BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wrona Slylwia (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Geneza i funkcje marki - ewolucja roli marki w działaniach podmiotów gospodarczych
The Genesis and Function of Brand's - the Brand's Importance in Activity of Enterprises
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Marketing : problemy teorii i praktyki marketingu (4), 2008, nr 33, s. 107-120, bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Marka, Marka produktu, Znaki towarowe
Brand, Product brand, Trademarks
Uwagi
summ.
Abstrakt
W wydanej w 2001 r. książce Renomowane znaki towarowe i ich ochrona Joanna Piotrowska pisze: "Współczesny znak towarowy okazał się swego rodzaju apatrydą, który potrafi bez trudu pokonywać przestrzenie geograficzne i granice państwowe. Jest on przy tym swoistym »esperanto handlu«, przekazuje bowiem zarówno Chińczykowi, Włochowi, jak i Polakowi tę samą informację o oznaczonym nim towarze (a także jego producencie), wywołując w nich to samo wyobrażenie, że sygnowany produkt posiada pewne szczególne cechy". Nie zawsze jednak tak było. Sposób interpretacji, znaczenie, funkcje oraz regulacje prawne instytucji marki (znaku towarowego) , a także system znakowania ulegały bowiem na przestrzeni wieków daleko idącym zmianom. I właśnie owej ewolucji został poświęcony niniejszy artykuł. Jego celem jest zwrócenie uwagi na pochodzenie omawianej kategorii, a także analiza rozwoju zakresu funkcji pełnionych przez oznaczenia towarowe w obrocie gospodarczym. (fragment tekstu)

Recently observed vast fascination of a brand, number of books, publishings, dissertations as well as symposiums devoted to, might have suggested, that the history of a brand has been counted since merely couple, maybe dozen of years. Well, there is nothing more wrong than this belief. A brand is not an icon of modem economy, it is much older and its rudiments reach as far as ancient ages. The following article focuses on the brand's (trademark) importance evolution in activity of enterprises. It discusses the origin of the analysed category and describes how over ages product branding system has been changing and how its functionality has been developing. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Altkom J., Strategia marki, PWE, Warszawa 1999.
  2. Doyle P., Marketing wartości, Felberg SJA, Warszawa 2003.
  3. Keller K.L., Strategic brand management. Building, measuring, and managing brand equity, Prentice Hall, Upper Saddle River, New York 1998.
  4. Koczanowski J., Funkcje i ochrona prawna znaków towarowych, ZNUJ, seria PWiOWI, 1976, z. 8.
  5. Murphy J., Brand valuation, Business Book Limited, London 1991.
  6. Olins W., Wally Olins o marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004.
  7. Piotrowska J., Renomowane znaki towarowe i ich ochrona, C.H. Beck, Warszawa 2001.
  8. Riezebos R., Brand management. A theoretical and practical approach, Prentice Hall, "Financial Times", Pearsons Education Limited, Harlow 2003.
  9. Skubisz R., Prawo z rejestracji znaku towarowego i jego ochrona,. Lubin 1988.
  10. Urbanek G., Zarządzanie marką, PWE, Warszawa 2002.
  11. Witek-Hajduk M.K., Zarządzanie marką, Difin, Warszawa 2001.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1732-0720
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu