BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Podniesiński Jan (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
A co, jeśli Forest Green Rovers pozielenieją? Wdrażanie strategii zrównoważonego rozwoju przez klub piłkarski
And What if Forest Green Rovers Go Green? An Implementation of the Sustainable Development Strategy by a Football Club
Źródło
Zarządzanie w Kulturze, 2021, t. 22, z. 4, s. 455-475, tab., bibliogr. 40 poz.
Culture Management
Słowa kluczowe
Kluby piłkarskie, Rozwój zrównoważony, Strategia rozwoju, Percepcja
Football clubs, Sustainable development, Development strategy, Perception
Uwagi
summ.
Abstrakt
Zamiarem autora tekstu było spojrzenie na omawiane zagadnienie z dwóch perspektyw: odgórnej, tj. dyskursu medialnego wokół strategii zrównoważonego rozwoju wdrażanej przez klub piłkarski, oraz oddolnej, tj. jej odbioru przez osoby deklarujące się jako kibice drużyny. W pierwszym przypadku posłużono się metodą analizy zawartości przekazów medialnych (analizy treści), w drugim metodą badania ankietowego przeprowadzonego wśród fanek i fanów FGR FC. (fragment tekstu)

Sport and sports organisations are often some of the most important aspects of local cul- ture and identity. As in the case of cultural institutions, recent years have seen numerous interesting initiatives for sustainable development undertaken by athletes and sports clubs. The paper explores the implementation and social reception of the sustainable de- velopment strategy adopted in 2010 by the professional football club called Forest Green Rovers FC in Great Britain. Using the method of content analysis, the author attempts to analyse the critical reflection on the strategy presented in the national opinion-forming press and to show how the club's environmentally-friendly actions are perceived by the community of its fans. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bernard T. (2014), Something to shout about. The history of Forest Green Rovers FC, Cheltenham: The History Press.
  2. Brown K., White G., Samuel A. (2018), A season with the vegans of Forest Green Rovers Football Club. A visual typology of visitor reactions, [w:] G. Grigore, A. Stancu, C.D. Ditlev-Simonsen (red.), Working Papers Series on Social Responsibility, Ethics & Sustainable Business: The 7th International Conference on Social Responsibility, Ethics, and Sustainable Business, Bukareszt: ASE Publishing, s. 29.
  3. Ceglińska M. (2015), Wybrane zagadnienia zarządzania środowiskowego na przykładzie brytyjskich klubów piłkarskich, "Quality in Sport", 1(4), s. 7-17.
  4. Ciechowicz J., Moska W. (red.) (2012), Futbol w świecie sztuki, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego - Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku.
  5. Idzik J., Klepka R. (2019), O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata?, [w:] J. Idzik, R. Klepka (red.), Medialne obrazy świata, Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP, t. 2, s. 11-33.
  6. Michalczyk S. (2009), Uwagi o analizie zawartości mediów, "Rocznik Prasoznawczy", nr 3, s. 95-109.
  7. Pisarek W. (1983), Analiza zawartości prasy, Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych.
  8. Porter C., May A., Kiernan A. (2016), Thinking long and wide: which communities have a future within the global game?, "Soccer & Society", 17(5), s. 661-665.
  9. Raszewski Z. (1988),Partytura teatralna, [w:] J. Degler (red.), Problemy teorii dramatu i teatru, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 134-163.
  10. Samuel A. (2018), Macromarketing insights ninety minutes at a time: A season with Forest Green Rovers, the world's greenest football club, [w:] Conference Proceedings. Macromarketing Conference 2018, Change between complexity and simplicity, Lipsk: Uniwersytet w Lipsku, s. 1153-1176, http://society.macromarketing.org/assets/proceedings/2018-macromarketing-proceedings.pdf [odczyt: 19.11.2021].
  11. Sikorski K. (2012), Plemiona i idolatria - rozważania o kulturze piłki nożnej, [w:] J. Ciechowicz, W. Moska (red.), Futbol w świecie sztuki, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego - Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, s. 77-88.
  12. Słupek L. (2004), Rynek mediów w Wielkiej Brytanii. Wybrane zagadnienia, [w:] A. Hess, T. Sasińska-Klas (red.), Media a integracja europejska, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 33-51.
  13. Szpunar M. (2008), Jak zwiększać odsetek wypełnień w badaniu internetowym - fakty i mity na temat kwestionariuszy on-line, "Studia Medioznawcze", 1(38), s. 42-54.
  14. Tomasik T. (2012), Futbol jako quasi-wojenny męski rytuał, [w:] J. Ciechowicz, W. Moska (red.), Futbol w świecie sztuki, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego - Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, s. 50-63.
  15. Aizlewood J. (2017), Forest Green: Eyes on the prize, "The Sunday Times", https://www.thetimes.co.uk/article/eyes-on-the-prize-t2ns6vp22 [odczyt: 20.03.2021].
  16. Autor anonimowy (2015), Forest Green Rovers: the (almost) 100% vegan football club, "The Guardian", https://www.theguardian.com/football/shortcuts/2017/may/15/forest-green-rovers-the-almost-100-vegan-football-club [odczyt: 20.03.2021].
  17. Burgess K. (2017), Tiny vegan club promoted to the Football League, "The Times", https://www.thetimes.co.uk/article/tiny-vegan-club-promoted-to-the-football-league-gzqlw3bhl [odczyt: 20.03.2021].
  18. Caulkin G. (2017), Forest Green Rovers - the club where meat is off the menu and the pitch is fed seaweed, "The Times", https://www.thetimes.co.uk/article/forest-green-rovers-the-club-where-meat-is-off-the-menu-and-the-pitch-is-fed-seaweed-kp2zkw35d [odczyt: 20.03.2021].
  19. Dennys H. (2013), City Diary: Eco-tycoon banks on Forest Green Rovers having a brighter future, "The Telegraph", https://www.telegraph.co.uk/finance/comment/citydiary/10524054/City-Diary-Eco-tycoon-banks-on-Forest-Green-Rovers-having-a-brighter-future.html [odczyt: 20.03.2021].
  20. Drury C. (2019), From League Two to UN ambassadors: how a tiny English football club is leading the world's climate change fight, "The Independent", https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/forest-green-rovers-dale-vince-carbon-neautral-sports-club-vegan-ecotricity-a9030556.html [odczyt: 20.03.2021].
  21. Fisher B., Arsenal's Hector Bellerin invests in Forest Green in eco-friendly push, "The Guardian", https://www.theguardian.com/football/2020/sep/08/arsenal-hector-bellerin-invests-in-forest-green-in-eco-friendly-push [odczyt: 19.11.2021].
  22. Gammie W. (2010), Power is money but part timers are drained of their energy, "The Times", https://www.thetimes.co.uk/article/power-is-money-but-part-timers-are-drained-of-their-energy-krw9h2fwxct [odczyt: 20.03.2021].
  23. Hart S. (2015), Forest Green's blistering start is toasted by fans with vegan beer, "The Independent", https://www.independent.co.uk/sport/football/football-league/forest-green-s-blistering-start-toasted-fans-vegan-beer-10507058.html [odczyt: 20.03.2021].
  24. Kay O. (2016), An eco-friendly football revolution, "The Times", https://www.thetimes.co.uk/article/an-eco-friendly-football-revolution-vpw9brhln [odczyt: 20.03.2021].
  25. Murad A. (2019), Green credentials prove big winner for tiny English football team, "The Financial Times", https://www.ft.com/content/d66ba036-763a-11e9-be7d-6d846537acab [odczyt: 20.03.2021].
  26. Stuart J. (2017), Forest Green: the eco-friendly club with a robot mower and big ambitions, "The Guardian", https://www.theguardian.com/football/2017/jul/31/forest-green-rovers-league-two [odczyt: 20.03.2021].
  27. Sunderson D. (2015), Who ate all the pies? Not Vegans United, "The Times", https://www.thetimes.co.uk/article/who-ate-all-the-pies-not-vegans-united-dnckqn92cbc [odczyt: 20.03.2021].
  28. Tweedale A. (2018), Why don't Premier League clubs follow Forest Green Rovers' example as the greenest club in the world?, "The Telegraph", https://www.telegraph.co.uk/football/2018/11/21/dont-premier-league-clubs-follow-forest-green-rovers-example/ [odczyt: 20.03.2021].
  29. White J. (2017), Forest Green Rovers - welcome to the greenest football club in the country, "The Telegraph", https://www.telegraph.co.uk/football/2017/07/31/forest-green-rovers-welcome-greenest-club-country/ [odczyt: 20.03.2021].
  30. Ecotricity, https://www.ecotricity.co.uk/our-story/our-mission [odczyt: 17.03.2021].
  31. FIFA World Cup Qatar 2022 Sustainability strategy (2019), Fifa.com, https://www.oeko.de/oekodoc/169/2003-044-en.pdf [odczyt: 12.06.2021].
  32. Forest Green Rovers FC, https://www.fgr.co.uk/another-way [odczyt: 17.03.2021].
  33. Forest Green Rovers FC, https://www.fgr.co.uk/our-history [odczyt: 18.03.2021].
  34. Hochfeld C., Stahl H. (2003), Green Goal - Environmental objectives for the 2006 FIFA World Cup, Oeko.de, https://www.oeko.de/oekodoc/169/2003-044-en.pdf [odczyt: 12.06.2021].
  35. Howell M. (2020), If only vegetarian expenses are allowed at work, where does that leave meat eaters?, "The Telegraph", https://www.telegraph.co.uk/food-and-drink/features/vegetarian-expenses-allowed-work-does-leave-meat-eaters/ [odczyt: 19.03.2021].
  36. Milewski L. (2017), Marzę, by na derbach skandowano "ŁKS nie czyta książek!", "Widzew jeździ Tico!", Weszło.com, https://weszlo.com/2017/10/23/marze-by-derbach-skandowano-lks-czyta-ksiazek-widzew-jezdzi-tico/ [odczyt: 12.06.2021].
  37. Organizacja Narodów Zjednoczonych, http://www.un.org.pl/ [odczyt: 02.09.2021].
  38. Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, https://unfccc.int/climate-action/momentum-for-change/climate-neutral-now/creating-the-greenest-football-club-in-the-world-forest-green-rovers [odczyt: 02.09.2021].
  39. Shilling J., An artistic director at a football club? It might just work, "The Telegraph", https://www.telegraph.co.uk/news/2020/10/11/artistic-director-football-club-might-just-work/ [odczyt: 20.03.2021].
  40. Ziegler M., Forest Green Rovers appoint first woman academy boss, "The Times", https://www.thetimes.co.uk/article/forest-green-rovers-appoint-first-woman-academy-boss-xp99fd6rv [odczyt: 20.03.2021
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1896-8201
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.4467/20843976ZK.21.028.15229
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu