- Autor
- Baran Grzegorz (Uniwersytet Jagielloński)
- Tytuł
- Design jako źródło innowacji zarządzania
Design as a Source of Management Innovation - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2023, nr 5 (67), s. 1-13, bibliogr. 46 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Słowa kluczowe
- Innowacje, Innowacje w zarządzaniu, Proces projektowania
Innovations, Innovations in management, Design process - Uwagi
- Klasyfikacja JEL: L20, M00, O31
streszcz., summ. - Abstrakt
- Innowacje zarządzania - uważane za trudne do powielenia - mogą stanowić źródło względnie trwałej przewagi konkurencyjnej, zwiększonej wydajności, poprawy produktywności, a także wyników finansowych przedsiębiorstw. Choć innowacje te zyskują coraz większą powszechność i uznanie, metody i procesy ich rozwoju wciąż pozostają niewystarczająco zbadane i rozpoznane. Słaby rozwój teorii zarządzania w wymiarze jej praktycznej przydatności i rzeczywistego wpływu na codzienne decyzje i działania menedżerów wobec przybierającej na sile transformacji w wymiarze społecznym i technologicznym jest ważnym argumentem za poszukiwaniem nowego podejścia do innowacji zarządzania. Celem podjętych badań jest w związku z powyższym rozpoznanie stosunkowo nowego podejścia do innowacji opartego na metodologii i praktyce projektowania oraz sformułowanie podstawowych przesłanek wykorzystania tego podejścia do badania innowacji zarządzania. Metodą zastosowaną do rozwiązania problemu naukowego była metoda dedukcji odniesiona do pogłębionego i krytycznego studium literatury z zakresu innowacji zarządzania, współczesnych podejść opartych na projektowaniu oraz epistemologii i metodologii nauk o zarządzaniu określanych jako nauki praktyczne. Głównym rezultatem badań jest sformułowanie podstawowych przesłanek wykorzystania założeń podejścia opartego na projektowaniu do badania innowacji zarządzania wraz z wyjaśnieniem ich implikacji dla nauk o zarządzaniu.(abstrakt oryginalny)
Management innovations considered difficult to duplicate can be a source of a relatively sustainable competitive advantage, increased efficiency, improved productivity, and financial results of enterprises. Although these innovations are gaining popularity and recognition, the methods and processes of their development still remain insufficiently studied and recognized. The poor development of management theory in terms of its practical usability and real impact on everyday managerial decisions and actions in the face of the intensifying transformation in the social and technological dimension is an important argument for seeking a new approach to management innovation. The research aims to identify a relatively new approach to innovation based on design methodology and practice, and to formulate the fundamental premises for using this approach to management innovation research. The method used to solve the scientific problem was deduction referred to an in-depth and critical study of the literature in the field of management innovation, contemporary design-based approaches, and the epistemology and methodology of management as the artificial science. The main result of the research is to formulate the fundamental premises of using the assumptions of the design-based approach to management innovation, and the explanation of their implications for management sciences.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
- Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Ackoff, R. L. (1981). The Art and Science of Mess Management. Interfaces, 11(1), 20-26.
- Aken van, J. E. (2004). Management Research Based on the Paradigm of the Design Sciences: The Quest for Field-Tested and Grounded Technological Rules: Paradigm of the Design Sciences. Journal of Management Studies, 41(2), 219-246. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2004.00430.x
- Aken van, J. E. (2005). Management Research as a Design Science: Articulating the Research Products of Mode 2 Know-ledge Production in Management. British Journal of Management, 16(1), 19-36. https://doi.org/10.1111/j.1467--8551.2005.00437.x
- Aken, J. E. van i Berends, H. (2018). Problem Solving in Organizations: A Methodological Handbook for Business and Management Students (third edition). Cambridge University Press.
- Bailey, M., Spencer, N., Smith, N., Aftab, M., Knott, C. i Sams, P. (2018). Framing Strategic Value through Design-Led Innovation Practice (s. 1781-1792). https://doi.org/10.21278/idc.2018.0277
- Baran, G. (2022). Założenia i korzyści podejścia opartego na projektowaniu dla rozwoju innowacji zarządzania. W: G. Baran (red.), Współczesne problemy zarządzania publicznego (s. 37-55). Instytut Spraw Publicznych UJ. https://isp.uj.edu.pl/documents/2103800/139368467/Wsp%C3%B3%C5%82czesne+problemy+zarz%C4%85dzania+publicznego/497353d1-91af-4b53-bd36-6588c7a54dec#page=38
- Birkinshaw, J. (2013). Reinventing Management: Smarter Choices for Getting Work Done. Jossey-Bass. http://rbdigital.oneclickdigital.com
- Birkinshaw, J., Hamel, G. i Mol, M. J. (2008). Management Innovation. Academy of Management Review, 33(4), 825-845. https://doi.org/10.5465/amr.2008.34421969
- Birkinshaw, J. M. I Mol, M. J. (2006). How Management Innovation Happens. MIT Sloan Management Review, 47(4), 81-88.
- Brown, T. (2008). Design Thinking. Harvard Business Review, 86(6), 84-92.
- Buchanan, R. (1992). Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues, 8(2), 5-21. https://doi.org/10.2307/1511637
- Bucolo, S. i Matthews, J. H. (2010). Using a Design Led Disruptive Innovation Approach to Develop New Services: Practising Innovation In Times of Discontinuity (Proceedings of the 11th International CINet Conference: Practicing Innovation in the Times of Discontinuity, s. 176-187).
- Bucolo, S. i Wrigley, C. (2012). Using a design led approach to emotional business modelling (Leading innovation through design: Proceedings of the DMI 2012 International Research Conference, s. 323-333).
- Cooperrider, D. (2008). Sustainable Innovation. BizEd, 7(4), 32-38.
- Cross, N. (1982). Designerly WAYs of Knowing. Design Studies, 3(4), 221-227. https://doi.org/10.1016/0142-694X(82)90040-0
- Damanpour, F. (2014). Footnotes to Research on Management Innovation. Organization Studies, 35(9), 1265-1285. https://doi.org/10.1177/0170840614539312
- Damanpour, F. i Aravind, D. (2012). Managerial Innovation: Conceptions, Processes and Antecedents. Management and Organization Review, 8(2), 423454.
- Diamandis, P. H., Kotler, S. i Cypryański, P. (2021). Przyszłość jest bliżej, niż nam się wydaje: Jak konwergencja technologii radykalnie zmieni biznes, przemysł i nasze życie (wydanie pierwsze). Poltext.
- Gasparski, W. (2007). Wiedza o organizacji i zarządzaniu oraz jej poznawcze ugruntowanie. Współczesne Zarządzanie, 1, 34-47.
- Giddens, A. (2003). Stanowienie społeczeństwa: Zarys teorii strukturacji. Zysk i S-ka.
- Hamel, G. (2006). The Why, What, and How of Management Innovation. Harvard Business Review, 84(2), 72-84.
- Hamel, G. i Breen, B. (2008). Zarządzanie jutra: Jakie jest twoje miejsce w przyszłości? Red Horse.
- Hevner, A., vom Brocke, J., & Maedche, A. (2019). Roles of Digital Innovation in Design Science Research. Business & Information Systems Engineering, 61(1), 3-8. https://doi.org/10.1007/s12599-018-0571-z
- Holmström, J., Ketokivi, M. i Hameri, A.-P. (2009). Bridging Practice and Theory: A Design Science Approach. Decision Sciences, 40(1), 65-87. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.2008.00221.x
- Huff, A., Tranfield, D. i Van Aken, J. (2006). Management as a Design Science Mindful of Art and Surprise. Journal of Management Inquiry, 15(4), 413-424.
- Ismail, S., Malone, M. S., Geest, Y. van, Diamandis, P. H., Styczeń, R. i Kowalczyk, M. (2016). Organizacje wykładnicze: Dlaczego nowe organizacje są dziesięciokrotnie lepsze, szybsze i tańsze niż tradycyjne (i co zrobić z tą wiedzą). Wydawnictwo Poltext.
- Khanagha, S., Volberda, H., Sidhu, J. i Oshri, I. (2013). Management Innovation and Adoption of Emerging Technologies: The Case of Cloud Computing: Management Innovation and Adoption of Emerging Technologies. European Management Review, 10(1), 51-67. https://doi.org/10.1111/emre.12004
- Khosravi, P., Newton, C. i Rezvani, A. (2019). Management Innovation: A Systematic Review and Meta-Analysis of Past Decades of Research. European Management Journal, 37(6), 694-707.
- Koźmiński, A. K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności: Podręcznik dla zaawansowanych (wyd. 1). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Liedtka, J. i Ogilvie, T. (2011). Designing for Growth: A Design Thinking Tool Kit for Managers. Columbia Business School Pub., Columbia University Press.
- Lisinski, M. i Szarucki, M. (2020). Metody badawcze w naukach o zarządzaniu i jakości. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Mol, M. J. i Birkinshaw, J. (2009). The Sources of Management Innovation: When Firms Introduce New Management Practices. Journal of Business Research, 62(12), 1269-1280. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2009.01.001
- Paavola, S. (2004). Abduction as a Logic and Methodology of Discovery: The Importance of Strategies. Foundations of Science, 9(3), 267-283.
- Rittel, H. W. i Webber, M. M. (2014). Dylematy ogólnej teorii planowania. Zarządzanie Publiczne/Public Governance, (1), 77-93.
- Romme, A. G. L. (2003). Making a Difference: Organization as Design. Organization Science, 14(5), 558-573. https://doi.org/10.1287/orsc.14.5.558.16769
- Schön, D. A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. Basic Books.
- Simon, H. A. (1996). The Sciences of the Artificial (3 wyd). MIT Press.
- Turner, J. H., Romańczuk-Woroniecka, G., Manterys, A., Szmatka, J., Mościskier, A., Wysieńska-Di Carlo, K., Zakrzewska-Manterys, E., Bucholc, M. i Karpiński, Z. (2004). Struktura teorii socjologicznej (wyd. I). PWN.
- Vaccaro, I. G., Jansen, J. J. P., Van Den Bosch, F. A. J. i Volberda, H. W. (2012). Management Innovation and Leadership: The Moderating Role of Organizational Size: Management Innovation and Leadership. Journal of Management Studies, 49(1), 28-51. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2010.00976.x
- Volberda, H. W., Van Den Bosch, F. A. J. i Heij, C. V. (2013). Management Innovation: Management as Fertile Ground for Innovation: Management Innovation: Management as Fertile Ground for Innovation. European Management Review, 10(1), 1-15. https://doi.org/10.1111/emre.12007
- von Hippel, E. i von Krogh, G. (2015). CROSSROADS-Identifying Viable "Need-Solution Pairs": Problem Solving Without Problem Formulation. Organization Science, orsc.2015.1023. https://doi.org/10.1287/orsc.2015.1023
- Walker, R. M., Chen, J. i Aravind, D. (2015). Management Innovation and Firm Performance: An Integration of Research Findings. European Management Journal, 33(5), 407-422.
- Walker, R. M., Damanpour, F. i Devece, C. A. (2011). Management Innovation and Organizational Performance: The Mediating Effect of Performance Management. Journal of Public Administration Research and Theory, 21(2), 367-386. https://doi.org/10.1093/jopart/muq043
- Wrigley, C. (2017). Principles and Practices of a Design-Led Approach to Innovation. International Journal of Design Creativity and Innovation, 5(3-4), 235-255. https://doi.org/10.1080/21650349.2017.1292152
- Yang, D., Li, L., Jiang, X. i Zhao, J. (2020). The Fit between Market Learning and Organizational Capabilities for Management Innovation. Industrial Marketing Management, 86, 223-232.
- Zhang, Y., Khan, U., Lee, S. i Salik, M. (2019). The Influence of Management Innovation and Technological Innovation on Organization Performance. A Mediating Role of Sustainability. Sustainability, 11(2), 495. https://doi.org/10.3390/su11020495
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/pn.2023.5.01