BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szafrańska Anida (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Tytuł
Trudne doświadczenia życiowe wychowanków specjalnych ośrodków wychowawczych (badania własne)
Difficult Life Experiences of the Wards at Special-Education Centres (Author's Own Research)
Schwierige Lebenserfahrungen von Schützlingen aus pädagogischen Zentren (eigene Forschungen)
Źródło
Chowanna, 2019, T. 1(52), s. 133-152, bibliogr. 32 poz.
Słowa kluczowe
Osoby niepełnosprawne, Dzieci, Rodzina, Opieka nad dzieckiem
Disabled people, Children, Family, Childcare
Abstrakt
Z danych GUS wynika, że ponad 6 tysięcy dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością (10,8% ogółu wychowanków placówek opiekuńczo- -wychowawczych, podczas gdy w całej populacji dzieci niepełnosprawnych jest 3%) znalazło opiekę w formach rodzinnych8. Uznaje się, że właśnie rodzinne formy pieczy zastępczej są najbardziej korzystne dla dziecka, zwłaszcza rodziny spokrewnione, gdyż zapewniają stabilność i ciągłość opieki oraz umożliwiają kontakt dziecka z osobami bliskimi. Jednak decyzje o umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej powinny być przemyślane. Zdaniem Marka Andrzejewskiego, zawsze należy kierować się wrażliwością socjalną i wybrać tę formę opieki, która jest dla dziecka w danych okolicznościach rozwiązaniem najlepszym i która pozwala na reintegrację rodziny9. Mimo wzrostu liczby rodzinnych form pieczy zastępczej nadal w systemie opieki pozostaje grupa dzieci i młodzieży, dla której pobyt w instytucjonalnych formach pieczy zastępczej jest jedyną ofertą. W 2016 roku w placówkach głównie socjalizacyjnych przebywało blisko 1,9 tysiąca dzieci niepełnosprawnych posiadających prawne potwierdzenie niepełnosprawności (10,7% ogółu wychowanków)(fragment tekstu)

The article undertakes to discuss the difficult life experiences of wards at special-education centres. It aims at drawing attention to the problems of children and adolescents with intellectual disabilities raised in the conditions of foster care. The situation of the wards at special education centers is complex. On the one hand, it involves difficult family situations, experience of neglect or violence, on the other - intellectual disability along with emotional and behavioral disorders accompanying it. In many cases we have to deal with accumulation of effects of negative experiences(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Andrzejewski M.: Dziecko w placówce opiekuńczo-wychowawczej (wybrane zagadnienia prawne). "Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka" 2006, vol. 5, no. 4.
  2. Badora K.P., Badora S.: Dysfunkcje i zjawiska patologiczne we współczesnych rodzinach. "Prace Naukowe. Pedagogika" 1999-2000-2001, nr 8-9-10.
  3. Badora S., Basiąga J.: O trudnych doświadczeniach podopiecznych zawodowych rodzin zastępczych. "Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka" 2014, vol. 13, no. 4.
  4. Bartnikowska U., Ćwirynkało K.: Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013.
  5. Błeszyński J.J.: Miejsce dziecka niepełnosprawnego w procedurze adopcyjnej i pozainstytucjonalnych, rodzinnych formach opieki. "Seminare. Poszukiwania naukowe" 2010, T. 27. http://yadda.icm.edu.pl/ yadda/element/bwmeta1.element.desklight-56dab9e8-9b0d-4e96 -9215-a534a37bf3ed [10.02.2017].
  6. Bobińska K., Gałecki P.: Zaburzenia psychiczne u osób upośledzonych umysłowo. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, 2010.
  7. Committee on Early Childhood, Adoption and Dependent Care: Developmental Issues for Young Children in Foster Care. "Pediatrics" 2000, vol. 106 (November).
  8. Cudak H.: Dysfunkcje rodziny i jej zagrożenia opiekuńczo-wychowawcze. "Pedagogika Rodziny" 2011, nr 1/2.
  9. Czub M.: Znaczenie wczesnych więzi społecznych dla rozwoju emocjonalnego dziecka. "Forum Oświatowe" 2003, T. 2 (29).
  10. Furgał M.: Związek funkcjonowania rodziny z kształtowaniem się niepełnosprawności intelektualnej u dziecka. W: Niepełnosprawność intelektualna: etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Red. K. Bobińska, T. Pietras, P. Gałecki. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, 2012.
  11. Gajowy M., Simon W.: Przemoc, zaniedbanie w dzieciństwie oraz straty ciąży - ich wzajemne powiązania oraz psychologiczne konsekwencje tych powiązań. "Psychiatria Polska" 2002, nr 6 (36).
  12. Geras E., Olejniczak D., Kielan A.: Uwarunkowania zdrowia i choroby u dzieci z domów dziecka. "Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka" 2016, vol. 13, no. 4.
  13. Główny Urząd Statystyczny: Pomoc społeczna i opieka nad dzieckiem i rodziną w 2016 roku. Warszawa: GUS, 2017.
  14. Gumienny B.: Kompetencje społeczne niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków domów dziecka. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2010.
  15. Hrynkiewicz J.: Odrzuceni. Analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach. Warszawa: Fundacja Instytutu Spraw Publicznych, 2006.
  16. Iwaniec D.: Krzywdzenie emocjonalne a zespół nieorganicznego zaburzenia rozwoju. "Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka" 2003, vol. 2, no. 3.
  17. Jarosz E.: Stan i kierunki badań nad związkami między krzywdzeniem dzieci a niepełnosprawnością. "Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka" 2008, vol. 7, no. 1.
  18. Jarosz E., Nowak A.: Dzieci ofiary przemocy w rodzinie. Raport Rzecznika Praw Dziecka. Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka, 2012.
  19. Kazanowski Z.: Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełno-sprawności intelektualnej. "Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska" [Lublin - Polonia] (Sectio J) 2015, vol. 28, no. 1.
  20. Kolankiewicz M.: Dzieci poza rodziną. "Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka" 2017, vol. 16, no. 1.
  21. Kopeć D.:Zapobieganie niepełnosprawności intelektualnej w świetle rozważań Amerykańskiego Stowarzyszenia Niepełnosprawności Intelektualnej (AAIDD). "Kultura - Społeczeństwo - Edukacja" 2012, nr 2.
  22. Kryteria diagnostyczne z DSM-5: Desk Reference. [Wydanie polskie]. [Red. P. Gałecki, Ł. Święcicki. Wrocław: Edra Urban & Partner, 2015. Lizoń-Szłapowska D.: Gotowość do małżeństwa i rodzicielstwa. W: Niepełnosprawność - w zwierciadle dorosłości. Red. R.J. Kijak. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012.
  23. Orzeł M.: Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób upośledzonych umysłowo. "Zeszyty Naukowe WSSP" 2013, T. 16.
  24. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach. Dz.U. 2017, poz. 1628.
  25. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 roku w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach. Dz.U. 2015, poz. 1872.
  26. Schalock R.L. et al.: Intellectual Disability. Definition, Classification, and Systems of Supports. 11th ed. Washington: AAIDD, 2010.
  27. Sprawozdanie Stenograficzne z 8. posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 14 stycznia 2016 r. (drugi dzień obrad). http://www. sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/stenogramy.xsp?rok=2016 [30.03.2018].
  28. Sullivan P.M., Knutson J.F.: Krzywdzenie a niepełnosprawność - populacyjne badanie e badania, praktyka" 2008, vol. 7, no. 1.
  29. Szymańczak J.: Dzieci "odbierane" rodzicom - przyczyny umieszczania dzieci w pieczy zastępczej. "Biuro Analiz Sejmowych" 2016, nr 5 (141).
  30. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Dz.U. 2011, nr 149, poz. 887.
  31. Wykaz szkół i placówek oświatowych według województw na dzień 30 września 2018 r. Centrum Informatyczne Edukacji. https://cie.men.gov.pl/ sio-strona-glowna/podstawowe-informacje-dotyczce-wykazu-szko -i-placowek-owiatowych/wykaz-wg-wojewodztw/ [20.06.2019].
  32. Zaniedbywanie dziecka (ang. child neglect). Baza wiedzy. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. http://fdds.pl/baza_wiedzy/zaniedbywanie-dzie cka-ang-child-neglect/ [30.03.2018].pidemiologiczne. "Dziecko Krzywdzone. Teoria,
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-706X
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2019.52.10
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu