BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szymańska Kamila (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Budowanie przewagi konkurencyjnej na podstawie wartości i doświadczeń dla konsumentów z pokolenia Z na przykładzie rynku mody
Building a Competitive Advantage Based on the Value and Experience for Consumers of Generation Z on the Example of the Fashion Market
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2022, nr 4 (66), s. 160-171, tab., bibliogr. 76 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Pokolenie Z, Przewaga konkurencyjna, Zachowania nabywcze, Marketing doświadczeń, Wartość dla klienta
Generation Z, Competitive advantage, Buying behaviour, Experience marketing, Value to customer
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M31, M30
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem opracowania jest prezentacja znaczenia wykorzystania wymiarów i modułów marketingu doświadczeń oraz oferowania atrakcyjnych wartości dla klienta w procesie budowania przywiązania konsumentów z pokolenia Z do współczesnych organizacji. Dodatkowym celem jest próba odnalezienia przykładów aplikacji tych rozwiązań i koncepcji w działalności sklepów tradycyjnych i internetowych oferujących odzież, których grupą docelową są właśnie wymagający konsumenci urodzeni w latach 1995-2009. W procesie przygotowania opracowania wykorzystano przede wszystkim analizę źródeł wtórnych, zarówno polsko-, jak i anglojęzycznych, a także wnioski z obserwacji własnych dotyczących działalności wskazanych oferentów odzieży na polskim rynku. Młodzi konsumenci z pokolenia Z stanowią ze swoimi oczekiwaniami i postawami wyzwanie dla podmiotów, które chcą ich pozyskać i utrzymać - wymagają aktywności firm w social mediach, jasnej komunikacji oferowanych korzyści, unikalnych doświadczeń, wdrażania nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań w zakresie organizacji handlu, które uczynią zakupy odzieży przyjemnością.(abstrakt oryginalny)

The aim of the paper is to present the importance of using the dimensions and modules of experience marketing and offering attractive values for customers in the process of building the attachment of consumers from generation Z to modern organisations. An additional objective is an attempt to find examples of the application of these solutions and concepts in the activity of traditional and online shops offering clothing, whose target group are demanding consumers born in 1995-2009. In the process of preparing this study, the analysis of secondary sources, both Polish and English- -language ones, as well as conclusions from own observations concerning the activity of the indicated clothing providers on the Polish market were mainly used. Young consumers of generation Z, with their expectations and attitudes, are a challenge for entities wishing to attract and retain them - they require companies to be active in social media, clearly communicate their benefits, offer unique experiences, implement new technologies and innovative solutions in the organisation of trade, which will make clothes shopping a pleasure among friends.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Accenture, Fashionbiznes.pl. (2019). Jak kupuje generacja Z. Pobrane z https://www.accenture.com/_ acnmedia/pdf-98/accenture-raport-2019.pdf
  2. Adamkiewicz-Drwiłło, H. (2010). Konkurencyjność przedsiębiorstw w świetle uwarunkowań współczesnej gospodarki. Toruń: TNOiK, Dom Organizatora.
  3. Arnold, M. J. i Reynolds, K. E. (2003). Hedonic shopping motivations. Journal of Retailing, 79(2), 77-95.
  4. Aruma, E. O. i Hanachor, M. E. (2017). Abraham Maslow's hierarchy of needs and assessment of needs in community development. International Journal of Development and Economic Sustainability, 5(7), 15-27.
  5. Barney, J. B. (1991a). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120.
  6. Barney, J. B. (1991b). Gaining and sustaining competitive advantage. New York: Addison-Wesley Publishing Company.
  7. Baumeister, R. F. i Bushman, B. J. (2010). Social psychology and human nature. Brief version. Boston, Massachusetts: Cengage Learning.
  8. Bernstein, R. (2015). Move over millennials - here comes gen Z. Pobrane z https://adage.com/article/ cmo-strategy/move-millennials-gen-z/296577
  9. Bossak, J. W. i Bieńkowski, W. (2004). Międzynarodowa zdolność konkurencyjna kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo SGH w Warszawie.
  10. Brodie, R. J., Hollebeek, L. D., Juric, B. i Ilic, A. (2011). Customer engagement: Conceptual domain, fundamental propositions and implications for research. Journal of Service Research, 14(3), 252- -271.
  11. Cano, M. B. (2016). The role of cross-country differences in international fashion retailing: E-commerce development in Spain and the UK. W: A. Vecchi, Ch. Buckley (red.), Handbook of research on global fashion management and merchandising. London: IGI Global.
  12. Chaharbaghi, K. i Lynch, R. (1999). Sustainable competitive advantage: towards a dynamic resourcebased strategy. Management Decision, 37(1), 45-50.
  13. Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience: Steps toward enhancing the quality of life. New York: Harper & Row.
  14. Dagger, T. S. i Sweeney, J. C. (2007). Service quality attribute weights: How do novice and longer-term customers construct service quality perceptions? Journal of Service Research, 10(1), 22-42.
  15. Dale, H. S. (2017). Flagships and visual merchandising: effect of retail store type on shopper response to visual merchandising in the fashion clothing industry. Pobrane z https://ir.canterbury.ac.nz/ handle/10092/13535
  16. Datta, V. (2017). A conceptual study on experiential marketing: Importance, strategic issues and its impact. International Journal of Research - Granthaalayah, 5(7).
  17. De Farias, S. A., Aguiar, E. C. i Melo, F. V. S. (2014). Store atmospherics and experiential marketing: A conceptual framework and research propositions for an extraordinary customer experience. International Business Research, 7(2), 87-99.
  18. Dimock, M. (2021). Where Millennials end and Generation Z begins. Pobrane z https://www. pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/
  19. Dyer, J.H. i Singh, H. (1998). The Relational View: Cooperative Strategy and Sources of Interorganisational Competitive Advantage. The Academy of Management Review, 23(4), 660-679.
  20. Eisenhardt, K. i Martin, J.A. (2000). Dynamic capabilities: What are they? Strategic Management Journal, 21(10-11), 961-979.
  21. Falode, B.O., Amubode, A.A., Adegunwa, M.O. i Ogunduyile, S.R. (2016). Online and offline shopping motivation of apparel consumers in Ibadan Metropolis, Nigeria. International Journal of Marketing Studies, 8(1), 150-160.
  22. Fomichev, A.N. (2013). Strategicheskij menedzhment: Uchebnik dlja vuzov. Izdatel'skotorgovaja korporacija Dashkov i Ko.
  23. Girotra, K. i Netessine, S. (2014). Four paths to business model innovation. Harvard Business Review, 92(7), 96-103.
  24. Gould, M. (2016). Sustainable Competitive Advantage. Research Starters: Business.
  25. Grabiwoda, B. (2019). E-konsumenci jutra. Pokolenie Z i technologie mobilne. Łódź: Wydawnictwo Nieoczywiste.
  26. Harnish, V. i Gazelles (2019). Scaling Up. Dlaczego niektóre firmy odnoszą sukces, a inne nie? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  27. Helfat, C. E. i Peteraf, M. A. (2003). The Dynamic Resource-based View: Capability Lifecycles'. Strategic Management Journal, 24(10), 997-1010.
  28. Huang, K.F., Dyerson, R., Wu, L.Y. i Harindranath, G. (2015). From Temporary Competitive Advantage to Sustainable Competitive Advantage. British Journal of Management, 26, 617-636.
  29. Jasek, K. (2012). Smart shopping po polsku. PMR. Pobrane z https://docplayer.pl/105368963-Smartshopping- po-polsku-autor-karolina-jasek.html
  30. Kazbekova, L., Utegenova, K., Akhmetova, A. i Korzhynbayeva, Z. (2019). The essence and types of competitive strategies. Reports of The National Academy of Sciences of the Republic of Kazakhstan, 6(328), 150-157.
  31. Keiningham, T., Aksoy, L., Bruce, H. L., Cadet, F., Clennell, N., Hodgkinson, I. R. i Kearney, T. (2020). Customer experience driven business model innovation. Journal of Business Research, 116, 431- -440.
  32. Keiningham, T., Ball, J., Benoit, S., Bruce, H. L., Buoye, A., Dzenkovska, ... Zaki, M. (2017). The interplay of customer experience and commitment. Journal of Services Marketing, 31(2), 148-160.
  33. Kelton Global. (2019). Generation Z Doesn't Need Your Brand. 5 steps to win them over. Pobrane z https://www.keltonglobal.com/wp-content/uploads/2019/04/Gen-Z-Doesnt-Need-Your-BrandeBook_ Kelton-Global.pdf
  34. Kim, A. J. i Ko, E. (2012). Do social media marketing activities enhance customer equity? An empirical study of luxury fashion brand. Journal of Business Research, 65(10), 1480-1486.
  35. Krzepicka, A. (2016). Współczesny konsument - konsument digitalny. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (255), 207-214.
  36. Laitkep, D. i Repkova Stofkova, K. (2021). Shopping behaviour of e-commerce customers on the example of generation Z. SHS Web of Conferences, Vol. 129 (The 21st International Scientific Conference Globalization and its Socio-Economic Consequences 2021). Pobrane 11 lutego 2022 z https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/abs/2021/40/shsconf_glob2021_02009/ shsconf_glob2021_02009.html. DOI: 10.1051/shsconf/202112902009.
  37. Lockett, A. i Thompson S. (2001). The resource-based view and economics. Nottingham University Business School discussion paper. Nottingham University Business School.
  38. Łapczyński, M. (2010). Wartość dla klienta - przegląd wybranych koncepcji z ostatniego dwudziestolecia. W: Sz. Figiel (red.), Marketing w realiach współczesnego rynku. Warszawa: PWE.
  39. Markides, C. C. (1999). A dynamic view of strategy. Sloan Management Review, 55-63.
  40. Mazurek-Łopacińska, K. i Sobocińska, M. (2015). Wirtualizacja komunikacji marketingowej w kontekście przemian pokoleniowych i zmian stylów życia. W: G. Rosa, A. Smalec (red.), Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Komunikacja marketingowa przedsiębiorstwa z otoczeniem. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, (866), Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, (39). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  41. Mediafeed. (2015). Instrukcja obsługi Digital Natives [badanie]. Pobrane z https://www.mediafeed.pl/ instrukcja-obslugi-digital-natives-badanie/
  42. Meyer, C. i Schwager, A. (2007). Customer experience. Harvard Business Review, 85(2), 1-11.
  43. Montgomery, C. A. i Porter, M. E. (2009). Strategy: Seeking and securing competitive advantage. Boston, M.A.: The Harvard Business Review.
  44. O'Shannassy, T. (2008). Sustainable competitive advantage or temporary competitive advantage: Improving understanding of an important strategy construct. Journal of Strategy and Management, 1(2), 168-180.
  45. Paczka, E. (2020). Zmiana zachowań rynkowych pokolenia Z. Ekonomia - Wroclaw Economic Review. Acta Universitatis Wratislaviensis, 3991(26/1), 21-34.
  46. Parker, C. J. i Wang, H. (2016). Examining hedonic and utilitarian motivations for M-commerce fashion retail app engagement. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 20(4), 487-506.
  47. Perchla-Włosik, A. (2016). Zachowania konsumenckie i specyfika codziennego życia pokolenia Digital Natives. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, (2), t. 67, 13-24.
  48. Pine, B. J. II i Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review, 76(4). Pobrane z https://hbr.org/1998/07/welcome-to-the-experience-economy
  49. Pine, B. J. II i Gilmore, J. H. (1999). The experience economy: Work is theatre & every business a stage. Boston, M.A.: Harvard Business School Press.
  50. Polowczyk, J. (2011). Przewaga konkurencyjna - trwała czy tymczasowa? Przegląd Organizacji, (6), 6-10.
  51. Posner, H. (2019). Marketing mody. Strategia, branding, promocja. Warszawa: Arkady.
  52. Prahalad, C. K. i Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 68(3). Pobrane z https://hbr.org/1990/05/the-core-competence-of-the-corporation
  53. Priporas, C. -V., Stylos, N. i Fotiadis, A. K. (2017). Generation Z consumers' expectations of interactions in smart retailing: A future agenda. Computers in Human Behavior, 77, 374-381.
  54. Ray, G., Barney, J. B. i Muhanna, W. A. (2004). Capabilities, business processes and competitive advantage: Choosing the dependent variable in empirical test of the resource-based view. Strategic Management Journal, 25(1), 23-37.
  55. Reformat, B. (2013). The idea of smart shopping - the generation of smart consumers. Studia Ekonomiczne, (149), 166-175.
  56. Roguska, A. i Antas-Jaszczuk, A. (2020). Konsumpcjonizm wśród młodzieży akademickiej pokolenia Z. Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.
  57. Schmitt, B. H. (1999a). Experiential marketing. Journal of Marketing Management, 15(1-3), 53-67.
  58. Schmitt, B. H. (1999b). Experiential marketing: How to get customers to sense, feel, think, act and relate to your company and brands. New York: Free Press.
  59. Schmitt, B. H. (2003), Customer experience management: A revolutionary approach to connecting with your customer. Indianapolis: John Wiley & Sons.
  60. Sheth, J. N., Newman, B. I. i Gross, B. L. (1991). Consumption value and market choices: Theory and applications. New York: Thomson South-Western.
  61. Sigalas, C., Pekka-Economou, V. i Georgopoulos, N. B. (2013). Developing a measure of competitive advantage. Journal of Strategy and Management, 6(4), 320-342.
  62. Simangunsong, E. (2018). Generation-Z buying behaviour in Indonesia: Opportunities for retail business. MIX: Jurnal Ilmiah Manajemen, 8(2), 243-253.
  63. Skawińska, E. (red.). (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstw - nowe podejście. Warszawa-Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  64. Smith, J. B. i Colgate, M. (2007). Customer value creation: A practical framework. Journal of Marketing Theory and Practice, 15(1), 7-23.
  65. South, S. E. (1981). Competitive advantage: The cornerstone of strategic thinking. Journal of Business Strategy, 1(4), 15-25.
  66. Stalk, G., Evans, P. i Shulman, L. E. (1992). Competing on capabilities: The new rules of corporate strategy. Harvard Business Review, 70(1). Pobrane z https://hbr.org/1992/03/competing-oncapabilities- the-new-rules-of-corporate-strategy
  67. Sullivan, P. i Hyun, S.-Y. J. (2016). Clothing retail channel use and digital behavior: Generation and gender differences. Journal of Business Theory and Practice, 4(1), 125-138.
  68. Śmigielska, G. (2007). Kreowanie przewagi konkurencyjnej w handlu detalicznym. Kraków: Wydawnictwo AE w Krakowie.
  69. Taylor, D. G., Strutton, D. i Zahay, D. (2016). Does Facebook usage lead to conspicuous consumption? The role of envy, narcissism and self-promotion. Journal of Research in Interactive Marketing, 10(3), 231-248.
  70. Terblanche, N. i Boshoff, C. (2004). The in-store shopping experience: A comparative study of supermarket and clothing store customers. South African Journal of Business Management, 35(4), 1-10.
  71. Wang, R. J.-H., Malthouse, E. C. i Krishnamurthi, L. (2015). On the go: How mobile shopping affects customer purchase behavior. Journal of Retailing, 91(2), 217-234.
  72. Wolf, A. (2020). Gen Z & social media influencers: The generation wanting a real experience, Honors Senior Capstone Project. Pobrane z https://scholarworks.merrimack.edu/cgi/viewcontent. cgi?article=1050&context=honors_capstones
  73. Wood, S. (2013). Generation Z as consumers: Trends and innovation. NC State University, Institute for Emerging Issues, 119(9), 7767-7779.
  74. Yozgat, U. i Ariker, Ç. (2018). Shopping motivations of generation Z customers for different retailer types and shopping companion. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC, Special Edition, 759-768.
  75. Zajadacz, A. (2014). Pokolenie X, Y, Z a fenomen turystyki. W: J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Międzypokoleniowe aspekty turystyki. Warszawa: Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze.
  76. Zuzák, R. (2011), Strategické řizení podniku. Praha: Grada.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2022.4.11
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu