BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lavrenova Marija (Szkoła Podstawowa nr 38, Częstochowa, Polska; Uniwersytet Państwowy Mukaczewo, Ukraina), Kocot Anna Iwona (Szkoła Podstawowa nr 38, Częstochowa, Polska)
Tytuł
Potencjał edukacyjny komiksu w czasie wojny
The Educational Potential of Comics in Wartime
Źródło
Rozprawy Społeczne, 2022, t. 16, nr 1, s. 301-315, rys., bibliogr. 29 poz.
Social Dissertations
Słowa kluczowe
Stan wojenny, Literatura, Edukacja, Dzieci szkolne, Szkolnictwo podstawowe, Komiksy
Martial law, Literature, Education, School children, Primary education, Graphic novels
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule podkreślono, że nowoczesna szkoła ma zapewnić kształtowanie i wszechstronny rozwój osobowości jednostki. Określono potencjał edukacyjny komiksu w warunkach stanu wojennego na Ukrainie. Materiał i metody: Artykuł powstał po zapoznaniu się z bieżącymi materiałami dotyczącymi użytkowania komiksu jako narzędzia do pracy z dziećmi w czasie wojny. Wyniki: Czytanie komiksów jest o wiele łatwiejsze i ciekawsze niż długich tekstów. Komiksy tworzone przez zespół Ministerstwa Edukacji i Kultury Ukrainy mogą być wykorzystane na lekcjach czytania literackiego, języka ukraińskiego, będą świetnym początkiem rozmowy lub lekcją edukacyjną o wychowaniu moralnym. Pomogą także rozwijać kreatywność mowy, wpływają na spójną mowę dziecięcą. Wnioski: Na każdym etapie edukacyjnym znajdzie się miejsce dla zastosowania komiksu, jednak, aby było ono pełne i wiele wnoszące w umiejętności uczniów, jego treści muszą być dobrze dobrane. Oczywiście ostateczna decyzja należy do nauczyciela, którego zadaniem jest ocena, czy komiks jest adekwatny do wieku uczniów. (abstrakt oryginalny)

The article emphasises that a modern school is supposed to ensure the formation and comprehensive development of an individual's personality. The educational potential of comics under martial law conditions in Ukraine is identified. Material and methods: The article was written after reviewing current materials on the use of comics as a tool for working with children during wartime. Results: The comics created by the team of the Ministry of Education and Culture of Ukraine can be used in lessons of literary reading, Ukrainian language, and will be a great conversation starter or educational lesson on moral education. Conclusions: At every educational level there will be a place for the use of comics, but in order for it to be complete and contribute much to the pupils' skills, the content must be well chosen. Of course, the final decision rests with the teacher, whose job it is to assess whether the comic is age-appropriate for the pupils. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Brak autora. (2022). A comic for children from the frontline areas. Pobrane z: https://prometheus.ngo/works/savka-baklan/.
  2. Brak autora. (2022). Advice from the defender of Ukraine: the Ministry of Education and Culture has developed an informational comic for children in a state of war. Pobrane z: https://mon.gov.ua/ua/news/poradi-vid-zahisnika-ukrayini-mon-rozrobilo-informacijnij-komiks-dlya-ditej-uvoyennij-stan.
  3. Berger, A. (1973). The Comics - Stripped American. New York: Penguin books.
  4. Birek, W. (red.). (2008) Komiks dla dzieci w Polsce - propozycje badawcze. W pobliżu literatury dziecięcej. Rzeszów: Centrala.
  5. Combs, J. (2003). Creating comics: Visual and Verbal Thinking in the Ultimate Show and Tell, Williamsburg. Pobrane z http://www.janettekennedy.com/599site/combsproject.pdf.
  6. Drabik, L., Kubiak-Sokół A, Sobol, E. (2001). Słownik języka polskiego PWN, Warszawa: PWN.
  7. Dyduchowa B. (1994). Co nauczyciel powinien wiedzieć o komiksie. Polonistyka, (nr 3), 6-8.
  8. UNICEF (2022). Two Million Children Have Already Fled Ukraine. Pobrane z: https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/dla-mediow/juz-dwa-miliony-dzieci-uciekly-z-ukrainy.).
  9. Gene, Y. (2013). Comics in Education. Pobrane z: https://www.geneyang.com/comicsedu/.
  10. Gromadzka, B. (2009). Historyjka obrazkowa i komiks jako wprowadzenie do narracji intermedialnej. Widząc - rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej. (nr 20), 23-24.
  11. Grupa akademickich ekspertów i twórców komiksu. (2014). C2E2: Creators, Educators Discuss Kids, Comics and Literacy. Pobrane z: https://www.cbr.com/c2e2-creators-educators-discuss-kids-comicsandliteracy/.
  12. Jędrzejewska, D. (2009). Powieści Henryka Sienkiewicza jako inspiracja dla twórców komiksów. Katowice: Składnica naukowa.
  13. Książek-Szczepanikowa, A. (1996). Ekranowy czytelnik. Szczecin: Rozprawy i studia.
  14. Kramarenko, I.S., Kornisheva, T.L., Silyutina I.O. (2022). Adaptation of distance education in higher education to the conditions of martial law. Perspectives and innovations of science, (nr 4). Pobrane z: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/1386/1383
  15. Kruszewska, A., Lavrenova, M. (2022). The educational opportunities of Ukrainian children at the time of the Russian invasion: perspectives from teachers. Education, nr 3(13), 3-5. https://doi.org/10.1080/03004279.2022.2083211
  16. Kuliczkowska K. (1974). W obrazkowym mikroświecie. Literatura na Świecie, (nr 8), 9-12.
  17. Lavrenova, M. (2018). Ways of using comics in the educational process Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Pedagogy and Psychology, (nr 2), 7-13.
  18. Lipka-Chudzik, K. (1995). Przekaz werbalny i niewerbalny w komiksie. Składnica naukowa. Zeszyty komiksowe, red. M. Błażejczyk, Pobrane z: http://www.zeszytykomiksowe.org/strona.php?strona=skladnica.
  19. Marianthi, V., Boloudakis, M. Retalis, Symeon, From digitised comic books to digital hypermedia comics books: their use in education Pobrane z: www.comicstripcreator.org/files/papers/DigitalHypermediaComics.pdf.
  20. Mazurkiewicz, A. (2010). Edukacja wobec kultury obrazu (na przykładzie komiksu). Biuletyn Informacji Bibliotecznych i kulturalnych Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Łodzi, (nr 17), 9-11.
  21. McCloud, S. (1994). Understanding Comics: The Invisible Art. New York. William Morrow Paperbacks.
  22. Ostapenko, L.P., Solovyova, O.K. (2022). Didactic potential of comics. Pobrane z: http://www.institutemvd.by/components/com_chronoforms5/chronoforms/uploads/20160404154807_OstapenkoSoloviova.pdf.
  23. Zalensky, W. (2022) On the introduction of martial law in Ukraine. Decree №64/2022 Pobrane z: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397).
  24. Pater-Ejgierd, N. (2010). Kultura wizualna a edukacja. Poznań: Fundacja Tranzyt.
  25. Prucnal, M. (2012). Protection of Children Against Participation in Hostilities in Contemporary International Law. Warszawa: Ombudsman for Children's Office.
  26. Riches, A. (2009). When the Comics Went to War. Wielka Brytania: Mainstream Publishing.
  27. Smolyaniuk, V. (2011). Martial law Political encyclopedia . Kyiv. Parliamentary Publishing House
  28. Teoplitz, K.T. (1985). Sztuka komiksu. Warszawa: Czytelnik.
  29. Tierney, W.G. (2020). Get real: 49 challenges confronting higher education. New York: Suny Press.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-6081
Język
pol, eng
URI / DOI
https://doi.org/10.29316/rs/153515
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu