BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sikorski Czesław (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Mity pomagają i... szkodzą organizacji
Myths are Both Helpful and... Disruptive to an Organization
Źródło
Zarządzanie w Kulturze, 2022, t. 23, z. 2, s. 97-110, bibliogr. 17 poz.
Culture Management
Słowa kluczowe
Kultura organizacyjna, Analiza porównawcza, Komunikowanie w przedsiębiorstwie
Organisational culture, Comparative analysis, Communication in organisation
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule przedstawiono mity najbardziej typowe dla kultur organizacyjnych w organizacjach zasadniczo różniących się pod względem stosunku pracowników do władzy i pod względem ich stosunku do otoczenia organizacji. Analiza porównawcza mitów w organizacjach znajdujących się na przeciwległych krańcach skali możliwości odnoszących się do dwóch wspomnianych kryteriów typologii organizacji ma na celu lepsze wyeksponowanie różnic między nimi. Celem artykułu jest ocena roli mitów i skutków ich upowszechnienia w wybranych typach organizacji, a także określenie, w czym mogą one pomóc, a w czym zaszkodzić zarówno organizacji, jak i ludziom w niej pracującym (abstrakt oryginalny)

Throughout this article, the role of myths as part of organizational culture is emphasized. Myths, similarly to cultures, diverge according to the type of organization. In the paper, opposing types of organizations are distinguished on the basis of their attitude to power and to environmental issues. The objective of this article is to analyze the core myths exploited in organizations for motivational purposes in order to identify the conditions for their positive or negative impact on both organizational efficiency and employee wellbeing. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bauman Zygmunt (1966). Kultura i społeczeństwo. Preliminaria [Culture and Society: Preliminaries]. Warszawa: PWN.
  2. Bieńkowska Jolanta (2018). Self-fulfilment - Internal Need or Social Expectation? Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 19(8/1), 325-336.
  3. Gliszczyńska Xymena (1981). Motywacja do pracy. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  4. Hofstede Geert (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE.
  5. Kelley Tom, Littman Jonathan (2009). Sztuka innowacji. Warszawa: MT Biznes.
  6. Kenrick Douglas T., Neuberg Steven L., Cialdini Robert B. (2002). Psychologia społeczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  7. Manent Pierre (1994). Intelektualna historia liberalizmu. Kraków: Arcana.
  8. Maslow, Abraham H. (1968). Toward a Psychology of Being. Princeton: Van Nostrand.
  9. Maslow Abraham H. (2006). Motywacja i osobowość, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  10. McClelland David (1961). The Achieving Society. Princeton: Von Nostrand.
  11. Merton Robert K. (1968). Social Theory and Social Structure. New York: Free Press.
  12. Morgan Gareth (1986). Image of Organization. Beverly Hills-London-New Delhi: SAGE.
  13. O'Reilly Charles A., Chatman Jennifer A. (1986). Organizational Commitment and Psychological Attachment: The Effects of Compliance, Identification and Internalization on Pro-social Behavior. Journal of Applied Psychology, 71, 492-499.
  14. Ossowski Stanisław (1983). O osobliwościach nauk społecznych. Warszawa: PWN.
  15. Rakowska Anna (2007). Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  16. Senge Peter M. (1998). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.
  17. Sims Henry P., Manz Charles C. (1996). Company of Heroes. Unleashing the Power of Self-Leadership. New York: Wiley and Sons.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1896-8201
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.4467/20843976ZK.22.007.16161
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu