BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Tuszkiewicz Maciej Andrzej (University of Economics in Katowice), Maruszewska Ewa Wanda (University of Economics in Katowice)
Tytuł
Does the Satisfaction of ERP and Accounting Systems Users Differ?
Czy satysfakcja użytkowników systemów ERP i systemów księgowych się różni?
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2023, nr 4 (67), s. 153-162, tab., rys., bibliogr. 29 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Informatyczne systemy rachunkowości, Rachunkowość, Badanie satysfakcji, Systemy ERP
Information system of accounting, Accounting, Satisfaction research, ERP system
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M15, M41, G30
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest zweryfikowanie, czy satysfakcja, jako jeden z mierników skutecznoś- ci systemów informatycznych, ma różny poziom wśród użytkowników modułów rachunkowości w ramach systemów ERP oraz systemów księgowych. Do badania wykorzystano kwestionariusz satysfakcji użytkowników końcowych. Na podstawie 248 odpowiedzi stwierdzono, że użytkownicy ERP są bardziej zadowoleni jedynie w zakresie terminowości dostarczanych danych. Dla obu grup respondentów obszarem o najniższych wynikach kształtujących satysfakcję była łatwość obsługi. Wyniki badania sugerują, że nie ma istotnych różnic w satysfakcji z wykorzystywania systemów ERP i systemów księgowych. Zaprezentowano też dodatkowe różnice w ocenie satysfakcji w zależności od charakterystyk respondentów.(abstrakt oryginalny)

This article aimed to check whether satisfaction, one of the measures of information systems' effectiveness, varies among users of different Accounting Information Systems (AIS) types. The authors used End-User Computing Satisfaction (EUCS) questionnaire, and based on 248 responses found that ERP users scored higher satisfaction than accounting systems users only in the timeliness area. For both groups of respondents, ease of use had the lowest satisfaction scores. Based on the results, there were no significant differences in satisfaction between the ERP and accounting systems users. Additional differences between AIS users' satisfaction scores were presented.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Al-Hattami, H. M. (2022). Impact of AIS Success on Decision-Making Effectiveness Among SMEs in Less Developed Countries. Information Technology for Development. doi: 10.1080/02681102.2022.2073325
  2. Bailey, J. E., & Pearson, S. W. (1983). Development of a Tool for Measuring and Analysing Computer User Satisfaction. Management Science, 29(5), 530-545. doi: 10.1287/mnsc.29.5.530
  3. Castillo, R., De Villa, H., Encinas, E. Hernandes, J. J., & Mandocdoc, M. (2022). End User Computing Satisfaction on Digital Trade Facilitation in the Philippines. Journal of Innovation Technology and Application, 4(1), 21-31. doi: 10.35970/jinita.v4i1.1102
  4. Cataldo, A., Bravo-Adasme, N., Lara, A., & Rojas. J. (2022). Factors influencing the post-implementation user satisfaction of SAP-ERPS. Ingeniare. Revista Chilena de Ingenieria, 30(3), 574-591. doi: 10.4067/S0718-33052022000300574
  5. DeLone, W. H., & McLean, E. R. (1992). Information Systems Success: The Quest for the Dependent Variable. Information Systems Research, 3(1), 60-95. doi: 10.1287/isre.3.1.60
  6. Deng, X., Doll, W., Al-Gahtani, S., Larsen, T., Pearson, J., & Ragu-Nathan, T. (2008). A Cross-Cultural Analysis of the End-User Computing Satisfaction Instrument: A Multi-Group Invariance Analysis. Information & Management, (45), 211-220, doi: 10.1016/j.im.2008.02.002
  7. Doll, W. J., & Torkzadeh, G. (1988). The Measurement of End-User Computing Satisfaction. MIS Quarterly, 12(2), 259. doi: 10.2307/248851
  8. Fitrios, R., Afifah, U., Khoiriyah, M., & Agusti, R. (2021). Management Commitment, Accounting Information System Usage and Individual Performance on Small and Medium Enterprises (SMEs) in Riau Province, Indonesia. Information and Knowledge Management, 11(4), 150-158. doi: 10.7176/IKM/11-4-15
  9. Ginzberg, M. J. (1981). Early Diagnosis of MIS Implementation Failure: Promising Results and Unanswered Questions. Management Science, 27(4), 459-478. doi: 10.1287/mnsc.27.4.459
  10. Gulin, D., Hladika, M., & Valenta, I. (2019, 12-14 September). Digitalisation and the Challenges for the Accounting Profession. Entrenova, 428-437. doi: 10.2139/ssrn.3492237
  11. Hou, Ch.-K. (2018). Examining Users' Intention to Continue Using Business Intelligence Systems from Perspectives of End-User Computing Satisfaction and Individual Performance. International Journal of Business Continuity and Risk Management, 8(1), 49-70. doi: 10.1504/IJBCRM.2018.090593
  12. Ilias, A., Suki, N., Yasoa', M. R., & Razak, M. (2008). The End-user Computing Satisfaction (EUCS) on Computerized Accounting System (CAS): How Are They Perceived? The Journal of Internet Banking and Commerce, 13, 1-18.
