BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kwiatkowska Ewa M. (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie)
Tytuł
Cyfryzacja ochrony zdrowia a konieczność wprowadzania nowych rozwiązań prawnych
The Digitalisation of Healthcare and the Necessity of Introducing New Legal Solutions
Źródło
Krytyka Prawa, 2022, T. 14, Nr 1, s. 154-170, bibliogr. 36 poz.
Słowa kluczowe
Ochrona zdrowia, Opieka nad osobami starszymi, Telemedycyna, Wykluczenie cyfrowe
Health care protection, Care for the elderly, Telemedicine, Digital divide
Uwagi
summ., streszcz.,
Abstrakt
Konieczność zapewnienia ochrony zdrowia obywatelom jest jedną z podstawowych zasad każdego państwa, regulowaną przepisami prawa zarówno krajowego, jak i unijnego czy międzynarodowego i uzupełnianą przez soft law. Zmiany cywilizacyjne i postęp technologiczny umożliwiają rozwój nowych narzędzi i usług z zakresu ochrony zdrowia (m.in. telemonitoringu, telekonsultacji, telerehabilitacji oraz elektronicznej dokumentacji medycznej). Pandemia COVID-19 w znacznym stopniu podkreśliła potrzebę zapewnienia tego typu usług. Szerokie stosowanie e-zdrowia, które może być remedium na wiele problemów, z którymi boryka się sektor ochrony zdrowia, wymaga jednak zabezpieczenia praw osób, które są nie są włączone cyfrowo, szczególnie osób starszych. Powszechne występowanie różnych poziomów wykluczenia cyfrowego, nie tylko wśród seniorów, sprawia, że kwestie te są społecznie istotne i powinny być rozwiązywane przez prawo. Celem artykułu jest wstępna analiza zasadności rozwijania usług e-zdrowia w starzejącym się społeczeństwie w Polsce oraz przedstawienie propozycji dostosowania rozwiązań prawnych w zakresie wykorzystania narzędzi cyfrowych w ochronie zdrowia do zmieniającej się rzeczywistości.(abstrakt oryginalny)

The necessity of providing healthcare to citizens is one of the basic principles of every state, regulated by provisions of national, EU or international law and complemented by soft law. Civilisational changes and technological advancement make it possible to develop new healthcare tools and services (i.a. telemonitoring, teleconsulting, telerehabilitation and electronic medical documentation). The COVID-19 pandemic greatly emphasised the need to provide such services. The wide use of e-health, however, which may be a remedy for numerous problems that the healthcare sector is wrestling with, requires securing the rights of those who are not digitally included, especially the elderly. The prevalence of various degrees of digital exclusion, not only among the elderly, makes these issues socially significant and they should be solved by law. The purpose of the article is an initial analysis of the validity of developing e-health services in the ageing society in Poland and a presentation of proposals for adjusting legal solutions as regards the use of digital tools in healthcare to the changing reality.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Balicki M., Prezentacja koncepcji Centrum Zdrowia 75+, Konferencja "Centrum Zdrowia 75+. Zdążyć przed demograficznym tsunami", Warszawa, 10.09.2019, https://www. prezydent.pl/aktualnosci/wydarzenia/art,1530,prezydent-na-konferencji-centrum- -zdrowia-75.html (dostęp: 21.11.2020).
  2. Bartlett J., Ludzie przeciw technologii. Jak Internet zabija demokrację (i jak ją możemy ocalić), Katowice 2019.
  3. Birkland J.L.H., Gerontechnology. Understanding Older Adult Information and Communication Technology Use, Emerald Publishing 2019.
  4. Centrum e-Zdrowia, Biuletyn Statystyczny 2020, Warszawa 2020.
  5. Centrum Zdrowia 75+, Zarys koncepcji opracowanej przez ekspertów z Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP, Warszawa 2019, https://www.prezydent.pl/aktualnosci/ wydarzenia/art,1530,prezydent-na-konferencji-centrum-zdrowia-75.html (dostęp: 21.11.2020).
  6. CSIOZ, Badanie stopnia informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą, 4 wyd., Warszawa 2019.
  7. CSIOZ, Badanie stopnia informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą, 3 wyd., Warszawa 2018.
  8. European Commission, Benchmarking Deployment of eHealth among General Practitioners (2018) - Final report, Luxemburg 2018.
  9. European Commission, The 2018 Ageing Report. Economic & Budgetary Projections for the 28 EU Member States (2016-2070), https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/ economy-finance/ip079_en.pdf (20.11.2020).
  10. Eurostat, https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do (dostęp: 25.11.2021).
  11. GUS, Ludność. Stan i struktura oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym w 2020 r. (Stan w dniu 30 czerwca 2020), Tablica 1. Ludność wg płci i wieku w 2020 r. Stan w dniu 30 czerwca, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/ludnosc-stan-i-struktura-ludnosci-oraz-ruch-naturalny-w-przekroju-terytorialnym-stan-w-dniu-31-12-2020,6,29. html (dostęp: 12.05.2021)
  12. GUS, Ludność. Stan i struktura oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym w 2019 r. Stan w dniu 31.XII., Warszawa 2020.
  13. GUS, Sytuacja osób starszych w Polsce w 2018 r., Warszawa-Białystok 2020.
  14. GUS, Prognoza gospodarstw domowych według województw na lata 2003-2030, Tablica 3. Prognoza gospodarstw domowych według liczby osób i wieku głowy gospodarstwa (stan w dniu 31.XII), 1.08.2003, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/prognoza-ludnosci/prognoza-gospodarstw-domowych-wedlug-wojewodztw-na-lata-2003-2030,9,3. html (dostęp: 12.05.2021).
  15. Janowski J., Cyberkultura prawa. Współczesne problemy filozofii i informatyki prawa, Warszawa 2012.
  16. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie przeglądu śródokresowego realizacji strategii jednolitego rynku cyfrowego. Połączony jednolity rynek cyfrowy dla wszystkich, Bruksela, 10.05.2017, COM(2017) 228 final.
  17. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie umożliwienia transformacji cyfrowej opieki zdrowotnej i społecznej na jednolitym rynku cyfrowym, wzmacniania pozycji obywateli i budowania zdrowszego społeczeństwa, Bruksela, 25.04.2018, COM(2018) 233 final.
  18. Komunikat Komisji "Europa 2020 Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu", Bruksela, 3.03.2010, KOM(2010) 2020 wersja ostateczna.
  19. Kwiatkowska E.M., Wykluczenie cyfrowe, Konferencja ogólnopolska PolSenior2 - moduł 1, sytuacja socjalno-ekonomiczna osób starszych, 23.11.2020, https://konferencjapolsenior2.pl/ (dostęp: 12.05.2021).
  20. Kwiatkowska E.M., Internet of Things - wykorzystanie nowych technologii w ochronie zdrowia, [w:] Ł. Sułkowski, D. Kaczorowska-Spychalska (red.), Internet of Things. Nowy paradygmat rynku, Warszawa 2018, s. 180-199.
  21. Kwiatkowska E.M., Transformacja cyfrowa a osoby starsze w systemie ochrony zdrowia. O potrzebie implementowania nowych rozwiązań prawnych, "Transformacje" 2011, 108(1), s. 163-174.
  22. Malarewicz-Jakubów A., Wsparcie prawne osób starszych, Warszawa 2017.
  23. Marolla C., Information and Communication Technology for Sustainable Development, Boca Raton-London-New York 2019.
  24. Morawiecki M., Słowo wstępne do Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), Warszawa 2017.
  25. Neto A.P., Flynn M.B., The Internet and Health in Brazil: Trends and Challenges, [w:] A.P. Neto, M.B. Flynn (red.), The Internet and Health in Brazil: Challenges and Trends, Springer 2019, s. 1-11.
  26. NIK, Informacja o wynikach kontroli. Raport: System ochrony zdrowia w Polsce - stan obecny i pożądane kierunki zmian, Warszawa 2019.
  27. OECD/EU, Health at a Glance, Europe 2018. State of Health in the EU Cycle, DOI: 10.1787/ health_glance_eur-2018-en.
  28. OECD/European Observatory on Health Systems and Policies, State of Health in the EU, Polska: Profil systemu ochrony zdrowia 2019, DOI: 10.1787/c7cfb688-pl.
  29. OECD/European Union, Health at a Glance, Europe 2020: State of Health in the EU Cycle, DOI: 10.1787/82129230-en.
  30. ONZ, Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, https://www. gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/agenda-2030 (dostęp: 20.11.2020).
  31. Pszczołowski T., Organizacja od dołu i od góry, Warszawa 1978.
  32. Rada Ministrów, Uchwała nr 161 Rady Ministrów z dnia 26 października 2018 r. w sprawie przyjęcia dokumentu Polityka społeczna wobec osób starszych 2030. Bezpieczeństwo-Uczestnictwo-Solidarność, Warszawa 30.11.2018, M.P. poz. 1169.
  33. Smith S., The Internet of Risky Things. Trusting the Devices That Surround Us, O'Reilly Media 2017.
  34. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), https:// www.gov.pl/documents/33377/436740/SOR.pdf (20.11.2020).
  35. Weber R.H., Weber R., Internet of Things. Legal Perspectives, Springer 2010.
  36. Zarządzenie Nr 63/2015/DSOZ Prezesa NFZ z dnia 30.09.2015 r. zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie, http://www.nfz.gov.pl/zarzadzenia- -prezesa/zarzadzenia-prezesa-nfz/zarzadzenie-nr-632015dsoz,6410.html (dostęp: 12.05.2021).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2450-7938
2080-1084
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7206/kp.2080-1084.513
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu