2), 4-9. https://doi.org/10.1365/s38312-011-0010-3.
  14. Torbus, B., Meinicke, T., Tyrtania, R. (2017). Ocena wpływu temperatury na zasięg, obciążalność i możliwość rozruchu pojazdu elektrycznego zasilanego z baterii trakcyjnej typu Li-Ion. Maszyny Elektryczne - Zeszyty Problemowe. 1(113), 43-47.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-1587
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.2478/agriceng-2021-0001
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu