BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kultys-Grabowska Aleksandra (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
Tytuł
Investments and the NIMBY Syndrome in Waste Management - Analysis Based on the Example of the Małopolskie Voivodeship
Inwestycje i syndrom NIMBY w gospodarce odpadami - analiza na przykładzie województwa małopolskiego
Źródło
Nauki o Finansach / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2022, vol. 27, nr 1, s. 69-81, rys., tab., bibliogr. 16 poz.
Financial Sciences / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Gospodarka odpadami, Inwestycje, Syndrom NIMBY
Waste management, Investment, NIMBY syndrome
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Małopolska, Województwo małopolskie
Malopolska, Małopolskie Voivodeship
Abstrakt
Celem artykułu było określenie, w jakim stopniu syndrom NIMBY może utrudniać realizację inwestycji w gospodarce odpadami w województwie małopolskim. Tłem analizy były założenia Europejskiego Zielonego Ładu, w tym konieczność wdrażania gospodarki o obiegu zamkniętym. Artykuł składa się z analizy nakładów inwestycyjnych w gospodarce odpadami w Mało-polsce, zdefiniowania syndromu NIMBY oraz analizy wyników badania ankietowego przeprowadzonego pośród respondentów w Małopolsce. W wyniku przeprowadzonych analiz stwierdzono, że potencjalne inwestycje w gospodarce odpadami nie powinny napotkać problemów z finansowaniem. Pod względem oporu społecznego protesty społeczne mogą wywoływać głównie inwestycje w postaci składowisk i spalarni odpadów. Mniejszy sprzeciw społeczny budzą inwestycje związane z recyklingiem odpadów. Sprzeciw społeczny wzrasta zaś w przypadku użycia bardziej pejoratywnej nazwy obiektu.(abstrakt oryginalny)

The aim of the article was to determine to what extent the NIMBY syndrome may hinder the implementation of investments in waste management in the Małopolskie Voivodeship. The background of the analysis was the premise of the European Green Deal, including the need to implement a circular economy. The article consists of an analysis of investment outlays in waste management in Małopolska, defining the NIMBY syndrome, and an analysis of the results of a survey conducted among respondents in the region. It was found that potential investments in waste management should not encounter financing problems. In terms of public resistance, social protests can be triggered by investments in the form of landfills and waste incineration plants. Investments related to waste recycling raised less public objection. Social opposition also grew when the more pejorative name of the facility was used.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Costanza, F. (2020). The potential of circular businesses in the post-COVID era: a system dynamics view. European Journal of Social Impact and Circular Economy, 1(3).
  2. Cowan, S. (2003). NIMBY syndrome and public consultation policy: the implications of a discourse analysis of local responses to the establishment of a community mental health facility. Health and Social Care in the Community, 11(5).
  3. Donia, E., Mineo, A. M., & Sgroi, F. (2018). A methodological approach for assessing business investments in renewable resources from a circular economy perspective. Land Use Policy, 76.
  4. European Commission. (n.d.). EU Circular Economy Action Plan. Retrieved from https://ec.europa.eu/environment/circular-economy/
  5. European Parliament. (n.d.). European Green Deal Investment Plan. Main elements and possible impact of the coronavirus pandemic. Retrieved from https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2020/649371/EPRS_BRI(2020)649371_EN.pdf
  6. Gerrar, M. B. (1994). The victims of NIMBY. Fordham Urban Law Journal, 21(3).
  7. Gibson, T. A. (2005). NIMBY and the civic good. City & Community, 4(4).
  8. Groothuis, P. A., & Miller, G. (1994). Locating hazardous waste facilities: the influence of NIMBY beliefs. American Journal of Economics and Sociology, 53(3).
  9. How, B. S., & Lam, H. L. (2017). Integrated biomass supply chain in Malaysia: a sustainable strategy. Chem. Eng. Trans., 61, 1573-1578.
  10. Kraft, M. E., & Clary, B. B. (1991). Citizen participation and the Nimby syndrome: public response to radioactive waste disposal. The Western Political Quarterly, 44(2).
  11. Massaro, M., Secinaro, S., Dal Mas, F., Brescia, V., & Calandra, D. (2020). Industry 4.0 and circular economy: an exploratory analysis of academic and practitioners' perspectives. Bus Strat Env.
  12. McAvoy, G. E. (1998). Partisan probing and democratic decisionmaking rethinking the Nimby syndrome. Policy Studies Journal, 26(2).
  13. Simsek, C., Elci, A., Gunduz, O., & Taskin, N. (2014). An improved landfill site screening procedure under NIMBY syndrome constraints. Landscape and Urban Planning, 132.
  14. Takahashi, L. M. (1997). The socio-spatial stigmatization of homelessness and HIV/AIDS: toward an explanation of the NIMBY syndrome. Social Science & Medicine, 45(6).
  15. Upreti, B. R., & Van Der Horst, D. (2004). National renewable energy policy and local opposition in the UK: the failed development of a biomass electricity plant, Biomass, and Bioenergy, 26, 61-69.
  16. Wolsink, M. (2000). Wind power and the NIMBY-myth: institutional capacity and the limited significance of public support. Renewable Energy, 21.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-5993
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/DOI: 10.15611/fins.2022.1.06
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu