- Autor
- Maliszewski Krzysztof
- Tytuł
- Monika Jaworska, Lech Witkowski: Przeżycie - przebudzenie - przemiana. Inicjacyjne dynamizmy egzystencji ludzkiej w prozie Hermanna Hessego (tropy i kategorie pedagogiczne) Bydgoszcz-Kraków-Szczecin, UKW 2007, ss. 246
- Źródło
- Chowanna, 2009, T. 2(33), s. 265-267
- Tytuł własny numeru
- Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność
- Słowa kluczowe
- Pedagogika, Nauki humanistyczne, Recenzja
Pedagogy, Humanistic sciences, Review - Abstrakt
- Kto by się spodziewał szerokiego gościńca linearnej narracji, przejrzystej konstrukcji tez i argumentów, wniosków jasnych i w gotowej formie podanych, ten rozczaruje się niechybnie. Kto jednak lubi - a przynajmniej pozwala - aby tekst stawiał mu opór, przerastał go, labiryntem twierdzeń, apeli, metafor i aluzji wyprowadzał w nowe rejony, by go zaskakiwał, prowokował, męczył, inspirował, ten książkę przyjmie z wdzięcznością i uzna ją za wydarzenie w literaturze pedagogicznej. Autorzy mają oczywiście pełną świadomość, że nie jest to systematyczna analiza prozy Hessego, tylko pedagogiczny esej eksplodujący ideami o różnym statusie: "Ale przecież nie na »wędrówkach po równym« pedagogicznym dziedzińcu nam zależy, a raczej na pewnej uzupełnianej - niekończącym się dialogiem - rozmowie pedagogicznej. Trudno więc wyrazić opinię, czy zapowiadane do dalszej analizy i refleksji propozycje są bardziej czy mniej pedagogicznie gotowe i »opracowane«. Czasami stanowią uchwytną podpowiedź do weryfikacji w praktyce edukacyjnej, czasem stanowią »tylko« heurystyczny węzeł energetyczny do dalszych zasileń pracy, a czasem jedynie tytuł pewnej intuicji [...]" (fragment tekstu)
- Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
- Pełny tekst
- Pokaż
- Cytowane przez
- ISSN
- 0137-706X
- Język
- pol