BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grzelak Wojciech Remigiusz (Wroclaw University of Economics and Business, Poland)
Tytuł
The Use of Social Media for Acquiring Knowledge about an Enterprise - a Systematic Literature Review
Wykorzystanie mediów społecznościowych do pozyskiwania wiedzy o przedsiębiorstwie - systematyczny przegląd literatury
Źródło
Informatyka Ekonomiczna / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2021, nr 4 (62), s. 10-24, tab., bibliogr. 35 poz.
Business Informatics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Media społecznościowe, Zarządzanie wiedzą, Systematyczny przegląd literatury
Social media, Knowledge management, Systematic literature review
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
The article explores the use of social media to gain knowledge about an enterprise. The study consists in a systematic literature review. The purpose of the literature analysis was to define and organise the terminology related to the use of social media to obtain knowledge about the enterprise. The study was divided into two phases. In the beginning, it was necessary to define the concept of social media, then use it to obtain knowledge about the company. In the second phase, an analysis of the use of the social media (SM) expression was carried out. The issue of an intelligent organisation - its concept and objectives - is discussed in this article. The paper presents the research and findings from the analysis of the literature on acquiring knowledge from social media, i.e. to define and organise the terminology related to the use of social media for the purpose of gaining knowledge about enterprises. The conclusion is that it is worthwhile to monitor the Internet and social media.(abstrakt oryginalny)

Artykuł przedstawia wykorzystanie mediów społecznościowych (MS) do pozyskiwania wiedzy o przedsiębiorstwie. Zaprezentowano badanie polegające na systematycznym przeglądzie literatury, którego celem jest określenie i uporządkowanie terminologii związanej z wykorzystaniem MS do pozyskiwania wiedzy o przedsiębiorstwie. Badanie to zostało podzielone na dwie fazy. Na początku konieczne było zdefiniowanie koncepcji mediów społecznościowych i ich wykorzystania do pozyskiwania wiedzy o przedsiębiorstwie. W fazie drugiej przeprowadzono analizę wykorzystania wyrażenia "MS". Celem opracowania było przedstawienie badania oraz wyników z analiz literaturowych nad pozyskiwaniem wiedzy z mediów społecznościowych, czyli określenie i uporządkowanie terminologii związanej z wykorzystaniem mediów społecznościowych do pozyskiwania wiedzy o przedsiębiorstwie. Osiągnięciem artykułu jest wniosek, że warto monitorować Internet i media społecznościowe, ponieważ mogą one być bogatym źródłem informacji oraz dużym zasobem wiedzy.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamczewski, P. (2015). E-logistyka w rozwoju organizacji inteligentnych. Zeszyty Naukowe. Orga- nisation and Management/the Silesian University of Technology, (79).
  2. Ammiratoa, S., Felicettia, A. M., Gala, M. D., Aramo-Immonenc, H., Jussilad, J. J., and Kärkkäinen, H. (2019). The use of social media for knowledge acquisition and dissemination in B2B companies: an empirical study of Finnish technology industries. Knowledge Management Research & Practice, 17.
  3. Boateng, H., Ampong, G. O. A., and Ofori, A. D. R. (2021). The relationship between social interactions, trust, business network, external knowledge access, and performance: A study of SMEs in Ghana. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems.
  4. Bachnik, K., and Szumniak-Samolej, J. (2015). Potencjał biznesowy mediów społecznościowych. Warsaw: Poltext.
  5. Bąska, M., Dudycz, H., and Pondel, M. (2019). Identification of advanced data analysis in marketing: A systematic literature review. Journal of Economics and Management, the University of Economics in Katowice
  6. Boukes, M. (2019). Social network sites and acquiring current affairs knowledge: The impact of Twitter and Facebook usage on learning about the news. Journal of Information Technology & Politics, February.
  7. Chierici, R., and Mazzucchelli, A. (2018). Transforming big data into knowledge: the role of knowledge management practice. Management Decision, 57.
  8. Del Vecchio, P., Mele, G., Passiante, G., Vrontis, D. and Fanuli, C. (2020). Detecting customers knowledge from social media big data: toward an integrated methodological framework based on netnography and business analytics. Journal of Knowledge Management, 24(4).
  9. Dwivedi, Y., K., Ismagilova E., Rana, N. P. (2021). Social media adoption, usage and impact in business-to-business (B2B) context: A state-of-the-art literature review. Information Systems Frontiers. Springer Link.
  10. Grudzewski, W. M., and Hejduk, I. K. (2004). Metody projektowania systemów zarządzania. Warsaw: Difin.
  11. Grzelak, W. (2016). Wpływ mediów społecznościowych na zarządzanie procesowe w organizacji. Ekonomiczne Problemy Usług, (122).
  12. Heymann-Reder, D. (2011). Social Media Marketing: Erfolgreiche Strategien fur Się und Ihr Unternehmen. Munich: Addison-Wesley Verlag .
  13. Hiroki, I., Teruyuki, B., and Masatsugu, T. (2017). The Effectiveness of Social Media for Business Activities in Japanese Firms, The Review of Socionetwork Strategies,.
  14. Iannacci, F., Fearon, C., and Pole, K. (2020). From acceptance to adaptive acceptance of social media policychange: A set-theoretic analysis of B2B SMEs. Information Systems Frontiers, 23.
  15. Kania, K. (Ed.). (2010). Technologie informatyczne FIRMY 2.0. Katowice: Publishing House of the University of Economics in Katowice.
  16. Kitchenham, B. (2004). Procedures for performing systematic reviews. Joint Technical Report, Keele: Keele University TR/SE-0401 and NICTA 0400011T.1, July.
  17. Kuźmiński, A. K. (2001). Jak stworzyć gospodarkę opartą na wiedzy. In Strategie rozwoju Polski u progu XXI wieku, the Chancellery of the President of the Republic of Poland and the "Poland 2000 Plus" Forecasting Committee at the Presidium of the Polish Academy of Sciences, Warsaw.
  18. Lupa, I. (2016). Media społecznościowe w marketingu i zarządzaniu, , Katowice: Sophia Scientific Publishing House .
  19. Mia Hsiao-Wen H., Pervez, N. G., & Jorma A. L. (2017). Institutional distance and knowledge acquisition in international buyer-supplier relationships: The moderating role of trust. Asia Pacific Journal of Management, 35, Springer Link.
  20. Niazi, M. (2015). Do systematic literature reviews outperform informal literature reviews in the software engineering domain? An initial case study. Arabian Journal for Science and Engineering, 40(3), 845-855.
  21. Nycz, M. (2007). Pozyskiwanie wiedzy menedżerskiej. Podejście technologiczne. Wrocław: WAE.
  22. Polańska, K. (2011). Biznesowy charakter mediów społecznościowych. Studia Informatica, (28).
  23. Pourkhani, A., Abdipour, Kh., Baher, B., and Moslehpour, M. (2019). The impact of social media in business growth and performance: A scientometrics analysis. International Journal of Data and Network Science, 3(3), 223-244.
  24. Rachapaettayakom, P., Wiriyapinit, M., and Cooharojananone, N. (2020). The need for financial knowledge acquisition tools and technology by small business entrepreneurs. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 9.
  25. Rybak, M. (Ed.). (2003). Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw. Warsaw: Poltext.
  26. Safko, L. (2010). Social Media Bible: Tactics, tools & strategies for business success. New Jersey: John Wiley & Sons.
  27. Schoenherr, T. (2018). The potential of social media. The evolution of electronic procurement. Springer International Publishing.
  28. Strandskov, S.vW., Ghaderi, A., Andersson, H., Jannert, M., and Andersson, G. (2017). Effects of Tailored and ACT-influenced internet-based CBT for eating disorders and the relation between knowledge acquisition and outcome: A Randomized controlled trial. Behavior Therapy, 48(5), September, 624-63.
  29. Treadaway C., and Smith M. (2011). An hour a day with Facebook marketing. Gliwice: Helion.
  30. Westman, L., Luederitz, C., Kundurpi, A., Mercado, A. J., Weber, O., and Burch S. L. (2018). Conceptualizing businesses as social actors: A framework for understanding sustainability actions in small and medium-sized enterprises. Business Strategy and the Environment.
  31. Williams, C., Du, J., and Zhang, H. (2020). International orientation of Chinese internet SMEs: Direct and indirect effects of foreign and indigenous social networking site use. Journal of World Business, 55(3).
  32. Wohlin, C., and Prikladnicki, R. (2013). Systematic literature reviews in software engineering. Information and Software Technology, 55(6), 919-920.
  33. Wang, Y., and Rod, M. (2020). Exploiting business networks in the age of social media: the use and integration of social media analytics in B2B marketing. Journal of Business & Industrial Marketing.
  34. Yuliantoa, M., Girsang, A. S., Rumagit, R. Y. (2018). Business intelligence for social media interaction in the travel industry in Indonesia. Journal of Intelligence Studies in Business, 8(2).
  35. Żyłowska, K. (2020). Media społecznościowe pierwszym źródłem informacji? Retrieved September 7, 2021 from https://socialpress.pl/2020/06/media-spolecznosciowe-pierwszym-zrodlem-informacji
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1507-3858
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/ie.2021.4.02
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu