BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Glinkowska-Krauze Beata (University of Lodz), Chebotarov Viacheslav (Luhansk Taras Shevchenko National University), Chebotarov Iegor (Luhansk Taras Shevchenko National University)
Tytuł
National Business Cultures as a System-forming Factor of the "Lublin Triangle"
Narodowe kultury biznesowe jako czynnik systemotwórczy "Trójkąta Lubelskiego"
Źródło
Comparative Economic Research, 2022, vol. 25, nr 1, s. 145-157, rys., tab., bibliogr. 21 poz.
Słowa kluczowe
Przedsiębiorczość, Kultura biznesu, Analiza porównawcza
Entrepreneurship, Culture of business, Comparative analysis
Uwagi
Klasyfikacja JEL: F23, O57
summ., streszcz.
The article was prepared as a part of a joint Polish-Ukrainian project "National business cultures of Poland and Ukraine: improving the scientific and practical foundations of cooperation in European and world markets" with grant support from the National Agency for Scientific Exchanges of Poland (NAWA - Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej) and the Ministry of Education and Science of Ukraine.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Kraj/Region
Polska, Litwa, Ukraina, Europa Środkowo-Wschodnia
Poland, Lithuania, Ukraine, Central and Eastern Europe
Abstrakt
Opierając się na rozważaniu ewolucji kształtowania się wiedzy naukowej w historii rozwoju badanego problemu, autorka określiła definicję "narodowych kultur biznesu" jako złożonego, interdyscyplinarnego, podstawowego zjawiska współczesnych studiów porównawczych i przedsiębiorczości międzynarodowej jest podawany. W oparciu o ogólnie przyjętą na świecie metodologię badań porównawczych: indykatywne parametry narodowych kultur biznesowych oraz z uwzględnieniem odpowiadających im szczegółowych opracowań empirycznych przeprowadzonych przez autorów w ramach realizacji wspólnego polsko-ukraińskiego ministerialnego projektu, systematyczne przeprowadzana jest analiza narodowych kultur biznesowych krajów założycielskich nowej platformy współpracy w Europie Środkowo-Wschodniej - "Trójkąt Lubelski" (Polska, Litwa i Ukraina). Ujawniono cechy bliskiego podobieństwa i dużej komplementarności narodowych kultur biznesowych tych krajów. W dużej mierze determinuje to nie tylko ich wspólna wielowiekowa historia, ale także szereg innych uwarunkowań instytucjonalnych, a także naturalnych i ekonomicznych. Priorytetowe sektory i sfery integracji Polski, Litwy i Ukrainy są określane zarówno na poziomie międzypaństwowym, jak i na poziomie interakcji ich struktur biznesowych. Realizacja tego podejścia zapewni wzrost pozycji konkurencyjnej Polski, Litwy i Ukrainy, a tym samym całego "Trójkąta Lubelskiego" w systemie współczesnego międzynarodowego podziału pracy. Na podstawie podobieństwa i komplementarności narodowych kultur biznesowych wybrano grupę innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej (Łotwę, Estonię, Słowację, Rumunię i Bułgarię), które pod pewnymi warunkami mogą również zostać członkami Trójkąta, co w naturalny sposób doprowadzi do dalszego wzmocnienia i rozwoju Unii Europejskiej. (abstrakt oryginalny)

Considering the evolution of the scientific knowledge on the topic the authors define "national business cultures" as a complex interdisciplinary basic phenomenon of modern comparative studies and international entrepreneurship. Using the accepted in the world comparative studies methodology - indicative parameters of national business cultures and considering the authors' corresponding empirical developments a systematic comparative analysis of the national business cultures of the founding countries of the new cooperation platform in Central and Eastern Europe - the "Lublin Triangle" (Poland, Lithuania, Ukraine) - is carried out. The close similarity and wide complementarity of the national business cultures of these countries are revealed.This is largely predetermined not only by their common, centuries-old history, but also by a number of other institutional and economic factors, as well as natural conditions. The priority sectors and spheres of integration of the three countries are determined both at the interstate level and at the level of the interaction of their business structures. Implementing this approach will ensure an increase in the competitive positions of Poland, Lithuania, and Ukraine and, as a result, the Lublin Triangle as a whole, in the system of the modern international division of labor. Based on the similarity and complementarity of the national business cultures, a group of other countries of Central and Eastern Europe (Latvia, Estonia, Slovakia, Romania, and Bulgaria) was selected. Under certain conditions, they could also become members of the Lublin Triangle, which would further strengthen and develop the European Union. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Cohen, M. (2005), Why customers do what they do: Who they are, why they buy, and how you can anticipate their every move, McGraw-Hill Education, New York.
  2. Deutscher, G. (2010), Through the Language Glass: Why the World Looks Different in Other Languages, William Heinemann Ltd., London.
  3. Erdman, K.M. (2017), An Analysis of Geert Hofstede's Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutes and Organizations Across Nations, Routledge, London, https://doi.org/10.4324/9781912128334
  4. Glinkowska, B. (2018), Internacjonalizacja polskich i ukraińskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  5. Glinkowska, B., Chebotarov, V.A. (2018), Comparative Cross Cultural Analysis of the Profile of a Modern Ukrainian Manager: The Imperatives of the Future in the Context of Internationalization, "Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe", 21 (3), pp. 63-74, https://doi.org/10.2478/cer-2018-0019
  6. Glinkowska, B., Chebotarov, V. (2019), Establishing a business in Ukraine - the Initial regulatory organizational and legal aspects for Polish entrepreneurs, "Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe", 22 (1), pp. 75-86, https://doi.org/10.2478/cer-2019-0005
  7. Glinkowska-Krauze, B., Chebotarov, І., Chebotarov, V. (2020), Comparative studies of national business cultures in the countries of Central and Eastern Europe: the basics for Improving International entrepreneurship in Poland and Ukraine, "Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe", 23 (1), pp. 7-18, https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.01
  8. Glinkowska-Krauze, B., Kaczmarek, B., Chebotarov, V. (2020), Współczesne problemy zarządzania. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, https://doi.org/10.18778/8142-054-9.01
  9. Hampden-Turner, Ch., Trompenaars, F. (2011), Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business, Nicholas Brealey Publishing, Hachette, London.
  10. Hofstede, G. (1984), National cultures revisited, "Asia Pacific Journal of Management", 2 (1), pp. 22-28, https://doi.org/10.1007/BF01732507
  11. Hofstede Insights, Country comparison: Bulgaria, Estonia, Latvia, Romania, https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/bulgaria,estonia,latvia,romania/ (accessed: 21.09.2020).
  12. Hofstede Insights, Country comparison: Lithuania, Poland, Slovakia, Ukraine, https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/lithuania,poland,slovakia,ukrai ne/ (accessed: 21.09.2020).
  13. Hofstede Insights, Country comparison: Lithuania, Poland, Ukraine, https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/lithuania,poland,ukraine/ (accessed: 21.09.2020).
  14. Hofstede Insights, National culture, https://hi.hofstede-insights.com/national-culture (accessed: 21.09.2020).
  15. Katan, D. (2014), Translating cultures: An introduction for translators, interpreters and mediators, Routledge, London.
  16. Lewis, R.D. (2019), The cultural imperative: Global trends in the 21st century, "Training, Language and Culture", 3 (3), pp. 8-20, https://doi.org/10.29366/2019tlc.3.3.1
  17. Minkov, M., Hofstede, G. (2014), Clustering of 316 European regions on measures of values: Do Europe's countries have national cultures?, "Cross-Cultural Research", 48 (2), pp. 144-176, https://doi.org/10.1177/1069397113510866
  18. Mooij, M. de (2015), Cultural marketing: Maximising business effectiveness in a multicultural world, "Journal of Cultural Marketing Strategy", 1 (1), pp. 11-18.
  19. Rapaille, C. (2019), Kod kulturowy. Jak zrozumieć preferencje współczesnego konsumenta, motywacje wyborców czy zachowania tłumu, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
  20. Rozkwitalska, M. (2018), Thriving in mono-and multicultural organizational contexts, "International Journal of Contemporary Management", 17 (1), pp. 233-247, https://doi.org/10.4467/24498939IJCM.18.013.8392
  21. Rutkovska, K., Smetona, M., Smetonienė, I. (2017), Vertybės lietuvio pasaulėvaizdyje, Vilniaus universiteto, Akademinė leidyba, Vilnius.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-2008
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18778/1508-2008.25.09
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu