BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Belu Mihai (The National University of Political Studies and Public Administration Political Sciences - International Relations, Bucuresti, Romania)
Tytuł
The Course of the Information from the Action to the Public Mind. How Computers Influence Information Selection?
Obieg informacji od działania do umysłu społecznego. W jaki sposób komputer wpływa na wybór informacji?
Źródło
De Securitate et Defensione. O Bezpieczeństwie i Obronności, 2022, nr 1, s. 7-16, rys., bibliogr. 22 poz.
Słowa kluczowe
Fałszywe wiadomości, Informacja, Media społecznościowe
Fake news, Information, Social media
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Od setek lat wartość informacji pozostaje niezmienna. Następuje szczególny i niezmienny proces przekształcania informacji w wiadomościach. Dane są zbierane przez reporterów, redagowane w wiadomości i publikowane przez redaktora naczelnego. Kryteria wyboru wydają się być takie same, ale dystrybucja zmieniła się wraz z rozwojem technologicznym. W niniejszym artykule podjęto próbę identyfikacji zmian w procesie zbierania informacji, selekcji wiadomości i nadawania wiadomości. Przeanalizowano to, jak zmieniły się role i jak pojawiają się nowe wartości informacji. Ponadto konieczne było zbadanie rankingu wartości wiadomości, na które wpływają platformy cyfrowe. Zbadano również rolę nowych technologii w gromadzeniu i rozpowszechnianiu informacji. Artykuł wyjaśnia, w jaki sposób zmiany ról wpływają na wartości informacyjne. W oparciu o teorię opisano, jak nowa technologia oddziałuje na proces zbierania wiadomości i jak wpływa na zaangażowane osoby.(abstrakt oryginalny)

For hundreds of years, the news values have remained unchanged. There was a particular and unchanged process of transforming the information in the news. The data was gathered by reporters, turned into the news by the editors, and published by the editor in chiefs. The selection criteria appear to be the same, but the distribution has changed with technological developments. This paper tries to identify the changes in the process of gathering information, news selection, and news broadcasting. We will analyze how the roles have changed and how the new news values appear. In addition, it is essential to examine the ranking of the news values influenced by the digital platforms. We will examine the role of new technology in information gathering and news diffusion. The paper will explain how roles changes affect news values. Based on the theory, we will see how the new technology influences the newsgathering process and how it influences the persons involved.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bednarek, M., Caple, H. 2017, The Discourse of News Values: How News Organizations Create Newsworthiness, Oxford University Press.
  2. Chakraborty, A., Ghosh, S., Ganguly, N., Gummadi, K. P., 2019. Editorial Versus Audience Gatekeeping: Analyzing News Selection and Consumption Dynamics in Online News Media. IEEE Transactions on Computational Social Systems, 1-12. https://doi.org/10.1109/tcss.2019.2920000
  3. Donsbach, W., 2004. Psychology of News Decisions. "Journalism: Theory, Practice & Criticism", 5(2): 10. https://doi.org/10.1177/146488490452002
  4. Dramilio A., Faustine C., Sanjaya S., Soewito, B., 2020. The Effect and Technique in Search Engine Optimization. International Conference on Information Management and Technology(ICIMTech). doi:10.1109/icimtech50083.2020.9211171
  5. Esser, F. 1999. Tabloidization' of News."European "Journal of Communication" 14(3): 291-324. https://doi.org/10.1177/0267323199014003001
  6. Avorgbedorand F., Jigang Liu. 2020. "Enhancing User Privacy Protection by Enforcing Clark-Wilson Security Model on Facebook". IEEE International Conference on Electro Information Technology (EIT). DOI:10.1109/EIT48999.2020.9208279
  7. Kalb, Marvin. 1998. "Editorial.", Harvard International Journal of Press/Politics 3(1):1-4. 10.1177/1081180x98003001001
  8. Welbers, K. 2015. News selection criteria in the digital age: Professional norms versus online audience metrics. Sage. DOI: 10.1177/1464884915595474
  9. Kepplinger, H. M. 1989. "Reviews."European Journal of Communication 4(4):508-509. https://doi.org/10.1177/0267323189004004014
  10. Krrabaj Samedin, Baxhaku Fesal, Sadrijaj Dukagjin. 2017. Investigating search engine optimization techniques for effective ranking: A case study of an educational site. 6th Mediterranean Conference on Embedded Computing (MECO). doi:10.1109/meco.2017.7977137
  11. Melzer, Ken. 1986. Newsgathering, Prentice-Hall.
  12. Orellana-Rodriguez C., Greene D., Keane M. 2017. "Spreading One's Tweets: How Can Journalists Gain Attention for their Tweeted News?" Journal of Web Science 3(1):16-31. https://doi.org/10.1561/106.00000009
  13. Perra, N., Rocha, L., 2019. Modelling Opinion Dynamics in the Age of Algorithmic Personalisation. Scientific Reports 9(1). https://doi.org/10.1038/s41598-019-43830-2
  14. Pew Research Center. September2018."News Use Across Social Media Platforms 2018". https://www.journalism.org/2018/09/10/news-use-across-social-media-platforms-2018/
  15. Rajapaksha, P., Farahbakhsh, R., & Crespi, N. 2019. Scrutinizing News Media Cooperation in Facebook and Twitter. IEEE Access, 1-1. doi:10.1109/access.2019.2902491
  16. Schultz, I. 2007. "The Journalistic Gut Feeling. "Journalism Practice, 1(2):190-207.https://doi.org/10.1080/17512780701275507
  17. Sergey Brinand Lawrence Page. 1998."The anatomy of a large-scale hypertextual Web search engine."Computer Networks and ISDN Systems 30(1-7):107-117. https://doi.org/10.1016/S0169-7552(98)00110-X
  18. Sharma Dilip Kumar et al. 2010. "A Comparative Analysis of Web Page Ranking Algorithms."(IJCSE) International Journal on Computer Science and Engineering 2(8) 2010:2670-2676.
  19. Staab, J. F., 1990. "The Role of News Factors in News Selection: A Theoretical Reconsideration. "European Journal of Communication 5(4):423-443 https://doi.org/10.1177/0267323190005004003
  20. Stukal Denisand Sanovich, Sergey, Bonneau, Richard, and Tucker, Joshua A. 2017. "Detect-ing Bots on Russian Political Twitter. "Big Data 5(4):310-324. https://doi.org/10.1089/big.2017.0038
  21. Tony Harcup and Deirdre O'Neill. 2016. "What is news?."Journalism Studies, 18(12):1470-1488, https://doi.org/10.1080/1461670X.2016.1150193
  22. Yuniarthe, Yodhi. 2017. "Application of Artificial Intelligence (AI) in Search Engine Optimization (SEO)."International Conference on Soft Computing, Intelligent System and Information Technology (ICSIIT). doi:10.1109/icsiit.2017.15
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2450-5005
Język
eng
URI / DOI
https://doi.org/10.34739/dsd.2022.01.01
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu