BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Al Laheebi Ghayth (University of Miskolc, Hungary)
Tytuł
Application of Social Marketing in Circular Economy
Zastosowanie marketingu społecznego w gospodarce cyrkularnej
Źródło
Intercathedra, 2021, nr 49(4), s. 183-188, rys., wykr., bibliogr. 15 poz.
Słowa kluczowe
Marketing społeczny, Gospodarka zamkniętego obiegu, Marketing
Social marketing, Circular economy, Marketing
Abstrakt
Tradycyjny marketing dąży do osiągnięcia korzyści przez korporacje, natomiast marketing społeczny (SM) ma na celu dobro społeczeństwa. Może być wykorzystywany jako narzędzie interwencji w celu osiągnięcia celów gospodarki cyrkularnej. Zrównoważony rozwój zasobów jest głównym filarem gospodarki linearnej. W niniejszym badaniu zastosowano podejście eksploracyjne, aby zbadać dwie koncepcje: marketingu społecznego i gospodarki cyrkularnej oraz wykorzystania marketingu społecznego w gospodarce cyrkularnej. Wyniki pokazują, że instytucje publiczne i prywatne powinny być zachęcane do wydawania pieniędzy na cele społeczne.(abstrakt oryginalny)

Traditional marketing seeks the benefits of corporations, while social marketing is intended for the well-being of society. Social marketing (SM) can be used as a tool for intervention to achieve circular economy objectives. Resource sustainability is the central pillar of the linear economy. To this end, an exploratory ap****proach was adopted in this research to explore the two concepts: social marketing and circular economy, and the applications of social marketing in the circular economy. Findings show that public and private institu****tions should be encouraged to spend money on social issues. Social and environmental problems can be resolved by encouraging people to be sensitive to nature conservation.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Andreasen, A.R. (1995). Marketing Social Change: Changing Behavior to Promote Health, Social Development, and the Environment. New Jork, Hoboken: Jossey-Bass.
  2. Bajracharya, S. (2018). Social Marketing Theory - Businesstopia. Available from: https://www.businesstopia.net/ mass-communication/social-marketing-theory.
  3. Clark, H., Coll-Seck, A.M., Banerjee, A., Peterson, S., Dalglish, S.L., ... Costello, A. (2020). A future for the world's children? A WHO-UNICEF-Lancet Commission. The Lancet, 395 (10224), 605-658.
  4. Drljača, M. (2015). The Transition From Linear to Circulat Economy (Concept of Efficient Waste Management). III. International Conference, Proceedings Book Quality System Condition for Successful Business and Competitiveness, Association for Quality and Standardization of Serbia, Vrnjačka Banja, 2015, p. 35-44.
  5. Flaherty, T., Domegan, C., Duane, S., Brychkov, D., Anand, M. (2020). Systems Social Marketing and Macro-Social Marketing: A Systematic Review. Soc. Mar. Q., 26(2), 146-166. https://doi.org/10.1177/1524500420925188.
  6. Garrido-Prada, P., Lenihan, H., Doran, J., Rammer, C., Perez Alaniz, M. (2021). Driving the circular economy through public environment and energy r&d:evidence from smes in the European Union. Ecol. Econ., 182, 106884, https:// doi.org/10.1016/j.ecolecon.2020.106884.
  7. Hirschman, E.C. (1991). Presidential address Secular mortality and the dark side of consumer behavior: Or how semiotics saved my life. In: R.H. Holman, M.R. Solomon (eds.), NA - Advances in Consumer Research Volume 18, Provo, UT: Association for Consumer Research, p. 1-4.
  8. Korhonen, J., Nuur, C., Feldmann, A., Birkie, S.E. (2018). Circular economy as an essentially contested concept. J. Clean. Prod., 175, 544-552. https://doi.org/10.1016/j. jclepro.2017.12.111.
  9. Kotler, P., Zaltman, G. (1971). Social marketing: an approach to planned social change. J. Mark., 35(3), 3-12. https://doi. org/10.2307/1249783.
  10. Mah, A. (2021). Future-Proofing Capitalism: The Paradox of the Circular Economy for Plastics. Glob. Environ. Polit., 21(2), 1-22. https://doi.org/10.1162/glep_a_00594.
  11. Murphy, R., Graber, M., Stewart, A. (2010). Green marketing: a study of the impact of green marketing on consumer behavior in a period of recession. The Business Review, 16(1), 134-140.
  12. Piskóti, I., Nagy, S., Molnár, L., Marien, A. (2012). Elements and an empirical anaysis of an integrated social marketing model in Hungary. Conference: Marketing to Citizens: Going beyond customers and consumers - 41th EMAC ConferenceAt: Lisbon, Portugal. https://doi.org/10.13140/ RG.2.1.2641.4163.
  13. Rangan, V. K. (1991). Focusing the concept of social marketing. Harvard: Harvard Business School Background Note 591-047.
  14. Timlick, L., Peters, L. E., Wallace, S. J., Dettman, H., Brown, R. S., ..., Palace, V. (2020). Effects of Environmentally Relevant Residual Levels of Diluted Bitumen on Wild Fathead Minnows (Pimephales promelas). Bull. Environ. Contam. Toxicol., 105(5), 699-704. https://doi.org/10.1007/ s00128-020-03008-3.
  15. UKEssays (2018). Is the Circular Economy a Choice or a Necessity? Available from: https://www.ukessays.com/essays/ economics/is-the-circular-economy-a-choice-or-a-necessity.php
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-3622
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.17306/J.INTERCATHEDRA.2021.00132
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu