BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dudojć Dariusz (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Metodyka DMAIC w podejściu six sigma jako prakseologiczny cykl działania zorganizowanego
DMAIC Methodology in the Six Sigma Approach as a Praxeological Organised Action Cycle
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2022, nr 4 (66), s. 22-40, tab., rys., bibliogr. 60 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Prakseologia, Sześć Sigma, Zarządzanie jakością, Zarządzanie operacyjne
Praxeology, Six Sigma, Quality management, Operations management
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M11, M12, M54, L21, L23, L25, L84
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest sformułowanie odpowiedzi na pytanie, czy metodyka DMAIC stosowana w jednej ze strategii doskonalenia - podejściu six sigma, spełnia kryteria sprawnego, w ujęciu prakseologicznym, cyklu zorganizowanego działania. Autor przeprowadził przegląd literatury źródłowej z obszaru podejścia six sigma oraz prakseologicznej teorii zarządzania. Analiza porównawcza doprowadziła do sformułowania tezy o spełnianiu wymagań prakseologicznego cyklu działania zorganizowanego przez metodykę DMAIC. Metodyka DMAIC może być stosowana jako strategia podnoszenia sprawności procesów, wywierając istotny wpływ na racjonalność metodologiczną podejmowanej aktywności. Jest ona utylitarnym cyklem racjonalnego działania w podnoszeniu sprawności organizacji.(abstrakt oryginalny)

The aim of the article is to answer the question whether the DMAIC methodology used in one of the improvement strategies - the six sigma approach, meets the criteria of an efficient, praxeological, organised action cycle. The author reviewed the source literature in the area of the six sigma approach and praxeological management theory. The conducted comparative analysis leads to the formulation of the thesis that the DMAIC methodology meets the requirements of an efficient cycle of organised activity. The DMAIC methodology can be used as a strategy of increasing the operational efficiency of business processes, exerting a significant influence on the methodological rationality of the undertaken activity. The DMAIC methodology is a utilitarian cycle of rational actions aimed at increasing the efficiency of the process organisation.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Brue, G. (2005). Six Sigma for managers. McGraw-Hill Education (India) Pvt Limited.
  2. Dudojć, D. (2014). Mechanizm wzrostu zaangażowania pracowników w doskonalenie organizacji jako efekt ukierunkowanego rozwoju kompetencji pracowników. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (359), 73-84.
  3. Dudojć, D. (2022). Implementacja lean management w organizacji w aspekcie prakseologicznej oceny sprawności działania. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 66(1).
  4. Eckes, G. (2010). Rewolucja six sigma. Jak General Electric i inne przedsiębiorstwa zmieniły proces w zyski. Warszawa: MT Biznes.
  5. EN ISO 13053-1. (2011). Quantitative methods in process improvement - Six Sigma - Part 1: DMAIC methodology. Geneva.
  6. EN ISO 13053-2. (2011). Quantitative methods in process improvement - Six Sigma - Part 2: Tools and techniques. Geneva.
  7. Encyklopedia PWN. (b.d.a). Schemat blokowy. Pobrane z https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/schematblokowy;3972970.html
  8. Encyklopedia PWN (b.d.b). Skala pomiaru. Pobrane z https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/skala-pomiarowa;3975687.html
  9. George, M. (2007). Lean Six Sigma for Service: How to Use Lean Speed and Six Sigma Quality to Improve Services and Transactions.
  10. McGraw-Hill. Grudowski, P. i Leseure, E. (2013). LSS Plutus - Lean Six Sigma dla małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo WNT.
  11. Hamrol, A. (2012). Zarządzanie jakością z przykładami. (wyd. 2 zm., 5 dodr.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  12. Hamrol, A. (2015). Strategie i praktyki sprawnego działania LEAN, SIX SIGMA i inne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  13. Hamrol, A. (2017). Zarządzanie i inżynieria jakości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  14. Harry, M. i Schroeder, R. (2001). Six sigma. Wykorzystanie programu jakości do poprawy wyników finansowych. Kraków: Oficyna Ekonomiczna Dom Wydawniczy ABC.
  15. Imai, M. (2006). Gemba Kaizen. Warszawa: MT Biznes.
  16. John, A., Meran, R., Roenpage, O. i Staudter, Ch. (2010). Six Sigma+Lean Toolset: Executing improvement projects successfully. Berlin Heidelberg: Springer.
  17. Keller, P. A. i Pyzdek, T. (2014). The Six Sigma Handbook (Fourth Edition). McGraw-Hill Education.
  18. Kieżun, W. (1998). Sprawne zarządzanie organizacją, Podręcznik akademicki (wydanie II). Warszawa: Wydawnictwo SGH.
  19. Kieżun, W. (2002). Rozwój prakseologicznej teorii organizacji. MBA, (2).
  20. Kotarbiński, T. (1955). Traktat o dobrej robocie. Łódź: Ossolineum.
  21. Kotarbiński, T. (1966). Medytacje o życiu godziwym. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  22. Kotarbiński, T. (1972). Abecadło praktyczności. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  23. Kotarbiński, T. (2003). Dzieła wszystkie. Prakseologia 2. Wyd. Ossolineum.
  24. Koźmiński, A. K. (2011). Zarządzanie w warunkach niepewności: podręcznik dla zaawansowanych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  25. Koźmiński, A. K. i Piotrowski, W. (2005). Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  26. Le Chatelier, H. (1936). Filozofija systemu Taylora. Warszawa: Instytut Naukowej Organizacji.
  27. Leon, J. i Frąckiewicz, J. (2001). Systemy sprawnego działania. Teoria i praktyka. Warszawa: Wyd. Antyk Marcin Dybowski.
  28. Ligarski, M. i Krysztofiuk, J. (2005). Obszary sprawiające trudności w systemach zarządzania jakością według normy ISO 9001:2000. Problemy Jakości, (10), 32-39.
  29. Liker, J. K. i Convis, G. L. (2012). Droga Toyoty do Lean Leadership. Warszawa: MT Biznes.
  30. Moen, R. i Norman, C. (2009). Evolution of the PDCA cycle (Paper delivered to the Asian Network for Quality Conference in Tokyo on September 17, 2009). Pobrane z https://rauterberg.employee. id.tue.nl/lecturenotes/DG000 DRP-R/references/Moen-Norman-2009.pdf
  31. Montgomery, D. C. (2020). Introduction to statistical quality control (eight edition). Hoboken, NJ: Wiley.
  32. Myszewski, J. M. (2017). Six sigma model of transfer of development capability. Business Process Management Journal, 23(4), 857-872.
  33. Nowak, K. (2020, 19 maja). Diagram SIPOC. Encyklopedia Zarządzania. Pobrane z https://mfiles.pl/ pl/index.php/Diagram_SIPOC
  34. Pande, P., Neuman, R. i Cavanagh, R. (2007). Six Sigma. Sposób poprawy wyników nie tylko dla firm takich, jak GE czy Motorola. Warszawa: Liber.
  35. Piłejko, K. (1976). Prakseologia - nauka o sprawnym działaniu. Warszawa: PWN.
  36. PN-EN ISO 9001. (2016). Systemy zarządzania jakością. Wymagania. Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny.
  37. PN-EN ISO 9004. (2010). Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji. Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością. Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny.
  38. Pogotowie statystyczne. (b.d.). Pobrane z https://pogotowiestatystyczne.pl/slowniczek/skala-ilosciowa/
  39. Pszczołowski, T. (1961, 1982). Zasady sprawnego działania. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  40. Pszczołowski, T. (1978). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Wrocław: Zakład Naro- dowy im. Ossolińskich.
  41. Pszczołowski, T. (1982). Dylematy sprawnego działania. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  42. Pyzdek, T. (2003). The six sigma handbook. McGraw-Hill Companies.
  43. Słowiński, B. (2008). Podstawy sprawnego działania. Koszalin: Politechnika Koszalińska.
  44. Słownik języka polskiego. (b.d). Pobrane z https://sjp.pl/problematy Szober, S. (1948).
  45. Słownik poprawnej polszczyzny. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza - Wiedza. Wydawnictwo S.Arcta.
  46. Szpaderski, A. (2006). Postulat prakseologii jako teorii podstawowej dla nauk organizacji i zarządzania. Przykłady zastosowań. Organizacja i Kierowanie, (2), 3-32.
  47. Szpaderski, A. (2008). Podstawy prakseologicznej teorii zarządzania. MBA, (3).
  48. Szpara, W. i Słabniak, G. (2020, 22 maja). Zdolność procesu. Encyklopedia Zarządzania. Pobrane z https://mfiles.pl/pl/index.php/Zdolność_procesu
  49. Tomera, D. i Bierowiec, S. (2020, Maj 21). Punktowy diagram korelacji. Encyklopedia Zarządzania. Pobrane z https://mfiles.pl/pl/index.php/Punktowy_diagram_korelacji
  50. Urbanek, M. (2014). Genialni. Lwowska szkoła matematyczna. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
  51. Wikiwand (b.d.a). Cecha statystyczna. Pobrane z https://www.wikiwand.com/pl/Cecha_statystyczna
  52. Wikiwand (b.d.b). Diagram Ishikawy. Pobrane z https://www.wikiwand.com/pl/Diagram_Ishikawy
  53. Wikiwand (b.d.c). DPMO. Pobrane z https://www.wikiwand.com/pl/DPMO
  54. Wikiwand (b.d.d). Skala dychotomiczna. Pobrane z https://www.wikiwand.com/pl/Skala_dychotomiczna
  55. Wikiwand (b.d.e). Skala nominalna. Pobrane z https://www.wikiwand.com/pl/Skala_nominalna)
  56. Wikiwand (b.d.f). Zarządzanie projektami. Pobrane z https://www.wikiwand.com/pl/Zarządzanie_projektami
  57. Wysocki, R. (2018). Efektywne zarządzanie projektami (wydanie VII). Gliwice: Onepress.
  58. Zieleniewski, J. (1967). Organizacja zespołów ludzkich: wstęp do teorii organizacji i kierowania. Warszawa: PWN.
  59. Zimniewicz, K. (2009). Współczesne metody i koncepcje zarządzania. Warszawa: PWE.
  60. Zimniewicz, K. (2014). Teoria i praktyka zarządzania. Analiza krytyczna. Warszawa: PWE.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2022.4.02
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu