- Autor
- Runowski Henryk (Warsaw University of Life Sciences -SGGW, Poland), Kramarz Paulina (State Higher School of Vocational Education in Ciechanów)
- Tytuł
- The Perception of Polish Agriculture by Food Consumers
Postrzeganie polskiego rolnictwa przez konsumentów żywności - Źródło
- Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists, 2022, T. 24, z. 1, s. 243-254, rys., tab., bibliogr. 18 poz.
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu - Słowa kluczowe
- Rolnictwo, Informacja, Budowanie zaufania, Żywność, Konsument
Agriculture, Information, Confidence building, Food, Consumer - Uwagi
- Klasyfikacja JEL: Q13, P46
streszcz., summ. - Abstrakt
- Celem badań było określenie czynników determinujących sposób postrzegania polskiego rolnictwa przez konsumentów żywności oraz wyrażanego przez nich stopnia zaufania do rolników i rolnictwa i determinant kształtujących to zaufanie. Badanie wśród konsumentów żywności przeprowadzono z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety, udostępnionego online w marcu 2021 roku. Przy intensywnie zachodzących zmianach w sposobach produkcji rolnej, postępującej cyfryzacji rolnictwa, coraz częstszym podnoszeniu problematyki społecznej odpowiedzialności rolnictwa, strumienie wielu, często sprzecznych ze sobą informacji pojawiających się w mediach, powodują, że część konsumentów nie potrafi jednoznacznie wyrazić swojej opinii na temat stanu polskiego rolnictwa. Badania wykazały także, że czynniki, takie jak zaufanie, stan wiedzy i poczucie bycia właściwie informowanym na temat przebiegu produkcji rolnej mają wyraźny wpływ na ukształtowanie się pozytywnego lub negatywnego stosunku konsumentów do polskiego rolnictwa, a także na ocenę stopnia jego nowoczesności. Z przeprowadzonych badań wynika, że tylko 1/3 osób biorących udział w badaniu uznało polskie rolnictwo za nowoczesne. Kluczowe w kształtowaniu opinii respondentów okazało się posiadanie informacji i skłonność do ich pozyskiwania.(abstrakt oryginalny)
The aim of the study was to determine the factors determining the perception of Polish agriculture by food consumers. With intensive changes in the methods of agricultural production, the progressive digitalization of agriculture, more and more frequent discussion of the issue of social responsibility of agriculture (in the context of caring about the condition of the natural environment or ensuring the welfare of farm animals), streams of much, often contradictory, information appearing in the media make some consumers unable to express their opinions on the condition of Polish agriculture unequivocally. The research has shown that factors such as trust, the state of knowledge or feeling of being properly informed about the course of agricultural production have a clear influence on the formation of a consumer's positive or negative attitude towards Polish agriculture, as well as on the assessment of its modernity. The key in shaping respondent opinions turned out to be the possession of information and the inclination to obtain it.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Balkrishna Bite Bhalchandra, Anand A. Desmukh. 2017. A study on role of social media in agriculture marketing and its scope. Global Journal of Management and Business Research 17 (1): 33-36.
- Birner Regina. 2012. Globale Entwicklungen der gesellschaftlichen Akzeptanz moderner Landwirtschaft. Landinfo 3: 19-27.
- Bitkom. 2015. Big Data und Geschäftsmodell Innovationen in der Praxis: 4.0+ Beispiele (Big data and business model innovations in practice: 4.0+ examples), https://www.bitkom.org/noindex/Publikationen/2015/Leitfaden/Big-Data-und-Geschaeftsmo-dell-Innovationen/151229-Big-Data-und-GM-Innovationen.pdf, access: 08.12.2021.
- Breunig Peter, Manuel Ermann. 2017. Digitalisierung als Vertrauensmaschine? TopAgrar online https://www.topagrar.com/panorama/news/digitalisierung-als-vertrauensmaschine-11893163.html, access: 20.12.2021.
- CBOS (Centrum Badania Opinii Społecznej - Public Opinion Research Center). 2002. Postrzeganie problemów polskiego rolnictwa w kontekście Unii Europejskiej. Komunikat z badań (Perception of the problems of Polish agriculture in the context of the European Union. Research report). CIBOS, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2002/K_183_02.PDF, access: 08.12.2021.
- Domański Henryk. 2009. Społeczeństwa europejskie. Stratyfikacja i systemy wartości (European societies. Stratification and value systems). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Kramarz Paulina, Henryk Runowski. 2021. Rola technologii cyfrowych w budowaniu zaufania w rolnictwie (The role of digital technology in trust-building and perception of agriculture by consumers). In print.
- Majewski Edward. 2008. Trwały rozwój i trwałe rolnictwo: Teoria a praktyka gospodarstw rolniczych (Sustainable development and sustainable agriculture - the theory and practice of farms). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
- MRiRW (Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi - The Ministry of Agriculture and Rural Development). 2020. Polska wieś i rolnictwo 2020 (Polish countryside and agriculture 2020), https://www.kowr.gov.pl/uploads/pliki/analizy_rynkowe/Polska_Wie%C5%9B_i_Rolnictwo_2020.pdf, access: 20.12.2021.
- Mularska-Kucharek Monika. 2011. Zaufanie jako fundament życia społecznego na przykładzie badań w województwie łódzkim (Trust - a fundamental component of social life: a study of the Lodz Voivodeship). Studia Regionalne i Lokalne 2 (44): 76-91.
- Paliszkiewicz Joanna. 2014. Rola zaufania w zarządzaniu przedsiębiorstwami. [W] Konferencja "Przemysł 4.0 a Zarządzanie i Inżynieria Produkcji" (Role of trust in management of enterprises. [In] Conference "Industry 4.0 versus Management and Production Engineering"), 409-418. Polskie Towarzystwo Zarządzające Produkcją (PTZP), IZIP Zakopane, http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2014/T1/t1_409.pdf, access: 20.12.2021.
- Runowski Henryk. 2004. Gospodarstwo ekologiczne w zrównoważonym rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich (Ecological farm in the ecological development of agriculture and farms). Wieś i Rolnictwo 3: 24-37.
- Runowski Henryk. 2014. Kształtowanie się dochodów gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej (Shaping Incomes of Agricultural Farms in the European Union). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 36: 195-205.
- Runowski Henryk. 2020. Digitalization in agriculture - development opportunities and barriers. [In] Management and information technology: new challenges, ed. Joanna Paliszkiewicz, 233-246. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
- Runowski Henryk. 2022. The role of digital technologies in building trust in agriculture. [In] Trust, organizations and the digital economy theory and practice, ed. Joanna Paliszkiewicz, Kuanchin Chen, 187-201. New York and London: Routledge Taylor and Francis Group.
- Sztompka Piotr. 2002. Socjologia. Analiza społeczeństwa (Sociology: Analysis of Society). Kraków: Znak.
- Sztompka Piotr. 2007. Zaufanie. Fundament społeczeństwa (Trust: the Foundation of Society). Kraków: Znak.
- White Danielle, Courtney Mayers, David Doerfert, Jessica Irlbeck. 2014. Exploring agriculturalists' use of social media for agricultural marketing. Journal of Applied Communications 98 (4): 72-85. DOI: 10.4148/1051-0834.1094.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1508-3535
- Język
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0015.7100