- Autor
- Ogunode Jacob Niyi (Federal University Wukari, Nigeria)
- Tytuł
- Implementation of Universal Basic Education Law: Problems and Solutions
Wdrażanie Ustawy o Powszechnej Edukacji Podstawowej: Problemy i rozwiązania - Źródło
- Intercathedra, 2021, nr 49(4), s. 213-221, rys., wykr., bibliogr. 23 poz.
- Słowa kluczowe
- Korupcja, Edukacja
Corruption, Education - Kraj/Region
- Nigeria
Nigeria - Abstrakt
- Celem artykułu jest omówienie wyzwań stojących przed ustawą dotyczącą powszechnej edukacji podstawowej w Nigerii. Dane pozyskano z sieci internetowej oraz publikacji drukowanych. Literaturę wykorzystaną w artykule wybrano na podstawie analizy treści. Publikacje posłużyły do poparcia różnych punktów poruszonych w artykule. W artykule stwierdzono, że do największych problemów, których rozwiązanie umożliwi wdrażana ustawa, należą: niedofinansowanie, zbyt mała liczba wykwalifikowanych nauczycieli, niedostateczne zaplecze infrastrukturalne, korupcja instytucjonalna, brak woli politycznej, brak bezpieczeństwa, niekompetencja instytucji, niestabilność polityczna i źle formułowane przepisy prawa. W artykule zaproponowano następujące sposoby na sprostanie tym wyzwaniom: zapewnienie odpowiednich funduszy na edukację oraz odpowiedniej infrastruktury, zwalczanie korupcji instytucjonalnej, a także zagwarantowanie odpowiedniego bezpieczeństwa w instytucjach edukacyjnych. Poza tym urzędnicy i politycy powinni z większym zaangażowaniem wdrażać reformy edukacji. Ważne jest także zatrudnienie większej liczby nauczycieli i budowanie pozytywne relacje prawodawcami a urzędnikami, którzy wdrażają w życie politykę edukacyjną.(abstrakt oryginalny)
This paper discusses the challenges facing the implementation of universal basic education laws in Nigeria. The method used for the selection of literature for the paper was content analysis. In addition, secondary data were sourced online and through print materials. The selected literature was used to support the various points raised in the paper. The paper concludes that the challenges facing the implementation of UBE laws/policies in Nigeria include insufficient funding, inadequate number of professional teachers, poor infrastructural facilities, institutional corruption, lack of political will, insecurity, weak institutions, political instability and poor law formulation. To address these challenges, this paper recommends the following: providing sufficient funding for education and adequate infrastructural facilities, fighting institutional corruption, ensuring proper security in educational institutions, improving political will towards implementation of educational policies, employing more professional teachers, fostering a positive relationship between policy designers and policy implementers and strengthening the political will to continue educational policies(original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Abubakar, A.F. (2014). Universal Basic Education in Nigeria. Problems and Prospects. Educ., Rev., 79(2), 46-51.
- Byrd, M.W. (2000). Education, Economic Growth, and Social Stability: Why the Three Are Inseparable. In: FINAL The Dakar Framework for Action Education For All (p. 102- 113). Meeting our Collective Commitments Revised Final Draft World Education Forum Dakar, Senegal, 26-28 April 2000. The Dakar Framework.
- Federal Republic of Nigeria (2013). National policy on education (6th Edi.) Lagos: Federal Ministry of Education/ NERDC.
- Ibrahim, Y. (2018). Education Policy Development in Nigeria: Challenges and way forward. Int. J. Adv. Stud. Soc. Sci. Innov., 2(1). http://dx.doi.org/10.30690/ijassi.21.12.
- Independent (2019a). Teaching Gap In Basic Education System Hits 277,537 - UBEC 9. Retrieved from: https://www. independent.ng/teaching-gap/.
- Independent (2019b). Twelve States Yet To Pass Child Rights Law In Nigeria. Retrieved from: https://www.independent.ng/ twelve-states-yet-to-pass-child-rights-in-nigeria-full-list/.
- John, F. (2017). Educational law in Nigeria. Abuja: Max.
- Manafa, I.F. (2011). The administrative constraints to policy implementation in federal government colleges in south east Nigeria. Thesis, University of Nigeria, Nsukka.
- Mike, T. (2018). Educational Law: Perspective. Lagos: Kex.
- Odukoya, D. (2011) Formulation and Implementation of Educational Policies in Nigeria. Presentation Transcript University of Lagos. Lagos: University of Lagos.
- Ogunode, J.N. (2020). Administration of Primary School Education in Nigeria: Challenges and the Ways forward. Intercathedra, 4(45), 197-205. Retrieved from: http://dx.doi. org/10.17306/J.INTERCATHEDRA.2020.00108
- Ogunode, N.J, Ahaotu, G.N. (2020). Educational Strategic Plans in Nigeria: Challenges of Implementation and Ways Forwards. Int. J. Integr. Edu., 3(IX), 211-217. Retrieved from: https://doi.org/10.31149/ijie.v3i9.622.
- Ogunode, N.J, Jegede, D., Ajape, T.S (2021) Education policies of early child education Programme in Nigeria: Challenges of implementation and the way forward. Eur. J. Human. Educ. Adv. (EJHEA), 2(3), 1-10. Retrieved from: https:// www.scholarzest.com.
- Ogunode, N.J., Oluseun, D.J. (2020). Administration of professional development programme in Nigerian higher institutions: challenges and way forward. Intercathedra, 3(44), 147-155. http://dx.doi.org/10.17306/J. INTERCATHEDRA.2020.00102.
- Osunyikanmi, A.F. (2018). Prioritizing Quality Education in Nigeria: a Commitment to Sustainable Development Goals. Int. J. Adv. Stud. Econ. Pub. Sect. Manag.,| 6(2), 215-224.
- Ripplesnigeria (2021). Kagara: SERAP Asks Buhari To Probe, Recover 'Billions Missing From UBEC, SUBEBs. Retrieved from: https://www.ripplesnigeria.com/?printmy- blog=1&post-type=post&statuses%5B0%5D=publish &rendering_wait=0&columns=1&font_size=normal&im.
- Taiwo, O.O. (2011). Challenges of Implementing Universal Basic Education (UBE) in Nigeria Especially as it Affects Teachers Preparation. Multidiscip. J. Res. Dev., 17(4), 1-11.
- Tijani, M. (2018). UNESCO: Boko Haram Killed 2,300 Teachers, Destroyed 1,000 Schools. Retrieved from https://www. thisdaylive.com/index.php/2018/11/22/unesco-boko-haramkilled- 2300-teachers- destroyed-1000-schools/.
- Ude, D., Ekesiobi, S. (2014). Panel investigation of states social spending and social outcome: Perspective of education in Nigeria. Int. J. Econ. Finance Manag., 3(5), 244-255.
- UNESCO (2010) EFA Global Monitoring Report: Reaching the Marginalized. Paris: UNESCO. Retrieved from http:// unesdoc.unesco.org/images/0018/001865/186525e.pdf.
- UNICEF (2017). Government of Nigeria Programme of Cooperation, 2018-2022.
- WENR (2017). Education in Nigeria. Retrieved from: https:// wenr.wes.org/2017/03/education-in-nigeria
- World Bank (2017). Federal Republic of Nigeria World Bank Program-for-Results Financing Better Education Service Delivery for all (BESDA) (P160430) Environment and Social Systems Assessment (ESSA).
- Cytowane przez
- ISSN
- 1640-3622
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.17306/J.INTERCATHEDRA.2021.00133