BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gliniak Paweł (Wroclaw University of Economics and Business, Poland)
Tytuł
Thai Elite Networks as an Example of an Extractive Institution
Relacje tajlandzkich elit jako przykład instytucji oligarchicznej
Źródło
Ekonomia XXI Wieku, 2021, nr 24, s. 39-55, rys., tab., bibliogr. 41 poz.
Economics of the 21st Century
Słowa kluczowe
Instytucje, Kapitalizm oligarchiczny, Ekonomia instytucjonalna, Rozwój gospodarczy
Institutions, Oligarchic capitalism, Institutional economics, Economic development
Uwagi
Klasyfikacja JEL: B52, O1, B15
streszcz., summ.
Kraj/Region
Tajlandia
Thailand
Abstrakt
Głównym celem badawczym artykułu jest analiza wpływu tajskich elit na rozwój społeczno-gospodarczy kraju z perspektywy ekonomii instytucjonalnej i nowej ekonomii instytucjonalnej (NEI). Celami szczegółowymi są przybliżenie poglądów ekonomii instytucjonalnej i NEI na rozwój gospodarczy oraz przedstawienie procesu modernizacyjnego kraju od II wojny światowej. Kolejne cele badawcze stanowią wytłumaczenie relacji między tajskimi elitami oraz analiza jakości instytucji z wykorzystaniem wskaźników, takich jak the Democracy Index, the Rule of Law Index i the World Governance Indicator. Artykuł wypełnia lukę badawczą związaną z analizą wpływu instytucji, w tym przypadku instytucji wykluczającej, jaką jest monarchia sieciowa, na rozwój społeczno-gospodarczy. Z uzyskanych wyników wynika, że środowisko instytucjonalne kraju jest w złej kondycji. Konsekwencje aktywności monarchii sieciowej i tajskich elit ugruntowują te problemy. Korupcja w kraju jest powszechna, a problem ten dotyka wszystkich obywateli w ich codziennym życiu. W kwestii praworządności nie zanotowano praktycznie żadnej poprawy, a sądownictwo jest nieefektywne. Proces demokratyczny nie został spowolniony, a praktycznie zahamowany. Z badań wynika, że wolność słowa jest szeroko ograniczana, a rządząca junta wojskowa tłamsi opozycję, chcąc utrzymać status quo. Artykuł ma interdyscyplinarny charakter. Obok aspektów ekonomicznych ujmuje również aspekty politologiczne, socjologiczne i prawne. Wyniki w nim prezentowane pozwalają na pełniejszą analizę przemian i problemów gospodarczych Tajlandii oraz mogą być inspiracją do kontynuowania analizy gospodarczej z perspektywy ekonomii instytucjonalnej.(abstrakt oryginalny)

The main research objective of this article is to analyse the influence of Thai elites on the socio-economic development of the country from the institutional economic and new institutional economics (NIE) perspective. The specific research goals included an introduction of the views of institutional economics and NIE on economic development and to present the country's modernization process since World War II. Other goals were to explain the relationship between the Thai elites, and study the quality of institutions using indicators such as the Democracy Index, the Rule of Law Index, and the World Governance Indicator. The article aims to fill the research gap related to analysing the impact of an institution on socio-economic development. In this case, this is an extractive institution: the network monarchy. The Thai elites' activities, which only serve their own interests, exacerbate the problems experienced by the country. The research carried out for this article shows the entire Thai institutional environment is in poor shape, and negatively affects all aspects of the daily lives of Thai citizens. Corruption in the government is widespread. The rule of law has seen no improvement, and the judiciary is ineffective. The democratic process has been slowed down if not practically halted. Freedom of speech is widely restricted, and the ruling military junta stifles opposition in a bid to maintain the status quo. This article is interdisciplinary. In addition to economics, it addresses political science, sociology and aspects of the law. The research results contained in this article allow for a deeper understanding of Thailand's economic changes and aim to encourage further economic analysis from an institutional economics angle.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Acemoglu, D., and Robinson, J. (2010). The role of institutions in growth and development. In M. Spence, D. Brady (Eds.), Leadership and growth. Washington: World Bank Publications.
  2. Acemoglu, D., and Robinson, J. (2014). Dlaczego narody przegrywają. Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  3. Anonymous. (2018). Anti-royalism in Thailand since 2006: Ideological shifts and resistance. Journal of Contemporary Asia, 363-394.
  4. Baker, Ch., and Phongpaichit, P. (2016). Unequal Thailand: Aspects of income, wealth and power. Singapore: NUS Press.
  5. BBC. (n.d.). Thai king takes control of some $30bn crown assets. Retrieved September 29, 2021 from https://www.bbc.com/news/world-asia-44507590
  6. Chachavalpongpun, P. (2015). Neo-royalism and the future of the Thai monarchy. Asian Survey, 55(6), 1193-1216.
  7. Chang, H.-J. (2007). Institutional change and economic development: An introduction. In H.-J. Chang (Ed.), Institutional change and economic development. New York: United Nations University Press World Institute for Development Economics Research & Anthem Press.
  8. Diamond, J. (2012). What makes countries poor or rich. The New York Review. Retrieved December 31, 2021 from https://www.nybooks.com/articles/2012/06/07/what-makes-countries-rich-or-poor/
  9. Economist Intelligence Unit 2020. (2021). Democracy Index 2020. In sickness and in health? London.
  10. Fiedor, B. (2015). Instytucje formalne i nieformalne w kształtowaniu trwałego wzrostu. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 40(2), 83-107.
  11. Ghardallou, W., and Sridi, D. (2019). Democracy and economic growth: A literature review. Journal of the Knowledge Economy, (11), 982-1002.
  12. Godłów-Legiędź, J. (2006). Interakcja instytucji formalnych i nieformalnych w procesie transformacji od planu do rynku. In U. Zagóra-Jonszta U. (Ed.), Dokonania współczesnej myśli ekonomicznej. Ekonomia instytucjonalna - teoria i praktyka: praca zbiorowa (pp. 203-215). Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
  13. Hewison, K. (1997). The monarchy and democratization. In K. Hewison (Ed.), Political change in Thailand democracy and participation (pp. 58-74). London and New York: Routledge.
  14. Hoare, T. (2004). Thailand: A global studies handbook. Santa Barbara: ABC-CLIO. Human Development Index 2020. (2020). Retrieved September 29, 2021 from http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr2020.pdf
  15. Klimczak, M. (2019). Empiryczne badania nad instytucjami. In B. Borkowska et al. (Ed.), Ekonomia Instytucjonalna (pp. 241-264). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
  16. Kongkirati, P. (2019). From illiberal democracy to military authoritarianism: Intra-elite struggle and mass-based conflict in deeply polarized Thailand. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 681(1), 24-40.
  17. Legiędź, T. (2013). Nowa ekonomia instytucjonalna a zmiany paradygmatu rozwoju gospodarczego. Ekonomia, 25(4), 77-91.
  18. MacGregor Marshall, A. (2014). A kingdom in crisis. Thailand's struggle for democracy in the twenty-first century. London: Zed Books.
  19. McCargo, D. (2005). Network monarchy and legitimacy crises in Thailand. The Pacific Review, 18(4), 499-519.
  20. Mérieau, E. (2016). Thailand's Deep State, Royal Power and the Constitutional Court (1997-2015). Journal of Contemporary Asia, 46(3), 445-466.
  21. Mérieau, E. (2019). Thailand in 2018: Military dictatorship under royal command. In D. Singh, M. Cook (Eds.), Southeast Asian Affairs (pp. 327-340). Singapore: ISEAS.
  22. Miller, T. et al. (2019). Highlights of the 2019 Index of Economic Freedom. Washington DC: The Heritage Foundation. Retrieved December 22, 2021 from https://www.heritage.org/index/pdf/2019/book/highlights.pdf
  23. Parnwell, M., and Arghiros, D. (1996). Introduction: Uneven development in Thailand. In M. Parnwell (Ed.), Uneven development in Thailand (pp. 1-27). Sydney: Avebury.
  24. Pęciak, R. (2010). Niektóre wskaźniki pomiaru jakości instytucji. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Ekonomia, (139), 27-38.
  25. Piątkowski, M. (2019). Europejski lider wzrostu. Polska droga od ekonomicznych peryferii do gospodarki sukcesu. Warszawa: Poltext.
  26. Phongpaichit, P. (1996). The Thai economy in the mid-1990s. Southeast Asian Affairs, 369-381.
  27. Rock, M. (2015). Southeast Asia's democratic developmental states and economic growth. Institutions and Economies, 7(1), pp. 23-51.
  28. Rodrik, D. (2011). Jedna ekonomia wiele recept. Globalizacja, instytucje, wzrost gospodarczy. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  29. Słomka-Gołębiowska, A. (2009). Nowa ekonomia instytucjonalna a rozwój gospodarczy. In S. Rudolf (Ed.), Nowa ekonomia instytucjonalna. Teoria i zastosowania (pp. 113-136). Kielce: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Administracji.
  30. Sowa, J. (2008). Ciesz się późny wnuku! Kolonializm, globalizacja i demokracja radykalna. Kraków: Wydawnictwo Ha!art.
  31. Staniek, Z. (2014). Instytucje i problemy ich mierzenia. In S. Rudolf (Ed.), Nowa ekonomia instytucjonalna wobec współczesnych problemów gospodarczych. Kielce: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii, Prawa i Nauk Medycznych im. prof. Edwarda Lipińskiego.
  32. Steinberg, D. (1971). In search of Southeast Asia: A modern history. New York: Praeger Publishers. Transparency International. (2020). Corruption Perception Index. Retrieved May 5, 2020 from https://www.transparency.org/research/cpi/overview
  33. Warr, P. G. (2002). Poverty, inequality, and economic growth: The case of Thailand. Journal of Asian and African Studies, 37(2), 113-127.
  34. Wilkin, J. (2014). Instytucjonalne teoria państwa - przegląd wybranych koncepcji. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Ekonomia, (3), 77-90.
  35. Winichakul, T. (2016). Thailand's hyper-royalism. Its past success and present predicament. ISEAS Publishing, (7).
  36. World Bank. (2019). World governance indicators 2019. Retrieved May 10, 2020 from https://dataviz.worldbank.org/t/DECDG/views/WGI2019/TableView?iframeSizedToWindow=true&:embed=y&:display_spinner=no&:showAppBanner=false&:embed_code_version=3&:loadOrder ID=0&:display_count=n&:showVizHome=n&:origin=viz_share_link
  37. World Justice Project. (2020a). Retrieved December 27, 2020 from https://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index
  38. World Justice Project. (2020b). Rule of law index. Retrieved April, 13, 2020 from https://worldjusticeproject.org/sites/default/files/documents/WJP-ROLI-2020-Online_0.pdf
  39. World Values Survey. (2021). Political system: Having a democratic political system & Q237. Political system: Having the army rule. Retrieved December 29, 2021 from https://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2353-8929
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/e21.2021.03
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu