BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bouberka Maria (Laboratory for Applied Quantitative Economics to Development (LEQAD), Ecole Nationale Supérieure de Statistique et d'Economie (ENSSEA), Kloea, Algeria), Fadel Sabah (Laboratory for Applied Quantitative Economics to Development (LEQAD), Ecole Nationale Supérieure de Statistique et d'Economie (ENSSEA), Kloea, Algeria), Derrar Hassan (Laboratory of Managerial Innovation, Governance and Entrepreneurship, High National School of Management (ENSM), Kloea, Algeria)
Tytuł
Digitalization and the Information Society in Algeria: Digital Transformation Actors and Key Variables
Cyfryzacja i społeczeństwo informacyjne w Algierii: determinanty i uczestnicy transformacji cyfrowej
Źródło
Econometrics. Advances in Applied Data Analysis, 2023, vol. 27, nr 2, s. 21-44, tab., bibliogr. 24 poz.
Ekonometria
Słowa kluczowe
Społeczeństwo informacyjne, Cyfryzacja, Transformacja cyfrowa
Information society, Digitization, Digital transformation
Uwagi
Klasyfikacja JEL: O10, O33, L86, C43
streszcz., summ.
Kraj/Region
Algieria
Algeria
Abstrakt
Zjawisko społeczeństwa informacyjnego łączy problemy społeczno-historyczno-technologiczne, gdzie rozwój nauki i przemysłu ma zasięg globalny. Wszechobecność nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych sprawia, że jest to niezbędny składnik nowej cywilizacji, wpływający w różnym stopniu na każdy kraj. Ten pogląd jest jednak jednostronny i pomija inne istotne aspekty, które podważają ideę społeczeństwa informacyjnego, stawiając na pierwszym miejscu ludzkie potrzeby. Wiodące państwa osiągnęły to dzięki aktywnym badaniom i rozwojowi, napędzanym zaangażowaniem rządów i badaniami naukowymi. Współpraca różnych podmiotów gospodarczych, instytucjonalnych, społecznych i obywatelskich odegrała zasadniczą rolę w rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Budowanie i promowanie społeczeństwa informacyjnego wykracza poza odnoszenie się jedynie do infrastruktury, obejmuje bowiem działania polityczne, które uwzględniają społeczno- -technologiczny charakter tego rozwoju i jego wpływ na społeczeństwo i inne sektory działalności. Cele artykułu stanowią analiza sytuacji Algierii i jej pozycji w stosunku do innych krajów w zakresie społeczeństwa informacyjnego, badanie czynników wpływających na rozwój społeczeństwa informacyjnego w Algierii, a także zidentyfikowanie najważniejszych z nich. W artykule zaproponowano strategię rozwoju w tym obszarze. Problem badawczy sformułowano następująco: jakie są kluczowe zmienne wpływające na rozwój cyfryzacji i społeczeństwa informacyjnego w Algierii? Ramy regulacyjne najbardziej rozwiniętych krajów mają kluczowe znaczenie dla inicjatyw mających na celu ich rozwój. Aby wspierać powstawanie społeczeństwa informacyjnego w Algierii, należy wzmocnić solidarność, promować różnorodność i pobudzić potencjał wszystkich obywateli.(abstrakt oryginalny)

The information society is a product of the intersection of socio-historical-technological contexts, where the development of science and industry has a global reach. The pervasiveness of new information and communication technologies makes it an essential component of a new civilization, affecting every country in varying degrees. Although this techniques approach is grounded in some truth, it neglects other vital aspects that challenge the idea of an information society that prioritizes human needs. The leading nations have achieved this through active research and development, driven by government involvement and the significant contributions of universities. Furthermore, the collaboration of diverse economic, institutional, social, and civic actors has played an essential role in its advancement. However, constructing and promoting an information society transcends infrastructure. It involves political actions that consider the socio-technological nature of this development and its impact on society and other sectors of activity. The objective of this article is twofold. On the one hand, the study analysed the situation of Algeria and its position in relation to other countries regarding the information society, and the other examined the factors that influence the development of the information society in Algeria, trying to identify the most important ones. Finally, the authors proposed a development strategy in this area. The research thesis was formulated as follows: What are the key variables that have an impact on the development of digitalization and the information society in Algeria? Thus, the regulatory frameworks of the most advanced countries are central to the initiatives aimed at its development. To foster the emergence of an information society in Algeria, solidarity must be strengthened, diversity promoted, and the potential of all citizens catalysed.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Accart, J. P. (2004). Société de l'information: caractéristiques et enjeux pour les professionnels de l'information. Bulletin des Bibliothèques de France, 49(6), 68-73.
  2. Aísa, R., Andaluz, J., & Larramona, G. (2011). How does bargaining power affect remittances? Economic Modelling, 28(1-2), 47-54. https://doi.org/10.1016/j. econmod.2010.10.001
  3. Alvarez, S. P., Briod, P., Ferrari, O., & Rieder, U. (2015). Remittances: How reliable are the data? Migration Policy Practice, V(2), 42-46. https://migrationdataportal.org/es/tool/remittances-howreliable-are-data
  4. Bensiam, A., & Marquaire, J. F. (2018). En Algérie: Les NTIC véritable levier de croissance économique. https://cms.law/fr/dza/publication/en-algerie-les-ntic-veritable-levier-de-croissance-economique
  5. Bojnec, S., & Ferto, I. (2012). Broadband availability and economic growth. Industrial Management and Data Systems, 112(9), 1292-1306. https://doi.org/10.1108/ 02635571211278938
  6. Chellai, F. (2022). Forecasting models based on fuzzy logic: An application on international coffee prices. Econometrics. Ekonometria. Advances in Applied Data Analysis, 26(4), 1-16. https://doi.org/10.15611/eada.2022.4.01
  7. Chevalier, P. A. (1997). Les conséquences de la société de l'information. Communication et langages, 111, 102-112. https://doi.org/10.3406/colan.1997.2750
  8. CNUCED. (2019). Mesurer l'économie numérique en Algérie. https://unctad.org/system/files/nonofficial-ocument/tdb_ede_wg2019c08_Algeria_fr.pdf
  9. Dańska-Borsiak, B. (2022). GDP and TFP in poviats of the Łódzkie voivodeship. Estimation and analysis of differentiation. Econometrics. Ekonometria. Advances in Applied Data Analysis, 26(1), 14-30. https://doi.org/10.15611/eada.2022.1.02
  10. Fadel, S., & Rouaski, K. (2021). Analyse des Facteurs du redoublement scolaire au cycle d'enseignement moyen Algérien: Etude de cas: CEM Ibn Rochd Draria Alger. Revue Chercheur Economique, 8(1), 543-554. https://www.asjp.cerist.dz/en/downArticle/61/8/1/180268
  11. Fadel, S., Rouaski, K., Zakane, A., & Djerboua, A. (2022). Estimating climate influence of the potential Covid-19 pandemic spreading in Algeria. Socioeconomic Challenges, 6(1), 24-40. https://doi.org/10.21272/sec.6(1).24-40.2022
  12. Fadel, S., Zerouti, M., & Rouaski, K. (2021). L'apport du e-paiement en termes de satisfaction des clients. Cas naftal: la carte de client e-paiement. Revue d'économie et de Statistique Appliquée, 18(1), 172-188. http://193.194.91.150:8080/en/article/156844
  13. Gollac, M., & Afriat, J. F. L. (2003). Les métiers face aux technologies de l'information. CEE. https://www.vie-publique.fr/rapport/26307-les-metiers-face-aux-technologies-de-linformation
  14. Johnson, S. C. (1967). Hierarchical clustering schemes. Psychometrika, (32), 241-254. https://doi.org/10.1007/BF02289588
  15. Kaczmarczyk, P. (2021). Econometric modelling of compound cyclicality of using telecommunication services. Econometrics. Ekonometria. Advances in Applied Data Analysis, 25(2), 27-45. https://doi.org/10.15611/eada.2021.2.03
  16. Krzanowski, W. J. (2000). Principles of multivariate analysis: A user's perspective. Oxford Statistical Science Series, 21 (2nd edition).
  17. Mattelart, A. (2009). Histoire de la société de l'information (4e édition). La Découverte. https://doi.org/10.4000/communication.2630
  18. NRI. (2020). The Network Readiness Index 2020: Accelerating digital transformation in a post-COVID global economy. https://networkreadinessindex.org/wp-content/uploads/2022/09/NRI_2020_Report.pdf
  19. Nwamen, F. (2006). Impact des technologies de l'information et de la communication sur la performance commerciale des entreprises. La Revue des Sciences de Gestion, (218), 111-121. https://doi.org/10.3917/rsg.218.0111
  20. Philip, N., Howard, L. B., & Spencer, C. (2010). ICT diffusion and distribution dataset, 1990-2007. https://searchworks.stanford.edu/view/13647655
  21. Toumache, R., Rouaski, K., & Fadel, S. (2013). Analysis by panel data method estimation of car fleet models. International Journal of Scientific and Research Publications, 03(06). https://www.ijsrp.org/research-paper-0613/ijsrp-p18156.pdf
  22. Toumache, R., Rouaski, K., Talbi, B., & Benanaya, D. (2014). The Business & Management Review, 5(1). https://www.proquest.com/conference-papers-proceedings/impact-information-communicationtechnology-ict/docview/1558853936/se-2
  23. UIT. (2018). Les TIC au service des Objectifs de développement durable des Nations Unies. Genève 7 décembre 2018. https://www.itu.int/web/pp-18/fr/backgrounder/les-tic-au-service-des-objectifsde-dveloppement-durable-des-nations-unies
  24. UIT. (2022). World Telecommunication/ICT Indicators Database 2022. http://handle.itu.int/11.1002/pub/81d5a4e7-en
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1507-3866
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/DOI: 10.15611/eada.2023.2.02
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu