BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Polewczyk Irena (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Tytuł
Percepcja słuchowa u dzieci w wieku przedszkolnym - raport z badań
Auditory Perception in Children in Preschool - Research Report
Źródło
Chowanna, 2012, T. 1(39), s. 361-370, tab., bibliogr. 16 poz.
Tytuł własny numeru
Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy
Słowa kluczowe
Badania naukowe, Dzieci, Pedagogika, Percepcja
Scientific research, Children, Pedagogy, Perception
Abstrakt
Samo zagadnienie percepcji nie jest zagadnieniem nowym. Badania z nim związane znajdujemy w wielu dziedzinach poznania. Od samego początku w filozofii, w ramach teorii poznania - zaczynając od Arystotelesa, przez prace sceptyków, filozofię średniowieczną, ze szczególnym nasileniem w filozofii nowożytnej, w myśli Kartezjusza, z dominującą rolą w myśli Condillaca, a zwłaszcza w pracach przedstawicieli empiryzmu brytyjskiego Locke'a, Berkeleya i Hume'a, a dalej w badaniach Moore'a oraz w całej szkole fenomenologów. To tam ukształtował się kanon terminologiczny oraz główne stanowiska, od umiarkowanych po niezwykle ekscentryczne. Na późniejszym etapie w trakcie wyłaniania się i dojrzewania nauk empirycznych zagadnienia te stają się ważnym terenem badań przedstawicieli psychologii, fizjologii i pedagogiki.(fragment tekstu)

Purpose of the article is to present the phenomenon of perception in general understanding and detailed discussion of the phenomenon of auditory perception. Article presents the results of research on auditory perception in preschool children in various age groups and presents conclusions useful for the education of children in kindergarten.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Domagała A., Mirecka U., 2002: Słuch fonemowy. W kierunku kompetencji fonologicznej. "Logopedia", T. 30
  2. Gruba J., Polewczyk I., 2003: Wybrane zagadnienia logopedyczne. Część I: sz, ż, cz, dż. Gliwice
  3. Kania J.T., 2001: Szkice logopedyczne. Lublin
  4. Kurkowski Z., 1997: Audiogenne uwarunkowania zaburzeń mowy. "Audiofonologia", T. 10
  5. Kurkowski Z., 1999: Zaburzenia percepcji słuchowej u osoby z alalią motoryczną - studium przypadku. "Audiofonologia", T. 15
  6. Matczak A., 2003: Zarys psychologii rozwoju. Warszawa
  7. Maurer A., 2006: Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych. Kraków
  8. Mnich M., 2002: Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków
  9. Polewczyk I., 2006: Wpływ edukacji przedszkolnej na poziom słuchu fonematycznego. V: Interakcja Edukačnej Triády Rodina - Materská Škola - Základná Škola Imperativ Doby. Red. J. Duchovičová. Nitra
  10. Polewcz yk I., 2007: Wychowanie słuchowe jako profilaktyka wad wymowy i trudności w czytaniu. V: Veda, Vzdelovanie, Prax. Red. E. Petlak. Nitra
  11. Polewczyk I., 2011: Kształtowanie percepcji słuchowej u dzieci w wieku przedszkolnym w świetle zmian w podstawie programowej. W: Edukacja (dla) dziecka - od trzylatka do sześciolatka. Red. J. Bałachowicz, Z. Zbróg. Kraków
  12. Rocławski B., 1985: Słuch fonemowy (fonologiczny) i fonetyczny. Synteza i analiza jednostek złożonych języka. Gdańsk
  13. Rocławski B., 1986: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli. Warszawa
  14. Rocławski B., 1991: Słuch fonemowy i fonetyczny. Gdańsk
  15. Styczek I., 1985: Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Warszawa
  16. Zimbardo Ph.G., 1999: Psychologia i życie. Red. I. Kurcz, B. Wojciszke. Przeł. E. Czerniawska et al. Warszawa
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-706X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu