- Autor
- Mydlarz Katarzyna (University of Life Sciences, Poznań, Poland)
- Tytuł
- Application of Social Marketing in Circular Economy
Zastosowanie marketingu społecznego w gospodarce cyrkularnej - Źródło
- Intercathedra, 2021, nr 49(4), s. 197-203, rys., wykr., bibliogr. 24 poz.
- Słowa kluczowe
- Działalność gospodarcza, Przemysł drzewny, Sieci franczyzowe
Business activity, Wood industry, Franchising networks - Abstrakt
- Istnieje wiele form prowadzenia biznesu. Każda z nich daje inne możliwości i dostosowana jest do innych warunków rynkowych. Każda posiada wady i zalety oraz wiąże się z określonym poziomem ryzyka. W większości przypadków firmę zaczyna budować się od podstaw. Franczyza daje wchodzącym na rynek przedsiębiorcom wsparcie podmiotu, który już osiągnął sukces. Udostępnia gotowy pomysł i przetestowane rozwiązania, dzięki czemu znacząco wzrasta powodzenie prowadzonej działalności. Celem pracy było przedstawienie franczyzy jako przykładu prowadzenia działalności gospodarczej w odniesieniu do sieci i podmiotów związanych z branżą drzewną. W pracy wskazano typy franczyzy, korzyści i niedogodności tej formy oraz regulacje prawne, które umożliwiają i ułatwiają prowadzenie działalności. Zaprezentowano firmy branży drzewnej, które wybrały sposób prowadzenia biznesu na podstawie wybranego typu franczyzy. Na podstawie przeprowadzonych analiz pokazano, że ta forma działalności gospodarczej sprawdza się w przedsiębiorstwach branży drzewnej i może występować w niej na szerszą skalę(abstrakt oryginalny)
There are many forms of conducting business. Each offers different opportunities and fits different market conditions. Each has advantages and disadvantages and involves a certain level of risk. In most cases, a company is started from scratch. Franchising gives entrepreneurs entering the market the support of an entity that has already achieved success. It provides a ready idea and verified solutions, which significantly increases the chance of success for such a business. This paper aimed to present franchising as an example of running a business in relation to networks and entities connected with the wood industry. The paper indicates the types of franchises, advantages and disadvantages of this form, and legal regulations that enable and facilitate running a business. It presents companies from the wood industry that chose a way of conducting business based on selected types of franchises. The analysis shows that such a form of business activity works well in enterprises of the wood industry and could be used in this industry on a broader scale.(original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Abd Aziz, N.A., Hanafiah, M.H., Hamid Abd, H., Isa, R.M. (2020). The Barriers Of International Expansion: A Study On Education And Learning Centre Franchisors. Sys. Rev. Pharm., 11(5), 888-895.
- Antonowicz, A. (2010). Franchising. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju. Gdynia: Wydawnictwo Novae Res.
- Antoszak, P., Fladrowska, E., Hulisz, A., (2016). Funkcjonowanie franczyzy na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa. Zesz. Nauk. Wyższej Szkoły Gospodarki, t. 28, Ekonomia, 7-35.
- Balcerek, M. (2013). Franczyza w handlu i usługach na przykładzie wybranych firm. Poznań: Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu.
- Díez de Castro, E., Rondán, F.J., Navarro García, A. (2004). Research on Franchising. International Management Development Association Conference At: MAASTRICHT, Netherlands 2004. Accessed 12 October 2021, available from: https://www.researchgate.net/publication/301221659_Research_ on_Franchising.
- European Franchise Federation (b.d). Accessed January 2021, available from https://eff-franchise.com.
- Franchise regulation (b.d). Accessed 14 January 2021, available from http://www.eff-franchise.com/77/regulation.html.
- Grzelak, K., Matejun, M. (2013). Franchising as a Concept of Entrepreneurship Development in the SME Sector. In: M. Matejun & A. Walecka (eds.), Modern Entrepreneurship in Business Practice (pp. 47-61). Łódz: University of Technology Press.
- Ignaczewski, J. (2004). Umowy nienazwane. Warszawa: Wyd. C.H. Beck.
- Infofranchising.pl (2020). Największe sieci franczyzowe w Polsce. TOP 5. Accessed 9. October 2021, available from: https:// infofranchising.pl/najwieksze-sieci-franczyzowe-w-polscetop- 5/.
- Keskin, M. (2016). Trendy rozwojowe franchisingu w Polsce i Europie. Ekonomia Międzynarodowa 13, 53-70. https:// doi.org/10.18778/2082-4440.13.04.
- Komisja Europejska (2020). Rozporządzenie Komisji UE nr 330/2010 z dnia 20 kwietnia 2010 r. Accessed 11 January 2021, available from https://op.europa.eu/pl/publicationdetail/-/ publication/937207b1-edf7-44f3-a609-d91770 f25969/language-pl
- Kotler, P., Armstrong, G. (2013). Fundamentos de Marketing. Mexico: Pearson Educación, Accessed 12 October 2021, available from https://frrq.cvg.utn.edu.ar/pluginfile. php/14584/mod_resource/content/1/Fundamentos%20 del%20Marketing-Kotler.pdf.
- Pokorska, B. (2004). Przedsiębiorca w systemie franczyzowym. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
- Polska Organizacja Franczyzodawców (2020). Rynek Franczyzy. Accessed 9 January 2021, available from http://franczyza. org.pl/raport-o-franczyzie-w-polsce-2020/.
- Raab, S.S., Matusky, G. (2014). Franquicias: Como multiplicar su negocio. Mexico: Limusa.
- Stawicka, M.K. (2009). Franczyza - droga do sukcesu. Warszawa: Wydawnictwo Helion.
- Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (2004). Dz.U. 2004 nr 173 poz. 1807 Accessed 11 January 2021, available from http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/ download.xsp/WDU20102201447/U/D20101447Lj.pdf.
- Vaishnav, T., Altinay, L. (2009). The franchise partner selection process and implications for India. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 1(1), 52-65. https://doi. org/10.1108/17554210910949887.
- Wiadomości Handlowe (2020). Świetne czasy dla franczyzy. W tym roku ruszy 2 tys. nowych placówek franczyzowych. Accessed 9 January 2021 available from: https:// www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/swietne-czasy-dlafranczyzy- w-tym-roku-ruszy-2-tys-nowych-placowekfranczyzowych.
- Wiśniewski, M. (2020). Franczyza w Polsce. Rozwój rok po roku. Accessed on 09 January 2021, available from https:// franchising.pl/abc-franczyzy/24/franczyza-polsce-rozwojrok- roku/.
- Wojniak-Żyłowska, M. (2019). Sklep z wnętrzem. Accessed 12 January 2021, available from https://franchising.pl/artykul/ 11294/sklep-wnetrzem/.
- Wojniak-Żyłowska, M. (2020). Stolarze mają wzięcie. https:// franchising.pl/artykul/11678/stolarze-maja-wziecie/.
- Ziółkowska, M.J. (2019). Franczyza - nowoczesny model rozwoju biznesu. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu
- Cytowane przez
- ISSN
- 1640-3622
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.17306/J.INTERCATHEDRA.2021.00135