BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Johann Maria (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw turystycznych w warunkach pandemii COVID-19
Corporate social responsibility in tourism enterprises in the conditions of the COVID-19 pandemic
Źródło
Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2023, nr 2, s. 43-54, tab., bibliogr. 33 poz.
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, COVID-19, Turystyka, Pandemia
Corporate Social Responsibility (CSR), COVID-19, Tourism, Pandemic
Uwagi
Klasyfikacja JEL : M14, L83, Z32
streszcz., summ.
Abstrakt
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu (corporate social responsibility - CSR) jest szeroko dyskutowana w literaturze naukowej ze względu na jej znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstwa, długoterminowego wzrostu i zrównoważonego rozwoju, czego wyrazem są także badania prowadzone na rynku turystycznym. Korzyści wynikające ze strategii CSR potwierdzają wyniki licznych badań, natomiast CSR w warunkach pandemii COVID-19 stanowi nowy obszar dociekań naukowych. Tematyka artykułu koncentruje się na strategii oraz działaniach społecznie odpowiedzialnych przedsiębiorstw turystycznych w czasie kryzysu pandemicznego. Celem opracowania jest ocena możliwości dostosowania strategii oraz działań społecznie odpowiedzialnych do warunków pandemii. Przyjęto założenie, że przedsiębiorstwa turystyczne realizujące strategię CSR posiadają zdolność adaptacyjną do zmieniających się uwarunkowań rynkowych i dostosowują działania do potrzeb interesariuszy, a wprowadzane zmiany przynoszą korzyści zainteresowanym stronom. W pracy dokonano przeglądu literatury przedmiotu dotyczącej społecznej odpowiedzialności biznesu w odniesieniu do rynku turystycznego ze szczególnym uwzględnieniem czasu pandemii. Wyniki badań wskazują na zasadność działań CSR oraz konieczność ich dostosowania do potrzeb interesariuszy w warunkach kryzysowych.(abstrakt oryginalny)

The concept of corporate social responsibility (CSR) has been widely discussed in the scientific literature due to its importance for the competitiveness of the company, long-term growth and sustainable development, which is also reflected in research conducted on the tourism market. The benefits of CSR strategy have been confirmed by the results of numerous studies, while CSR in the conditions of the COVID-19 pandemic has become a new area of scientific research. The subject of the article focuses on the strategy and socially responsible activities of tourism enterprises during the COVID-19 pandemic. The purpose of the study is to assess the possibility of adapting the strategy and socially responsibly actions to the conditions of the pandemic crisis. It was assumed that tourism enterprises implementing CSR strategy have the ability to adapt to changing market conditions, adjusting activities to the needs of stakeholders. It was also expected that the introduced changes bring benefits to the interested parties. The paper reviews the literature on corporate social responsibility in relation to the tourism market, with particular emphasis put on the time of the pandemic. The results of the research indicate the importance of CSR activities and the necessity to adapt them to stake holders' needs in the crisis conditions.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bowen H. (1953), Social Responsibilities of the Businessman, Harper and Row.
  2. Brundtland G. H., Khalid M., Agnelli S., Al-Athel S., Chidzero B. (1987), Our common future, New York.
  3. Carroll A. B. (1979), A three-dimensional conceptual model of corporate performance", Academy of Management Review", Vol. 4, No. 4, pp. 497-505.
  4. Carroll A. B. (1991), The pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders, "Business Horizons", Vol. 34, No. 4, pp. 39-48.
  5. Chen Z., Hang H. (2021), Corporate social responsibility in times of need: Community support during the COVID-19 pandemics, "Tourism Management", Vol. 87, Article 104364.
  6. Choi M., Choi Y. (2021), Employee perceptions of hotel CSR activities during the COVID-19 pandemic, "International Journal of Contemporary Hospitality Management", Vol. 33, No. 10, pp. 3355-3378.
  7. Clarkson M. E. (1995), A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance, "Academy of Management Review", Vol. 20, No. 1, pp. 92-117.
  8. Davahli M. R., Karwowski, W. Sonmez, S., Apostolopoulos Y. (2020), The hospitality industry in the face of the COVID-19 pandemic: Current topics and research methods, "International Journal of Environmental Research and Public Health", Vol. 17, No. 20, 7366.
  9. EC (2011), A renewed EU strategy 2011-14 for Corporate Social Responsibility, European Commissions, Brussels, 25.10.2011, http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0681: FIN:en:PDF
  10. EC (2020), Communication from the Commission Temporary Framework for State aid measures to support the economy in the current COVID-19 outbreak 2020/C 91 I/01, European Commission, 20.03.2020, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52020XC0320 (03).
  11. EP (2021a), Covid-19: EU support for the tourism industry, News European Parliament, 11.02.2021, https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/society/20200429STO78175/covid-19-eusupport-for-the-tourism-industry
  12. EP (2021b), EU strategy for sustainable tourism, European Parliament resolution of 25 March 2021 on establishing an EU strategy for sustainable tourism, 25 March 2021, Brussels, https://www. europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2021-0109_PL.html
  13. EPRS (2020), COVID-19 and the tourism sector, European Parliamentary Research Service, April 2020, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2020/649368/EPRS_ATA (2020) 649368_EN.pdf
  14. Franco S., Caroli M. G., Cappa F., Del Chiappa G. (2020), Are you good enough? CSR, quality management and corporate financial performance in the hospitality industry, "International Journal of Hospitality Management", Vol. 88, 102395.
  15. Filimonau V., Derqui B., Matute J. (2020), The COVID-19 pandemic and organisational commitment of senior hotel managers, "International Journal of Hospitality Management", Article 102659.
  16. Frederick W. C. (1960), The growing concern over social responsibility, "California Management Review", Vol. 2, No. 4, pp. 54-61.
  17. Freeman R. E. (1984), Strategic management: A stakeholder approach, Pitman.
  18. ILO (2022), The future of work in the tourism sector: Sustainable and safe recovery and decent work in the context of the COVID-19 pandemic, International Labour Organization, Geneva 25-29 April 2022, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/ed_dialogue/sector/documents/meetingdocument/wcms_840403.pdf
  19. Johann M. (2022), CSR Strategy in Tourism during the COVID-19 Pandemic, "Sustainability", Vol. 14, No. 7, 3773.
  20. Johann M. (2023), CSR strategy in the hospitality industry: From the COVID-19 pandemic crisis to recovery, "International Journal of Contemporary Management", Vol. 59, No. 1, pp. 1-11.
  21. Johnson H. H. (2003), Does it pay to be good? Social responsibility and financial performance, "Business Horizons", Vol. 46, No. 6, pp. 34-40.
  22. Latif K. F., Pérez A., Sahibzada U. F. (2020), Corporate social responsibility (CSR) and customer loyalty in the hotel industry: A cross-country study, "International Journal of Hospitality Management", Vol. 89, 102565.
  23. Porter M. E., Kramer, M. R. (2006), The link between competitive advantage and corporate social responsibility, "Harvard Business Review", Vol. 84, pp. 78-92.
  24. Porter M. E., Kramer, M. R. (2019), Creating shared value. In Managing Sustainable Business. An Executive Education Case and Textbook; Lenssen, G. G., Smith, N. C., Eds.; Springer: Berlin, Heidelberg, pp. 323-346.
  25. Qiu, S. C., Jiang, J., Liu X., Chen M. H., Yuan, X. (2021), Can corporate social responsibility protect firm value during the COVID-19 pandemic?, "International Journal of Hospitality Management", Vol. 93, Article 102759.
  26. Schlenker K., Edwards D., Watts-Seale C. (2019), Modelling engagement of small and medium tourism enterprises (SMTEs) in cor-porate social responsibility, In Corporate Sustainability and Responsibility in Tourism; Lund-Durlacher, D., Dinica, V., Reiser, D., Fifka, M. S., Eds.; Springer: Cham, Switzerland, pp. 117-142.
  27. Shin H., Sharma A., Nicolau J. L., Kang J. (2021), The impact of hotel CSR for strategic philanthropy on booking behavior and hotel performance during the COVID-19 pandemic, "Tourism Management", Vol. 85, Article 104322.
  28. Strasdas W. (2019), Corporate responsibility among international ecotourism and adventure travel operators, In Corporate Sustainability and Responsibility in Tourism; Lund-Durlacher, D., Dinica, V., Reiser, D., Fifka, M. S., Eds.; Springer: Cham, Switzerland, pp. 143-161.
  29. UN (2015), Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development, United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Sustainable Development, https://sdgs.un.org/2030agenda
  30. UNWTO (n.d.), https://www.unwto.org/about-us
  31. WTTC (2022), Travel & Tourism Economic Impact Global Trends, August 2022, World Travel & Tourism Council, https://wttc.org/Portals/0/Documents/Reports/2022/EIR2022-Global Trends.pdf
  32. Van Wijk J., Persoon W. (2006), A long-haul destination: Sustainability reporting among tour operators, "European Management Journal", Vol. 24, No. 6, pp. 381-395.
  33. Zientara P., Kujawski L., Bohdanowicz-Godfrey P. (2015), Corporate social responsibility and employee attitudes: evidence from a study of Polish hotel employees, "Journal of Sustainable Tourism", Vol. 23, No. 6, pp. 859-880.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1896-656X
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.33119/KNOP.2023.68.2.3
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu