BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Garbarski Lechosław (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Taranko Teresa (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Koszty działań marketingowych w przedsiębiorstwach w Polsce
Marketing Costs of Enterprises in Poland
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Marketing : problemy teorii i praktyki marketingu (4), 2008, nr 33, s. 55-73, bibliogr. 17 poz.
Słowa kluczowe
Marketing przedsiębiorstwa, Koszty w przedsiębiorstwie
Enterprise marketing, Costs in companies
Uwagi
summ.
Abstrakt
Problematyka kosztów marketingowych, choć werbalnie obecna w różnych publikacjach naukowych, nie była dotychczas przedmiotem pogłębionych badań. Dotychczasowe ujęcia teoretyczne w niewielkim stopniu ukazują istotę i charakter tych kosztów, a ujęcia praktyczne ograniczają się jedynie do wybranych pozycji kosztów. Wyodrębnienie kosztów działań marketingowych wymaga spojrzenia na stosowane współcześnie podejścia w zakresie ujmowania i analizy kosztów z punktu widzenia ekonomii, finansów i rachunkowości oraz zarządzania. Przedstawione perspektywy różnią się w istotny sposób, co ma także inne konsekwencje praktyczne. W ekonomii koszt jest postrzegany jako suma dochodów utraconych w wyniku niewykorzystania posiadanych zasobów w najlepszym z alternatywnych zastosowań (tzw. koszt alternatywny). W finansach i rachunkowości koszty stanowią wyrażone w pieniądzu celowe zużycie własnych zasobów oraz usług obcych związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Tak rozumiane koszty nie pokrywają się z wydatkami ponoszonymi przez przedsiębiorstwo. Teoretycy zarządzania, skupiając swoją uwagę na zagadnieniach podniesienia sprawności i efektywności działania, analizują koszty przede wszystkim z punktu widzenia kontroli, controllingu oraz zarządzania produkcją. (fragment tekstu)

The subject of the article is the problem of theoretical and practical aspects of marketing costs. The article includes the analyses of costs presentation in economy, accounting and finance literature. The concept of marketing costs is presented on background of general cost consideration. The identification of these costs is a very complex process because of the naturę of marketing system. Empirical studies presented in this article enabled the identification of the marketing costs categories spontaneously indicated by marketing and finance managers of enterprises in Poland. The results of research enabled also the verification of marketing costs registration and identification of managers attitudes towards methods of cost classification used in firms.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Begg D., Fisher S., Dombush R., Ekonomia, PWE, Warszawa 1993.
  2. Bittel L.R., Krótki kurs zarządzania, PWN, McGraw-Hill, Warszawa-Londyn 1998.
  3. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
  4. Drury C., Management and cost accounting, Irwin, Homewood, Illinois 1987.
  5. Drury C., Rachunek kosztów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Chapman&Hall, Warszawa 1995.
  6. Gabrusewicz W., Podstawy analizy finansowej, PWE, Warszawa 2005.
  7. Jaruga A.A., Nowak W.A., Szychta A., Rachunkowość zarządcza. Koncepcje i zastosowania, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania, Łódź 1999.
  8. Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ "Solidarność", Gdańsk 1993.
  9. Kondratowicz I., Rachunek zysków i strat. Teoria i praktyka, Wydawnictwo WSPiZ, Warszawa 2006.
  10. Koźmiński A.K., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  11. Krzyżanowska M., Problemy identyfikacji kosztów marketingu, [w:] W. Deluga, J. Chotkowski (red.), Szanse i wyzwania współczesnego marketingu, Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego Oddział w Koszalinie, Koszalin 2006.
  12. Matuszewicz J., Matuszewicz P., Rachunkowość od podstaw, Finans-Servis, Warszawa 1995.
  13. Niemczyk R., Rachunkowość, Oficyna Wydawnicza "Unimex", Wrocław 2004.
  14. Ossowski M., Rachunek kosztów, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr sp. z o.o., Gdańsk 2004.
  15. Sawicki K. (red.), Rachunek kosztów, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 1996.
  16. Sojak S., Rachunkowość zarządcza w warunkach inflacji, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora" w Toruniu, Toruń 1997.
  17. Wiszniewski Z., Mikroekonomia współczesna. Syntetyczne ujęcie, Olympus, Centrum Edukacji i Rozwoju Biznesu, Warszawa 1994.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1732-0720
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu