BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Harmacińska-Kowalewska Magdalena (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego)
Tytuł
Wiedza dziadków na temat rozwoju mowy małych dzieci - komunikat z badań
Grandparents' Knowledge of the Speech Development of Young Children - a Report from the Research
Źródło
Rozprawy Społeczne, 2022, t. 16, nr 1, s. 66-78, rys., tab., bibliogr. 14 poz.
Social Dissertations
Słowa kluczowe
Logopeda, Dzieci, Rozwój, Ludzie starsi
Speech therapist, Children, Development, Elderly people
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W prezentowanym artykule zostanie przedstawione zagadnienie dotyczące wiedzy dziadków na temat rozwoju mowy dzieci. Problematyka ta wydaje się być istotna, ponieważ dziadkowie odgrywają ważną rolę w wychowaniu i kształtowaniu wnucząt. Autorka wykorzystała w badaniu metodę sondażu diagnostycznego. Narzędziem badawczym zaś był Kwestionariusz dla dziadków, który wypełniło stu badanych. Wyniki: Analizując powyższe odpowiedzi badanych dziadków można zauważyć, iż dysponują oni w większości prawidłową ogólną wiedzą dotyczącą okresów rozwoju mowy dziecka (aspekt ilościowy). Na pewno należy zwrócić uwagę na fakt, że dziadkowie napotkali trudność w ocenie prawidłowości wybrzmiewania poszczególnych fonemów w danej grupie wiekowej dzieci. Wnioski: Opisywany stan wiedzy badanych może się przyczynić do sytuacji, w której dziadkowie mogą stawiać nieadekwatne wymagania wobec wnucząt, co do ich poprawnej wymowy głosek czy słów, z kolei to może prowadzić na przykład do konfliktowych sytuacji. Należy z pewnością wykorzystać taki stan rzeczy do pracy logopedycznej. (abstrakt oryginalny)

The presented article will present the issue concerning the knowledge of grandparents about the development of children's speech. This issue seems to be important because grandparents play an important role in the upbringing and shaping of grandchildren. The author used the method of a diagnostic survey in the study. The research tool was a 1, which was completed by one hundred respondents. The obtained results will allow to get to know the grandparents' knowledge. Results: When analyzing the above answers of the surveyed grandparents, it can be noticed that they have mostly correct general knowledge about the periods of the child's speech development (quantitative aspect). Conclusions: The described state of knowledge of the respondents may contribute to a situation in which grandparents may make inadequate demands on their grandchildren as to their correct pronunciation of sounds or words, which in turn may lead to, for example, conflict situations. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Appelt, K. (2007). Współcześni dziadkowie i ich znaczenie dla rozwoju wnuków. W: A. Brzezińska, K. Ober-Łopatka, Radosław Stec, Katarzyna Ziółkowska (red.), Szanse rozwoju w okresie późnej dorosłości (s. 79-95). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  2. Bavier, R. (2011). Children residing with no parent present. Children and Youth Services Review, 33(10), 1891-1901.
  3. Dunifon, R. (2013). The influence of grandparents on the lives of children and adolescents, Child Development Perspectives, 7(1), 55-60.
  4. Dyer, L. (2006). Mowa dziecka. Warszawa: Wydawnictwo K. E. Liber.
  5. Hayslip, B., Fruhauf, C.A., Dolbin-MacNab, M.L. (2017). Grandparents Raising Grandchildren: What Have We Learned Over the Past Decade?, The Gerontologist.
  6. Kaczmarek, L. (1996). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
  7. Linver, M.R., Brooks-Gunn, J., Kohen, D.E. (2002). Family processes as pathways from income to young children's development, Developmental Psychology, 38(5): 719.
  8. Małecka, B.Z. (1997). Dziadkowie w rodzinie. Edukacja i Dialog, nr 10.
  9. Pieńkos, M (2015). Dziadkowie w wychowaniu wnuków na podstawie opinii ludzi młodych i starszych. Forum Pedagogiczne, nr 15/2.
  10. Pettit, G.S., Laird, R.D., Dodge, K.A., Bates, J.E., Criss, M.M. (2001). Antecedents and behavior problem outcomes of parental monitoring and psychological control in early adolescence. Child Development, 72(2), 583-598.
  11. Przygoda, A. (2011). Dziadkowie - najlepsi opiekunowie i wychowawcy. Pedagogika rodziny, 1/3/4, 111-120.
  12. Szymański, M.J. (2000). Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: Wydawnictwo APS.
  13. Zawadzka, A. (1999). Oddziaływanie dziadków a wypoczynek wnuków. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  14. Węsierska, K. (2012). Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. Tom 1. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-6081
Język
pol, eng
URI / DOI
https://doi.org/10.29316/rs/144423
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu