BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Żyra Joanna (Cracow University of Technology)
Tytuł
The Regional Growth and Unemployment Effects of Engineering & Technology and Economics Education in Poland
Oddziaływanie edukacji technicznej i ekonomicznej na wzrost regionalny i bezrobocie w Polsce
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2022, nr 4 (66), s. 186-198, tab., rys., bibliogr. 20 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Stopa bezrobocia, Programy studiów, Wyższe szkoły ekonomiczne, Wyższe szkoły techniczne
Unemployment rate, Higher education curriculum, Higher economic schools, Higher technical schools
Uwagi
Klasyfikacja JEL: C23, I125
streszcz., summ.
Abstrakt
Wykorzystując roczne dane z lat 2000-2019, poddano analizie efekty studiów na kierunkach technicznych i ekonomicznych dla Polski. Okazało się, że długookresowe efekty edukacyjne (w poziomie) są lepsze dla kierunków technicznych jako czynnik wzrostu regionalnego produktu oraz zmniejszenia liczby osób bezrobotnych. Oddziaływanie krótkookresowe (w pierwszych różnicach) na wzrost regionalny i bezrobocie jest negatywne, niezależnie od kierunku studiów. Ponieważ studiowanie na obu kierunkach ma niekorzystne efekty dla zmiennej edukacyjnej w pierwszych różnicach, to może świadczyć o niewystarczającej jakości inwestycji w zasoby kapitału ludzkiego.(abstrakt oryginalny)

Using annual time series for the period 2000-2019, this article analyses educational effects of the Engineering & Technology and Economics fields of study for Poland. It was found that the long-term education effects (in levels) are in favour of the former, both in terms of regional output growth and reduction in the number of unemployed. The short-term effects (in the first indicated differences) on both regional growth and unemployment are negative, regardless of the field of study. As both fields of study have unfavourable growth effects in the first differences, it indicates insufficient quality of investments in the human capital.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Agasisti, T., and Bertoletti, A. (2022). Higher education and economic growth: A longitudinal study of European regions 2000-2017. Socio-Economic Planning Sciences, 81. https://doi.org/10.1016/ j.seps.2020.100940
  2. Aghion, P., Boustan, L., Hoxby, C., and Vandenbusschem, J. (2009). The causal impact of education on economic growth: Evidence from the U.S. Retrieved October 26, 2021 from https://scholar. harvard.edu/aghion/publications/causal-impact-education-economic-growth-evidence-us
  3. Arellano, M., and Bover, O. (1995). Another look at the instrumental variable estimation of errorcomponents models. Journal of Econometrics, 68(1), 29-51. https://doi.org/10.1016/0304-4076 (94)01642-D
  4. Benos, N., and Karagiannis, S. (2010). The role of human capital in economic growth: Evidence from Greek regions. In E. Salvadori (Ed.), Institutional and social dynamics of growth and distribution (pp. 137-168). Cheltenham: Edward Elgar.
  5. Blundell, R., and Bond, S. (1999). GMM estimation with persistent panel data: An application to production functions. IFS Working Paper, 19(4). London: Institute of Fiscal Studies (IFS).
  6. Boll, C., Rossen, A., and Wolf, A. (2018). Patterns of overeducation in Europe: The role of field of study. IAB-Discussion Paper, (20/2018). Nürnberg: Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB).
  7. Calmand, J., Frontini, M., and Rostan, M. (2011). "Being flexible": Graduates facing changes in their work Environment. In J. Allen, R., van der Velden (Eds.), The flexible professional in the knowledge society: General results of the REFLEX project (93-128). Dordrecht; New York: Springer.
  8. Dobson, I. (2012). At last count: engineering undergraduates in 21st Century Australia. World Trans. on Engng and Technol. Educ., 10(4), 253-257.
  9. GUS. (b.d.). Retrieved April 15, 2022 from https://bdl.stat.gov.pl/bdl/start
  10. Islam, N. (1995). Growth empirics: A panel data approach. The Quarterly Journal of Economics, 110(4), 1127-1170, https://doi.org/10.2307/2946651
  11. Kirkeboen, L., Leuven, E., and Mogstad, M. (2016). Field of study, earnings, and self-selection. The Quarterly Journal of Economics, 131(3), 1058-1111. Retrieved from https://www.jstor.org/ stable/26372661
  12. Krueger, A., and Lindahl, M. (2001). Education for growth: Why and for whom? Journal of Economic Literature, 39(4), 1101-1136. https://doi.org/10.1257/jel.39.4.1101
  13. Lucas, R. (1988). On the mechanics of economic development. Journal of Monetary Economics, 22(1), 3-42. https://doi.org/10.1016/0304-3932(88)90168-7
  14. Nedić, V., Turanjanin, D., and Cvetanović, S. (2020). Empirical investigation of the impact of tertiary education on the economic growth of the European Union countries. Economic Analysis, 53(1), 163-178. https://doi.org/10.28934/ea.20.53.1
  15. Nelson, R., and Phelps, E. (1966). Investment in humans, technology diffusion and economic growth. American Econ. Review, 56(2), 69-75. https://www.jstor.org/stable/1821269
  16. Pritchett, L. (2001). Where has all the education gone? The World Bank Econ. Review, 15(3), 367-91, Retrieved from https://www.jstor.org/stable/3990107
  17. Shevchuk, V., and Zyra, J. (2018). Higher education effects on regional growth in Poland: panel data estimates. KIT Scientific Publishing, 4(1). https://dx.doi.org/10.5445/KSP/1000085951/02
  18. Stojanova, H., and Blašková, V. (2014). The role of graduates' field of study and its impact on the transition to working life. Procedia Economics and Finance, 12, 636-643. https://doi.org/10.1016/ S2212-5671(14)00388-8
  19. Tarvid, A. (2011). Field of higher education and unemployment risk in European countries (New Socio-Economic Challenges of Development in Europe-2010, October 7-10, 2010, pp. 87-96). Riga: University of Latvia.
  20. Żyra, J. (2020). Uneven higher education effects at the regional level in Poland. In: A. Żabiński (Ed.), Entities' decision in conditions of economic growth (pp. 87-99). Wroclaw: Publishing House of Wroclaw University of Economics and Business.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2022.4.13
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu