BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Majewska Julia (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Wpływ pandemii COVID-19 na znaczenie mediów społecznościowych w Tajlandii
The Impact of the COVID-19 Pandemic on Social Media in Thailand
Źródło
Ekonomia XXI Wieku, 2021, nr 24, s. 101-115, rys., tab., bibliogr. 18 poz.
Economics of the 21st Century
Słowa kluczowe
Media społecznościowe, COVID-19, Internet, Lęk przed pominięciem
Social media, COVID-19, Internet, Fear of missing out (FOMO)
Uwagi
Klasyfikacja JEL: L86, L82
streszcz., summ.
Kraj/Region
Tajlandia
Thailand
Abstrakt
Celem artykułu jest identyfikacja zmian zachodzących w społeczeństwie Tajlandii, dotyczących korzystania z mediów społecznościowych przed pandemią COVID-19 oraz w trakcie jej trwania. Tajlandia uznawana jest za jedno z najbardziej dynamicznie rozwijających się państw Azji Południowo-Wschodniej. Wzrost liczby ludności z dostępem do Internetu w ostatnich latach przyczynia się do atrakcyjności kraju jako obiektu badań nad znaczeniem mediów społecznościowych wśród ludności. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą ankiet internetowych oraz wywiadów skierowanych do Tajlandczyków posiadających konta w serwisach społecznościowych. Uzyskane wyniki pozwoliły na sformułowanie wniosków dotyczących wzrostu zależności człowieka od przestrzeni wirtualnej spowodowanych m.in. pandemią. Średni dzienny czas spędzany w przestrzeni wirtualnej uległ znacznemu wydłużeniu ze względu na wprowadzenie ograniczeń w przemieszczaniu się czy zmianę formy pracy. Wyszukiwane przez Tajlandczyków informacje dotyczą pandemii. Respondenci przeprowadzonego badania nie uważają się za osoby uzależnione bądź spędzające zbyt wiele czasu na korzystaniu z Internetu. Wnioski z przeprowadzonych badań są istotne dla sklepów internetowych, ponieważ wskazują najbardziej popularne media społecznościowe oraz poszukiwane informacje. Nie mniej ważne jest zwrócenie szczególnej uwagi na przyszłe problemy społeczeństwa z możliwymi uzależnieniami oraz zjawiskiem FOMO.(abstrakt oryginalny)

The aim of the article is to identify changes taking place in the Thai society regarding the use of social media before and during the Covid-19 pandemic. Thailand is considered to be one of the most dynamically developing countries in Southeast Asia. The increase in the number of people with access to the Internet in recent years contributes to the country's attractiveness for research on the importance of social media among the country's population. The study was conducted using online surveys and interviews addressed to Thai people with accounts on social networking sites. The results allowed to draw conclusions about the increase in human dependence on virtual space, caused, inter alia, by the pandemic. The average daily time spent in the virtual space has increased significantly due to the introduction of restrictions in movement or changes in the form of work. The information searched by the Thai people relates to the pandemic. The survey respondents do not consider themselves addicted or spending too much time using the Internet. The conclusions from the research are important for online stores because they indicate the most popular social media and the information sought. Equally important is to pay special attention to the future problems of society with possible addictions and the phenomenon of FOMO.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Cyrek, B. (2020). YouTube jako serwis społecznościowy - w stronę klasyfikacji witryny. Zarządzanie Mediami, 8(2), 119-136.
  2. Elhai, J. D., Yang, H. i Montag, C. (2020). Fear of missing out (FOMO): Overview, theoretical underpinnings, and literature review on relations with severity of negative affectivity and problematic technology use. Braz J Psychiatry, Brazilian Psychiatric Association.
  3. Kaplan, M. i Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, (53).
  4. Kaznowski, D. (b.d.). Podział i klasyfikacja social media, Networked Digital Age. Pobrane 16 października 2021 z https://networkeddigital.wordpress.com/2010/05/10/podzial-i-klasyfikacja-social-media/
  5. Lusted, M. A. (2012). Mark Zuckerberg: Facebook Creator. ABDO Publishing Company. Molga, A. (2014). Uzależnienie od Internetu. Dydaktyka Informatyki, (9), 126-135.
  6. Noam, E. (2021). The content, impact, and regulation of streaming video: The next generationof media emerges. Edward Elgar Publishing.
  7. Rosmala, F. i Rosmala, D. (2012). Study of social networking usage in higher education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, (67), 156-166.
  8. Szydłowska, A. (2013). Charakterystyka mediów społecznościowych jako narzędzia komunikacji firmy z klientem. Zeszyty Naukowe Firma i Rynek, 2(45).
  9. Internet 1. https://datareportal.com/reports/digital-2021-thailand (dostęp: 20.10.2021)
  10. Internet 2. https://datareportal.com/reports/digital-2021-thailand?rq=thailand%202021 (dostęp: 18.01.2022)
  11. Internet 3. https://digital-business-lab.com/2021/05/%E2%91%A1-social-media-penetration-in-thail- and-research/ (dostęp: 18.01.2022)
  12. Internet 4. https://heidicohen.com/social-media-definition/ (dostęp: 10.10.2021)
  13. Internet 5. https://sjp.pwn.pl/slowniki/media%20spo%C5%82eczno%C5%9Bciowe.html (dostęp: 10.10.2021)
  14. Internet 6. https://www.boi.go.th/index.php?page=demographic (dostęp: 20.10.2021)
  15. Internet 7. https://www.nationthailand.com/business/30297423 (dostęp: 20.10.2021)
  16. Internet 8. https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ (dostęp: 10.10.2021)
  17. Internet 9. https://www.whatsapp.com/features (dostęp: 13.10.2021)
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2353-8929
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/e21.2021.06
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu