BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Houé Thierry (ICN Business School Nancy-Metz, France), Kehr Mirko (University of Westminster, United Kingdom), Guimaraes Renato (ICN Business School Nancy-Metz, France), Dudek Jerzy (Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu)
Tytuł
The automotive industry and the rise of transportation costs: from an economic to an ecological view
Lokalizacje producentów samochodów z uwzględnieniem kosztów logistycznych: ochrony środowiska i ekonomicznych
Źródło
Logistyka i Transport, 2008, nr 2, s. 17-31, tab., bibliogr. 30 poz.
Słowa kluczowe
Globalna polityka ekologiczna, Polityka transportowa, Organizacja produkcji, Łańcuch dostaw, Koszty transportu, Lokalizacja produkcji przemysłowej
Global environmental policies, Transport policy, Organisation of production, Supply chain, Transport costs, Industrial production location
Uwagi
summ.
Abstrakt
W zglobalizowanym świecie, liderzy przemysłu samochodowego muszą planować lokalizację miejsc produkcji oraz prowadzić globalną politykę transportową. Od końca lat 80. organizacja i zarządzanie łańcuchem dostaw wpływały na wybór lokalizacji produkcji samochodów w krajach o niskich kosztach wytwarzania. Głównym tematem tej pracy jest analiza wpływu zmiany w kosztach transportu wewnątrz tego nowego modelu organizacji. W pracy przedstawiono analizę wpływu kosztów transportu między kontynentami na cenę końcową wyrobów przemysłu samochodowego w perspektywie do roku 2020. Głównym celem jest pokazanie wpływu wzrostu cen ropy w ogólnym modelu łańcucha dostaw oraz kilku sugestii odnośnie strategii transportowej w tym sektorze.(abstrakt oryginalny)

In a global world, the leaders of the automotive industry must think about the decisions of location of their production sites and their global transport policy. Since the end of the eighties, the "Supply Chain View" has influenced the location of the production sites in low cost countries (Christopher, 2005). The central theme of this work is to analyse the impact of a change in transport costs inside this new model of organization. This research aims to analyse the impact of the intercontinental transport costs on the car manufacturing industry till 2020. The main objective is to show the impact of an increase of the oil price in the general model of Supply Chain and provide some guidelines for the transport strategy in this sector.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adam-Ledunois S., Renault S. (2001), « Les enjeux stratégiques de la création de parcs fournisseurs dans le secteur automobile », Revue Française de Gestion Industrielle, vol. 20, n°l, pp. 5-15.
  2. Bams J. and Morris M. (2008), « Staying alive in the global automotive industry: what can developing econo-mies learn from South Africa about linking into global automotive value chains? », The European Journal of Development Research, vol. 20, n°l, March, pp. 31-55.
  3. Bowersox D.J. (1990), « The strategic benefits of logistics alliances », Harvard Business Review, vol. 68, n°4, pp. 36-45.
  4. Brown, S. (2008), « BRIC builds in 2007 », Automotive Engineer, vol.33, issue 2.
  5. Caranddrivcr.com (2008), « Chrysler ties Toyota for top productivity says 2008 Harbour Report - Car News », [online]. Available from: http://www.caranddriver.com/reviews/hot_lists/car_shopping/latest_news_reviews/ chrysler_ties_toyota_for_top_productivity_says_2008_harbour_report_car_news/(page)/
  6. Cassio A.L. (1998), « La logistique : un levier du management de la protection de l'environnement », Actes des deuxièmes Rencontres Internationales de la Recherche en Logistique, Logistique et Interfaces Organisationnel-les, pp. 519-535.
  7. Chevallier M. (2006), « Vivre sans pétrole ? », Alternatives Economiques, special issue, n°68, February.
  8. Christopher M. (2005), Logistics and Supply Chain Management: creating value-adding networks, 3rd edition, FT-Prentice Hall, London.
  9. Datamonitor (2003), « Automotive Industry update », [online]. Available from: http://web.ebscohost.com/bsi/ pdf?vid= 1 &hid=5&sid= 1 ec4e071 -cb21 -450b-9b659fb840664842 SRCSM2.
  10. Deutsche Bahn (2008), « Peking-Hamburg-Container-Express bewältigt 10.000 Kilometer in nur 15 Tagen », [online]. Available from: http://www.db.de/site/bahn/dc/unternehmen/prcsse/presseinformationen/ubh/ h20080124.html
  11. Eurostat (2004), « Güterbeförderung der Binnenschifffahrt in der Europäischen Union 1990-2002» [online]. Available from: http://cpp.eurostat.cc.curopa.eu/portal/page?_pageid= 1073,46587259&_dad=portal&schcma- =PORTAL&p_product_code=KS-NZ-04-009
  12. Financial Times (2008), « Toyota Forecast go into reverse », [online]. Available from: http://www.ft.com/cms/ s/0/f6148d86-1 ccc-11 dd-82ae-000077b07658.html?nclick_check= 1
  13. Guardian (2008), « True scale of C02 emissions from shipping revealed », [online]. Available from: http://www. guardian.co.uk/environment/2008/feb/13/climatechange.pollution
  14. Gherra S. (2005), « Développement durable, supply chain management et stratégie : les cas dc l'éco-conception », Logistique et Management, vol. 13, n°l, pp. 37-48.
  15. Houé T., Guimaraes R. (2008), « Les enjeux d'une intégration optimale du mode fluvial dans la supply chain », Conference : The role of waterway transport in the European development, 19-20 June, Wroclaw, Poland.
  16. Humphrey J. (1999), « Globalisation and Supply Chain Networks: the Auto Industry in Brazil and India », in: Gereffi G., Palpacucr F" Parisotto A. (eds): Global Production and Local Jobs, International Institute for Labour Studies, Geneva.
  17. International Maritime Organization (2005), « North Sea ship emissions control area adopted at environment meeting », [online]. Available from: http://www.imo.org/Safety/mainframc.asp7topic_idH 018&doc_id=5079
  18. International Maritime Organization (2007), « A statistical overview of ship recycling », [online]. Available from: http://www.imo.org/incIudes/blastDataOnly.asp/data_id 19934/200709SSE07Astatisticaloverviewo- fshiprecycling.pdf
  19. Kehr M. (2008), The intercontinental outbound logistic costs of the car manufacturing industry in 2020 and its impacts on the production location, Master Thesis, University ofWesminter, 61 p.
  20. Norcliffc M. (2006), Investors' Guide to the United Kingdom, pp. 143-154.
  21. OICA (2008), « Production Statistics», [online]. Available from: http://oica.net/catcgory/production-statistics/
  22. OPEC (2006), « Long-Tenn Strategy», [online]. Available from: http://www.opec.org/library/Special Publi- cations/pdf/OPECLTS.pdf
  23. OPEC (2008), « Annual Statistical Bulletin », [online]. Available from: http://www.opcc.org/library/Annual Statistical Bullctin/pdf/ASB2007.pdf
  24. Pachć G. (2004), « Proximité spatiale et gestion des supply chains : une approche critique à partir des logiques de radialisation », Quatrièmes Journées de la Proximité, Marseille, 17-18 juin, 18 p.
  25. Schmidt J. (2005), « Le développement d'une logistique en accord avec le développement durable », Logistique et Management, vol. 13, n°l, pp. 31-36.
  26. Tarondeau J-C. (1996), Stratégie industrielle, Paris, Dunod.
  27. Transpacific Stabilization Agreement (2007), « Markets », [online]. Available from: http://www.tsacarriers.org/ markets.html
  28. United Nations (2007), « Review of Maritime Transport 2007 », [online]. Available from: http://www.unctad. org/en/docs/rmt2007_en.pdf
  29. US Army Corps of Engineers (2008), « Inland waterway navigation value to the nation », [online]. Available from: http://www.mvr.usacc.army.mil/Brochures/InlandWaterwayNavigation.asp
  30. Ummenhofer M. (1998), La logistique dans une perspective d'écologisation : vers l'éco-logistique intégrée, Thèse de Doctorat en Sciences de Gestion, Université de la Méditerranée, Aix-Marseille II, 317 p.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1734-2015
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu