BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dudek Sławomir, Konat Grzegorz
Tytuł
Kondycja gospodarstw domowych : II kwartał 2022
Źródło
Kondycja gospodarstw domowych. Prace i Materiały Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH, 2022, nr 119, 26 s., tab., wykr.
Słowa kluczowe
Artykuły gospodarstwa domowego, Budżet gospodarstwa domowego, Gospodarstwa domowe
Household articles, Budgets of households, Households
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W II kwartale 2022 r. wartość wskaźnika IRGKGD wyniosła -33 pkt, pozostając na niemal niezmienionym poziomie względem okresu poprzedniego (-32,9 pkt). Wartość ta oznacza jednak bardzo duże pogorszenie się nastrojów w skali roku, aż o 15,3 pkt. Po części odpowiada za to tzw. efekt bazy - w II kwartale 2021 r. zanotowano wzrost wartości IRGKGD aż o 10,3 pkt kw/kw, a ówczesna wartość wskaźnika (-17,7 pkt), wraz z tą z III kwartału 2021 r. (-16,6 pkt), dość znacznie odbiegały in plus od średniej z ostatnich 10 kwartałów (I kw. 2020 - II kw. 2022). Nie zmienia to jednak faktu, że bieżąca wartość wskaźnika oznacza, iż nastroje gospodarstw domowych w Polsce są pesymistyczne (fragment tekstu)

In the 2 nd quarter of 2022, consumer confidence did not change significantly compared to the previous quarter. The value of the IRG SGH consumer confidence indicator (IRGKGD) in the current period is -33.0 pts, decreasing only very slightly, by 0.1 pts, compared to the previous quarter. It follows that after the largest one-time decline in the value of the IRGKGD (since the record-breaking second quarter of 2020), which took place in the fourth quarter of 2021, consumer confidence in Poland in the second quarter of 2022 is as pessimistic as it was at the beginning of the year. In the 2 nd quarter of 2022, there was recorded a further deterioration in the assessment of the country's current overall economic situation. It can be assumed that respondents' persistently negative assessments of their own current and future household financial situation were influenced primarily by fears of inflation. It is all the more surprising, however, that consumers' inflation expectations have risen only slightly in the current quarter. The value of the balance of responses to the question about the expected change in prices stands at 62.1 pts, which represents a growth of a mere 1.7 pts compared with the first quarter of 2022 (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Pełny tekst
Pokaż
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1428-3239
0866-9503
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu