- Autor
- Brach Jarosław (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
- Tytuł
- Kwestia wdrożenia zestawów MLHV-HCT-HCV/SEC w Polsce
Purposefulness of introducing MLHV-HCT-HCV/SEC in Poland - Źródło
- Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2022, z. 187, s. 111-134, tab., rys., bibliogr. 13 poz.
- Słowa kluczowe
- Transport drogowy, Samochody ciężarowe, Efektywność transportu
Road transport, Lorries, Transport efficiency - Uwagi
- Klasyfikacja JEL : R40, R41, R42
streszcz., summ. - Abstrakt
- W artykule przedstawiono celowość wprowadzenia w polskich warunkach megawydłużonych zestawów drogowych o podwyższonej dopuszczalnej masie całkowitej, nazywanych HCT-HCV/SEC. Autor przeanalizował, czy istnieje w naszym kraju ekonomiczny, użytkowy i ekologiczny sens wprowadzenia zestawów tego rodzaju, a jeżeli tak, to jak powinien przebiegać proces ich wprowadzania oraz jakie mogą towarzyszyć temu podstawowe szanse i zagrożenia. Temat ten został podjęty, gdyż w krajowym piśmiennictwie w tej sferze istnieje dotąd niemal całkowita luka badawcza, a jest to tematyka ważna z biznesowego i ekologicznego punktu widzenia. Artykuł w pierwszej części bazuje głównie na opracowaniach i informacjach pochodzących ze skandynawskich i holenderskich instytucji badawczych, uczelni wyższych, interesariuszy, przewoźników oraz instytucji nadzorujących drogi. Uzupełniają to dane badawcze udostępnione przez włączony w te wdrożenia koncern Volvo Trucks. Część druga artykułu opiera się zaś na studium przygotowanym przez autora w 2019 r. na rzecz Scanii Polska, dotyczącym tego, czy polscy przewoźnicy w kraju i za granicą mogą już używać zestawów klasy SEC. Odpowiedź jest twierdząca, a w artykule wskazano elementy przemawiające za takim rozwiązaniem. Artykuł zawiera też autorskie koncepcje wdrożenia cięższych leśnych zestawów kategorii MET/MEV i cięższych miejskich pojazdów klasy BET Miasto - City.(abstrakt oryginalny)
This article presents the purposefulness of introducing, in Polish conditions, megalong road units with an increased permissible total weight, named HCT-HCV/SEC. The author analyzed whether there is an economic, utility and ecological sense in our country to introduce such combinations, and if so, how the process of this introduction should proceed and what basic opportunities and threats may accompany it. This topic was taken up because there is an almost complete research gap in the national literature in this area, and it is a topic important from a business and ecological point of view. This article in the first part is mainly based on articles, studies and information from Scandinavian and Dutch research institutions, universities, stakeholder, carriers and road regulators. This is complemented by research data provided by Volvo Trucks, which is involved in these implementation processes. The second part is based on the study prepared by the author in 2019 for Scania Polska, regarding whether Polish carriers in the country and abroad can already implement SEC class vehicles. The answer is positive, and the article indicates the elements for such a solution. In addition, the article contains author's concepts for the implementation of heavier forest combinations of the MEV categories and heavier city MET City vehicles.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
- Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Dyrektywa Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiająca dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym.
- Brach J. [2019], Możliwość wdrożenia w Polsce zestawów MLHV-SEC, maszynopis na prawach rękopisu wykonany dla Scania Polska, dokument wewnętrzny, lipiec.
- Brach J. [2021a], Ekologiczne i ekonomiczne podniesienie efektywności przewozów poprzez wdrożenie zestawów klasy MLHV-SEC, w: Mobilność i zrównoważony transport. Poszukiwanie rozwiązań, red. A. Gozdek, "Rozprawy i Studia, Uniwersytet Szczeciński", vol. 1314, nr 1240.
- Brach J. [2021b], Ekonomiczne i technologiczne aspekty zastosowania megadługich i ciężkich zestawów drogowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
- Jankiewicz J., Czermański E., Cirella G.T. [2021], Innovative Last Mile Solutionsto Strengthen Combined Transport, Activity: wp 4.1. Version: Final 2.0, date: 4/01/2021, https://www.combine-project.com/sites/default/files/content/resource/files/4.1_combine_final_report_2_0.pdf; https://www.researchgate.net/publication/348236021_Innovative_last_mile_solutions_to_strengthen_combined_transport, dostęp: 21.12.2021.
- Lindqvist D., Salman M. [2019], System Analysis of High Capacity Transports/ Impact Assessment in the Terminal Network of DHL Freight Sweden, Graduate Business School of Business, Economics And Law Department of Business Administration at the School of Business, Economics and Law - University of Gothenburg.
- ACEA [2019], High Capacity Transport Smarter Policies for Smart Transport Solutions, https://www.acea.auto/files/ACEA_Paper-High_Capacity_Transport.pdf, dostęp: 22.07.2021.
- Cider L., Jarlsson H., Larsson L. [2018], Duo Trailer an Innovative Transport Solution Co-Optimizing Multi Vehicle, https://duo2.nu/?page_id=221&lang=en,Lcombinations HVTT15: Rotterdam, Holandia, 2-5 października, https://hvttforum.org/wp-content/uploads/2019/11/Larsson-DUO-TRAILER-AN-INNOVATIVE-TRANSPORT-SOLUTION.pdf, dostęp: 20.06.2021.
- Cider L., Larsson L. [2019], HCT-DUO2-project Gothenburg-Malmoe in Sweden, https://duo2.nu/?page_id=221&lang=en, dostęp: 20.06.2021.
- Meer I. van der [2020], Nederlandse proef met Super EcoCombi, http://magazine.bigtruck.nl/02-2020/nederlandse-proef-met-super-ecocombi/, dostęp: 21.07.2021.
- Snart rullar riktigt långa lastbilar på Sveriges vägar, https://closer.lindholmen.se/nyheter/snart-rullar-riktigt-langa-lastbilar-pa-sveriges-vagar, dostęp: 26.05.2022.
- https://www.scania.com/group/en/home/newsroom/press-releases/press-release-detail-page.html/4061921-https://www.scania.com/group/en/home/newsroom/press-releases/pressrelease-detail-page.html/3864238-scania-introduces-disengageable-tandem-axle, dostęp: 22.07.2022.
- https://duo2.nu/, dostęp: 20.06.2021
- Cytowane przez
- ISSN
- 1234-8872
- Język
- pol
- URI / DOI
- https://doi.org/10.33119/SIP.2022.187.6