  13. Ives, B., Olson, M. H., & Baroudi, J. J. (1983). The Measurement of Satisfaction User Information. Communications of the ACM, 26(10), 785-793. doi: 10.1145/358413.358430
  14. Kanellou, A., & Spathis C. (2013). Accounting Benefits and Satisfaction in an ERP Environment. International Journal of Accounting Information Systems, 14(3), 209-234. https://doi.org/10.1016/j.accinf.2012.12.002.
  15. Kalankesh et al. (2020). Factors Influencing User Satisfaction with Information Systems: A Systematic Review. Galen Medical Journal, 9, 1-9. doi: 10.31661/gmj.v9i0.1686
  16. Keding, Ch., & Meissner, P. (2021). Managerial Overreliance on AI-Augmented Decision-Making Processes: How the Use of AI-Based Advisory Systems Shapes Choice Behavior in R&D Investment Decisions. Technology Forecasting and Social Change, 171(8), 120970. doi: 10.1016/j.techfore.2021.120970
  17. Kocsis, D. (2019). A Conceptual Foundation Of Design and Implementation Research in Accounting Information Systems. International Journal of Accounting Information Systems, Volume 34. doi: 10.1016/j.accinf.2019.06.003.
  18. Maruszewska, E. W., & Tuszkiewicz, M. A. (2021). Pomiar poziomu satysfakcji użytkowników końcowych systemów finansowo-księgowych - badanie ankietowe. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 65(2), 87-101. doi: 10.15611/pn.2021.2.06
  19. Mauricette, J., Wells, P., & Haar, J. M. (2022). User Perception of Cloud-Based Small Business Accounting Software. Pacific Accounting Review, 34(2), 595-613. doi: 10.1108/PAR-05-2021-0065
  20. McHaney, R., Hightower, R., & Pearson, J. (2002). A Validation of the End-User Computing Satisfaction Instrument in Taiwan. Information & Management, 39, 503-511. doi: 10.1016/S0378-7206(01)00119-7
  21. Mekadmi, S., & Louati, R. (2018). An Evaluation Model of User Satisfaction with Enterprise Resource Planning Systems. The Electronic Journal of Information Systems Evaluation, 21(2),143-157.
  22. Parasuraman, R., & Riley, V. (1997). Humans and Automation: Use, Misuse, Disuse, Abuse. Human Factors, 39(2), 230-253. doi: 10.1518/001872097778543886
  23. Schwarz, L. (2022). EPR vs Accounting Software Explained: What Are the Differences? Oracle Netsuite. Retrieved from https://www.netsuite.com/portal/resource/articles/accounting/erp-vs-accounting-software.shtml
  24. Somers, T. M., Nelson, K. & Karimi, J. (2003). Confirmatory Factor Analysis of the End-User Computing Satisfaction Instrument: Replication within an ERP Domain. Decision Sciences, 595-621. doi: 10.1111/j.1540-5414.2003.02428.x
  25. Swanson, E. B. (1974). Management Information Systems: Appreciation and Involvement. Management Science, 21(2), 178-188. doi: 10.1287/mnsc.21.2.178
  26. Vathanophas, V., & Stuart, L. (2009). Enterprise Resource Planning: Technology Acceptance in Thai Universities. Enterprise Information Systems, 3:2, 133-158. doi: 10.1080/17517570802653800
  27. Wang, L., Xi, Y., & Huang, W. W. (2007). A Validation of End-User Computing Satisfaction Instrument in Group Decision Support Systems. IEEE Xplore "2007 International Conference on Wireless Communications, Networking and Mobile Computing", 21-25.10.2007, 1-5. doi: 10.1016/S0378-7206(01)00119-7
  28. Weli, I. (2014). Manager Satisfaction in Using the Enterprise Resource Planning (ERP) System and Managerial Performance. Australian Journal of Information Systems, 18, 119-135. doi: 10.3127/ajis.v18i3.927
  29. Weli, I. (2021). Re-examination and Expanding the EUCS Model on Cloud-Based ERP System. Journal of Information and Organizational Sciences, 45(1), 115-135. doi: 10.31341/jios.45.1.7
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2023.4.14
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu