BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Goranczewski Bolesław (Grupa Azoty ZAK S.A.; Uniwersytet Opolski), Łukaszczykiewicz Sylwia (Grupa Azoty ZAK S.A.; Wrocław University of Science and Technology)
Tytuł
Application of Industrial E-Learning in the Process of Implementing the Strategy of Grupa Azoty S.a. - a Case Study
Źródło
Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, 2023, z. 172, s. 239-252, tab., bibliogr. 35 poz.
Tytuł własny numeru
Współczesne zarządzanie = Contemporary Management
Słowa kluczowe
Zdalne nauczanie, Przemysł chemiczny, Studium przypadku, Wdrożenie systemów
e-learning, Chemical industry, Case study, Implementation of systems
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
Grupa Azoty SA
Abstrakt

Purpose: The aim of the research described in this article is to specify the possibilities offered by e-learning, used in achieving the strategic goals of Grupa Azoty S.A. (within the scope appropriate for the research subject), as well as a process supporting strategy implementation. Design/methodology/approach: Systematic literature review and content analysis (including internal documents). Interviews with selected managers of the studied company and specialists dealing with IT, general management, and staff development; self-observation; average rank method.

Findings: The specification of possibilities offered by e-learning in the process of strategy implementation has been determined, respondents' opinions have been collected, and ranks have been assigned to individual factors, indicated by respondents during the interviews.

Research limitations/implications: Research available in the literature refers exclusively to its training and educational functions (in the classic sense - acquiring knowledge). Industrial e-learning is a poorly recognizable construct and therefore arbitrarily interpreted, conceptually ungrounded, and subjectively defined. This is a significant limitation because, in the case of industrial e-learning, its repository function (knowledge available at your fingertips without the need to assimilate it) and monitoring, as in the described case, the implementation of strategic tasks are more important.

Practical implications: For the examined company, this means the necessity of building awareness of e-learning itself, its capabilities, and applications, not so much in training but as an essential repository of unique/unavailable online knowledge and as a supportive process throughout the entire stage of strategy implementation and execution.

Originality/value: The content of the article goes beyond the framework set in the literature, which deals with e-learning in a classical (educational and training) approach. There is a lack of research on e-learning treated as a process/tool (depending on the adopted semantic perspective) supporting the implementation of a company's strategy. There is also a lack of research on industrial e-learning. This article is an attempt to fill this gap.

(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bai, Y., Li, H., Liu, Y. (2021). Visualizing research trends and research theme evolution in E-learning field: 1999-2018. Scientometrics, 126, 1389-1414.
  2. Bizon, W. (2011). Uwarunkowania efektywności szkoleń e-learningowych. Nauka i Gospodarka, 1(8), 66-72.
  3. Borowiec, A. (2019). Webinary, e-learning i CTRL+ Backspace-czy pokolenie cyfrowe faktycznie dotarło na wyższe uczelnie? Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, 65, 17-22.
  4. Cabała, P. (2010). Zastosowanie współczynnika konkordancji w pomiarze zgodności ocen ekspertów. Przegląd Statystyczny, 57(2-3), 36-52.
  5. Chojnacka, M. (2014). Zarządzanie jakością: w poszukiwaniu doskonałości organizacji. Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża.
  6. Chojnacka, M. (2021). Organizacja przyszłości. Gorzów Wielkopolski: Akademia im. Jakuba z Paradyża.
  7. Ciesielska, M., Wolanik Boström, K., Öhlander, M. (2012). Obserwacja. In: D. Jemielniak, Badania jakościowe. Metody i narzędzia (p. 41 n). Warszawa: PWN.
  8. Easterby-Smith, M., Thorne, R., Jackson, P.R. (2015). Management and Business Research. Los Angeles-Singapore: Sage.
  9. Fee, K. (2013). Delivering e-learning. A complete strategy for design, application and assessment. Development and Learning in Organizations: An International Journal, 27(1).
  10. Gierszewska, G., Romanowska, M. (1994). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. PWE.
  11. Goranczewski, B., Kądzielawski G. (2022). ISO 50001 Energy management system effectiveness indicators in a chemical sector enterprise. Scientific Papers of Silesian University of Technology, Organization and Management Series, No. 166.
  12. Goranczewski, B. (2018). Klient wewnętrzny a organizacyjne zachowania obywatelskie. Perspektywa humanistyczna. Warszawa: Scholar, p. 94.
  13. Grabowska, S. (2018). E-learning jako pożądana forma kształcenia w dobie Industry 4.0. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie. Gliwice: Politechnika Śląska.
  14. Graves, W.H. (2001). Framework for an e-learning strategy. EDUCAUSE paper IDNLI0014 (viewed 13 November 2005).
  15. Gregorczyk, S. (2010). E-learning a przewaga konkurencyjna szkoły wyższej. E-mentor, 5, 20-22.
  16. Gudkova, S. (2012). Wywiad w badaniach jakościowych. Badania jakościowe. Metody i narzędzia, 2, 111-29.
  17. Halina, S. (2002). Znaczenie kompetencji menedżerskich w formułowaniu i realizacji strategii.
  18. Jemielniak, D. (Ed.) (2012). Badania jakościowe: Metody i narzędzia. PWN, p. 111.
  19. Kądzielawski, G. (2022). The state of development of artificial intelligence in polish industry: opinions of employees. International Journal of Contemporary Management.
  20. Kaplan, R., Norton, D. (2009). Strategiczna karta wyników. Warszawa: PWN.
  21. Kępińska-Jakubiec, A., Majewski, S. (2009). Efektywność systemów e-learningowych a kapitał intelektualny przedsiębiorstwa, 33.
  22. Kostera, M. (2003). Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Warszawa: PWN.
  23. Kotnis, M. (2005). Właściwości systemów E-learning w procesie rozwoju pracowników. Prace Naukowe. Akademia Ekonomiczna w Katowicach, 475-482.
  24. Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. PWN.
  25. Lin, H.M., Chen, W.J., Nien, S.F. (2014). The study of achievement and motivation by e-learning-a case study. International Journal of information and education technology, 4(5), 421.
  26. Łuczewski, Ł., Bednarz-Łuczewska, P. (2012). Analiza dokumentów zastanych. In: D. Jemielniak (ed.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia (p. 163 n). Warszawa: PWN.
  27. Łukaszczykiewicz, S. (2022). Czynniki determinujące potrzebę wdrożenia e-learningu przemysłowego w polskim przedsiębiorstwie sektora chemicznego. Przemysł Chemiczny, 101.
  28. Mastalerz, M.W. (2010). E-edukacja w strategii rozwoju przedsiębiorstwa. Studia i prace kolegium zarządzania, 94.
  29. Obłój, K. (2014). Strategia organizacji. Warszawa: PWE.
  30. Porter, M.E., Strategy, C. (1980). Techniques for analyzing industries and competitors. Competitive Strategy. New York: Free.
  31. Ratalewska, M., Szymańska, K. (2013). E-learning jako narzędzie rozwoju kompetencji menedżerskich. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie, z. 49, Nr 1144.
  32. Stoner, J., Freeman, R., Gilbert, D. (1997). Kierowanie. Warszawa, p. 261 n.
  33. Szeliga-Duchnowska, A. (2021). The organizational conditions impacting on employees' perception of counter-ecological behaviors. European Research Studies Journal, XXIV, Iss. 2B, 227-239, DOI:10.35808/ersj/2213.
  34. Wołczek, P. (2012). Wdrażanie strategii jednym z najsłabszych ogniw zarządzania strategicznego. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 116. Szkoła Główna Handlowa, 205-216.
  35. Żołędziewski, Ł. (2011). E-learning jako integralny element polityki personalnej przedsiębiorstw. Studia i Materialy Polskiego Stowarzyszenia Zarzadzania Wiedza/Studies & Proceedings Polish Association for Knowledge Management, 57
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-3466
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.29119/1641-3466.2023.172.15
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu