BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sobocińska Magdalena (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Marketingowe aspekty zarządzania muzeum
Marketing Aspects of Museum Management
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Marketing : problemy teorii i praktyki marketingu (4), 2008, nr 33, s. 179-194, bibliogr. 29 poz.
Słowa kluczowe
Marketing, Muzea, Zarządzanie kulturą, Zarządzanie marketingowe
Marketing, Museums, Cultural management, Marketing management
Uwagi
summ.
Abstrakt
Cechą współczesnego otoczenia marketingowego muzeów jako podmiotów rynku kultury jest rosnąca złożoność oraz szybkość zmian, które zwiększają ryzyko i niepewność działania, a także uniemożliwiają proste przeniesienie oraz zastosowanie zdobytych doświadczeń w nowych sytuacjach rynkowych. Do zwiększenia trafności reakcji na zachodzące w otoczeniu zmiany przyczynia się stosowanie przez muzea orientacji rynkowej. Celem artykułu jest wskazanie na użyteczność koncepcji marketingu w zarządzaniu muzeum oraz przedstawienie przesłanek jej stosowania w muzeach. Adaptacja koncepcji marketingu do specyfiki muzeum wiąże się z rozszerzaniem funkcji, które mają obecnie do spełnia placówki muzealne.(fragment tekstu)

This paper focuses on the introduction of museum functions as well as reasons and goals of using marketing in museum management. Ways of achieving those goals have also been presented in this paper. Adaptation of marketing concepts, especially the relationship marketing, for museums is related with expanding functions which museums have now to fulfill. Museums besides part of gathering and storing works of different arts, sciences and technology, and scientific elaborations of collections, set their goal to provide costumers researching the arts in an active way, by establishing a link with the masterpiece. Furthermore, museums become a place for meetings and discussions which support the exhibition activity, and sometimes even a place for fun and relaxation. Among the reasons of professionalization of museum management and applying marketing concepts in the management several things were pointed out: changes in models of financing culture, globalization and development of information technology, as well as advancement of symbolic consumption and consumption society.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Andrenucci S., Pedrazzi T., Taddei F., Zaccagnino C., Wielkie muzea: British Museum - London, HPS, "Rzeczpospolita" 2007.
  2. Branicka M., Jak to robią w Szwajcarii, "Sztuka.pl. Rynek Sztuki i Antyków" 2007 nr 2.
  3. Brzezińska A.W., Hulewska A., Słomska J. (red.), Edukacja regionalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  4. Clifford J., On collecting art and culture, [w:] S. During (red.), The cultural studies reader, Routledge, London 1993.
  5. Domański T. (red.), Marketing kultury. Nowe wyzwania oraz nowe kierunki działania, Wydawnictwo Katedry Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucji Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008.
  6. Dunn R.G., Identity crises, a social critique of postmodernism, University of Minnesota Press, Minneapolis 1998.
  7. Gilmore A., Usługi. Marketing i zarządzanie, PWE, Warszawa 2006.
  8. Horovitz J., Strategia obsługi klienta, PWE, Warszawa 2006.
  9. http://www.1944.pl/.
  10. Ilczuk D., Zmiany w organizacji i finansowaniu narodowych instytucji kultury w Europie, [w:] S. Flejterski (red.), Teatry w Europie. Organizacja, finansowanie i współpraca trans graniczna, Opera na Zamku, Szczecin 2003.
  11. Jałowiecki B., Szczepański M.S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006 .
  12. Kerrigan F., Fraser P., Ozbilgin M. (red.), Arts marketing, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford 2004.
  13. Kiciński A., Muzea. Strategie i dylematy rozwoju, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2004.
  14. Kraj I., Wielkie muzea: Polska - Muzeum Powstania Warszawskiego, HPS, "Rzeczpospolita", 2007.
  15. Kultura w 2003, 2004, 2005, 2006 roku, GUS, Seria: Informacje i Opracowania Statystyczne, www.stat.gov.pl.
  16. Kyzioł A., Zabawa w kulturę, raport "Polityki", "Polityka" 2007 nr 2.
  17. Łagodziński W., Szanse i zagrożenia uczestnictwa w kulturze w latach 1990-2003 w świetle wyników badań Głównego Urzędu Statystycznego, Seria: Raporty, Analizy, Opinie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2004.
  18. MacCannell D., Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2002.
  19. Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo, Fundacja Aletheia, Warszawa 2006.
  20. Mazurek-Łopacińska K. (red.), Kultura w gospodarce rynkowej. Problemy adaptacji marketingu, AE, Wrocław 1997.
  21. Mazurek-Łopacińska K. (red.), Problemy zarządzania sferą kultury i turystyki, AE, Wrocław 1999.
  22. McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004.
  23. Krzysztofek K., Jaka polityka kulturalna w epoce globalizacji i mediów elektronicznych, "Kultura Współczesna" 2005 nr 1(43).
  24. Mokwa M.P., Dawson W.M., Prieve E.A., Marketing the art, Praeger Publishers Inc., New York 1980.
  25. Narodowe programy kultury - Program " Znaki Czasu ", http://www.mkidn.gov.pl/.
  26. Skutnik J., Muzeum sztuki jako miejsce mediacji kulturalnej i artystycznej, "Kultura Współczesna" 2005 nr 2(44).
  27. Szymura-Tyc M., Marketing we współczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa, AE, Katowice 2006.
  28. Wątroba W., Homo Consumerus, [w:] M. Klamut (red.), Integracja europejska, Seria: Ekonomia i Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze, AE, Wrocław 2007.
  29. Wątroba W., Społeczeństwo konsumpcyjne w dobie globalizacji, AE, Wrocław 2006.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1732-0720
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu