BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kołodziejski Marcin (Maritime University of Szczecin), Matuszak Zbigniew (Maritime University of Szczecin), Żabińska Iwona (Silesian University of Technology)
Tytuł
Possibilities of Using Hydrogen Buses in Urban Transport
Źródło
Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, 2022, z. 161, s. 53-64, bibliogr. 31 poz.
Tytuł własny numeru
Contemporary Management
Słowa kluczowe
Transport miejski, Transport ekologiczny, Transport autobusowy
City transport, Ecological transport, Bus transport
Uwagi
summ.
Abstrakt
Purpose: The aim of this paper is to present the possibilities of using hydrogen buses in urban transport taking into account technological, economic and environmental conditions. Design/methodology/approach: Analysis of international literature, Polish literature and reports related to the development of alternative energy sources in vehicles and urban transport development. Findings: The Polish government to achieve the environmental requirements of the European Union obliges local government units to ensure the share of zero-emission buses in the fleet of vehicles in use. On the basis of the conducted analysis we can say that a significant advantage of hydrogen vehicles is the total lack of emissions, a long range of up to 350-400 km and short charging times. However, a significant problem is insufficient infrastructure - not enough hydrogen stations. Despite this difficulty, more and more manufacturers are interested in producing hydrogen vehicles, and investors are seriously considering the costs and benefits of zero-emission buses. Unfortunately, none of the economic analyses that have been commissioned by Polish companies providing transport services have shown the viability of using hydrogen buses. Originality/value: The paper shows the global trends in the development of city buses with particular attention to hydrogen buses.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Audytel, S.A. (2021). Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych. Wersja uzupełniona, przekazana do konsultacji. v. 3.0. Olsztyn. Available online https://olsztyn.eu/fileadmin/energia/AKK/2021/20210930_AKK_Olsztyn_wersja_ po_II_turze_uwag_na_konsultacje.pdf, 21.02.2022.
  2. Ballard (2016). Fuel cell electric buses: an attractive value proposition for zero-emission buses in the United Kingdom. Ballard Power Systems Inc. Available online https://www.fuelcellbuses.eu/sites/default/files/Ballard%20-%20fuel%20cell%20electric %20buses.pdf, 19.02.2022.
  3. Chakraborty, U.K. (2019). A New Model for Constant Fuel Utilization and Constant Fuel Flow in Fuel Cells. Applied Sciences, 9(6), 1066. doi:10.3390/app9061066.
  4. Deloitte and Ballard (2020). Fuelling the Future of Mobility. Hydrogen and fuel cell solutions for transportations (White paper published by Deloitte and Ballard). Retrieved from https://www2.deloitte.com/, 17.02.2022.
  5. Dz.U. 2018 poz. 317. Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
  6. Eko-Efekt Sp. z o.o. (2019). Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej w Gnieźnie. Draft for public consultation. Gniezno. Available online https://cms-v1-files.idcom-jst.pl/sites/972/wiadomosci/152687/files/akk_gniezno_projekt_do_konsultacji_spolecznych.pdf, 21.02.2022.
  7. Eudy, L., Post, M. (2018). Fuel Cell Buses in U.S. Transit Fleets: Current Status 2018 (Technical Report NREL/TP-5400-72208). National Renewable Energy Laboratory. Available online https://www.nrel.gov/docs/fy19osti/72208.pdf.
  8. Ezzat, M., Dincer, I. (2018). Development and assessment of a new hybrid vehicle with ammonia and hydrogen. Applied Energy, 2019, pp. 226-239. doi: 10.1016/j.apenergy.2018.03.012.
  9. Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking. (2018). Strategy for joint procurement of fuel cell buses. doi: 10.2843/459429.
  10. Granovskii, M., Dincer, I., Rosen, M.A. (2006). Economic and environmental comparison of conventional, hybrid, electric and hydrogen fuel cell vehicles. Journal of Power Sources, 159(2), pp. 1186-1193.
  11. Gromadzki, M. (2021). Analiza kosztów i korzyści Wykorzystania pojazdów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej Na terenie miasta Kalisza i gmin, z którymi miasto Kalisz podpisało porozumienia Dot. Realizacji zadania publicznego polegającego na świadczeniu usług transportu zbiorowego. Kalisz: Public Transport Consulting. Available online https://www.bip.kalisz.pl/ogloszenia/kon/akk2021-06-23.pdf, 21.02.2022.
  12. IEA (2015). Technology Roadmap - Hydrogen and Fuel Cells (Technology report). Paris: IEA. Retrieved from https://www.iea.org/reports/technology-roadmap-hydrogen-and-fuel-cells, 19.02.2022.
  13. Kane, M. (2018). Toyota Introduces Production Hydrogen Fuel Cell Bus Sora. Available online https://insideevs.com/news/337433/toyota-introduces-productionhydrogen-fuel-cell-bus-sora/, 19.02.2022.
  14. Manoharan, Y., Hosseini, S.E., Butler, B., Alzhahrani, H., Senior, B.T.F., Ashuri, T., Krohn, J. (2019). Hydrogen Fuel Cell Vehicles; Current Status and Future Prospect. Applied Sciences, 9(11), 2296. doi:10.3390/app9112296.
  15. McKinsey & Company (2017). "Hydrogen Scaling Up" for Hydrogen Council, p. 31.
  16. Mroskowiak, M., Witosz, Ł. (2020). Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej w Legionowie autobusów zeroemisyjnych - wersja do konsultacji społecznych. Mikołów: Grupa CDE sp. z o.o. Available online, 20.02.2022.
  17. Mroskowiak, M., Witosz, Ł. (2021). Analiza kosztów i korzyści. Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej w Zamościu. Mikołów: Grupa CDE sp. z o.o. Available online https://umzamosc.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/AKK_Zamosc_2021.pdf, 20.02.2022.
  18. Onat, N.C., Kucukvar, M., Tatari, O. (2016). Uncertainty-embedded dynamic life cycle sustainability assessment framework: An ex-ante perspective on the impacts of alternative vehicle options. Energy, Vol. 112, pp. 715-728, doi: 10.1016/j.energy.2016.06.129.
  19. Rosen, M.A., Koohi-Fayegh, S. (2016) The prospects for hydrogen as an energy carrier: an overview of hydrogen energy and hydrogen energy systems. Energy. Ecol. Environ., 1, pp. 10-29. doi:10.1007/s40974-016-0005-z.
  20. Sharma, A., Strezov, V. (2017). Life cycle environmental and economic impact assessment of alternative transport fuels and power-train technologies. Energy, Vol. 133, pp. 1132-1141, doi: 10.1016/j.energy.2017.04.160.
  21. Solaris A car Group Company (2020). Raport Zrównoważonego Rozwoju. Available online https://www.solarisbus.com/, 19.02.2022.
  22. StreetDeck Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) premiered at Euro Bus Expo. Available online https://fleet.ie/streetdeck-fuel-cell-electric-vehicle-fcev-premiered-at-euro-bus-expo/, 19.02.2022.
  23. Szałek, A., Pielecha, I., Cieslik, W. (2021). Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) Energy Flow Analysis in Real Driving Conditions (RDC). Energies, 14(16), 5018. doi: 10.3390/ en14165018.
  24. Świat OZE (2021). Autobusy wodorowe w Polsce. Available online https://swiatoze.pl/autobusy-wodorowe-w-polsce/, 19.02.2022.
  25. Transexpo Kielce 2021: Solaris displays four zero-emission buses. Available online https://www.solarisbus.com/en/press/transexpo-kielce-2021-solaris-displays-four-zero-emission-buses-1646, 19.02.2022.
  26. Transportation for London. What we do. Available online https://tfl.gov.uk/corporate/about-tfl/what-we-do?intcmp=2582, 19.02.2022.
  27. Trollino. Available online https://www.solarisbus.com/en/vehicles/zero-emissions/trollino, 19.02.2022.
  28. Turoń, K. (2020). Hydrogen-powered vehicles in urban transport systems - current state and development. Transportation Research Procedia, Vol. 45, pp. 835-841, ISSN 2352-1465. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.trpro.2020.02.086, 19.02.2022
  29. Uhl, T. (2020). Czy wodór jest przyszłością transportu miejskiego? Stacje tankowania wodoru, część 1. Nowa Energia, pp. 81-87.
  30. Van Hool. Van Hool delivers two fuel cell buses for London. Available online https://www.vanhool.be/en/news/van-hool-delivers-two-fuel-cell-buses-for-London, 17.02.2022
  31. ZDR TOR (2020). Transport kluczem do rozwoju technologii wodorowych w Polsce (Report). Retrieved from https://wodor2030.pl/, 01.04.2022.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-3466
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.29119/1641-3466.2022.161.4
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu