BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mnich Małgorzata (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Tytuł
Kompetencje studentów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształtowania umiejętności tworzenia tekstu pisanego przez uczniów w wieku wczesnoszkolnym
Competence of Students Integrated Early Childhood Education in Shaping Ability to Create Written Text by Early School Age Students
Źródło
Chowanna, 2012, T. 1(39), s. 179-192, bibliogr. 15 poz.
Tytuł własny numeru
Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy
Słowa kluczowe
Edukacja, Studenci, Pedagogika, Edukacja wczesnoszkolna
Education, Students, Pedagogy, Early childhood education
Abstrakt
U podstaw zrozumienia istoty kształcenia polonistycznego leży więc poznanie różnic między językiem mówionym, który dziecko powinno opanować w pełni w okresie przedszkolnym, a językiem pisanym, który w systematycznym kształceniu wdrażany jest dopiero w szkolnej edukacji początkowej. Realizacja wskazanych założeń pozwoliła kurs aktywności językowej dziecka ześrodkować na podstawach teoretycznych lingwistyki edukacyjnej i pojęciu tekstu. Natomiast przygotowanie oceny tekstu dziecięcego oraz diagnozy umiejętności językowych uczniów kończących etap wczesnoszkolny ustanowiono wymogiem końcowym zaliczenia przedmiotu w toku studiów. Z pełną analizą tekstu dziecięcego studenci kierunków nauczycielskich nie mają okazji spotkać się na etapie studiów zawodowych.(fragment tekstu)

The article is a critical evaluation of the competences of integrated early childhood education students in teaching writing skills to children of early school age. It was assumed that the students' knowledge and skills at evaluating written text on graphic, grammatical, semantic and pragmatic levels was a measure of this competence. Reflections on the linguistic aspects of a text and an inquiry into theoretical assumptions for teaching Polish philology to students pursuing master's degree studies in integrated early childhood education provide the theoretical basis for the analyses performed.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bakuła K., 1997: Kształcenie językowe w szkole podstawowej w świetle współczesnych teorii psychologicznych i lingwistycznych. Wrocław.
  2. Beaugrande R.A. de, Dressler W.U., 1990: Wstęp do lingwistyki tekstu. Warszawa.
  3. Dobrzyńska T., 1993: Tekst. Próba syntezy. Warszawa.
  4. Furmanek W., 2007: Edukacja w społeczeństwie wiedzy. W: Edukacja w społeczeństwie wiedzy, niejednoznaczność rzeczywistości edukacyjnej, społecznej i kulturowej. Red. S. Juszczyk, M. Musioł, A. Watoła. Katowice.
  5. Kruk J., 1998: Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu. Kraków.
  6. Lyons J., 1984: Semantyka. Przeł. A. Weinsberg. T. 1-2. Warszawa.
  7. Łotman J., 1972: O pojęciu tekstu. Przeł. J. Faryno. "Pamiętnik Literacki", z. 2.
  8. Mnich M., 2002: Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.
  9. Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego dla Szkół Podstawowych z dn. 23 grudnia 2008. Dz.U. 2009, nr 4, poz. 17.
  10. Polański E., 1982: Słownictwo uczniów. Warszawa.
  11. Polański K., red., 1995: Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Oprac. M. Jurkowski [et al.]. Wrocław.
  12. Porayski-Pomsta J., 2002: Psycholingwistyka i co z niej wynika dla kształcenia językowego w szkole. W: W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej. Red. H. Synowiec. Katowice.
  13. Rittel T., 1994: Metodologia lingwistyki edukacyjnej. Kraków.
  14. Wróbel T., 1979: Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym. Warszawa.
  15. Żydek-Bednarczuk U., 2002: Modele i wzorce tekstu uczniowskiego. W: Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi. Red. J. Porayski-Pomsta. ["Studia Pragmalingwistyczne". T. 3]. Warszawa
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-706X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu