BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bąk-Grabowska Dominika (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Zając Czesław (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Sukces a kompetencje pracowników naukowych - perspektywa nauk o zarządzaniu
Researcher's Success and Competences in Sciences of Management
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2023, nr 5 (67), s. 14-21, tab., bibliogr. 24 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Nauki o zarządzaniu, Pracownicy naukowi, Kompetencje, Przegląd literatury
Management sciences, Academic staff, Competences, Literature review
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M20, M21, M590
streszcz., summ.
Abstrakt
W opracowaniu przedstawiono próbę operacjonalizacji określeń: sukces badacza i kompetencje badacza w odniesieniu do specyfiki Nauk o Zarządzaniu (NoZ). Konieczność doprecyzowania tych kategorii wynika ze zidentyfikowanej na drodze studiów literaturowych luki. Studia literaturowe objęły analizę anglojęzycznych opracowań pozyskanych z baz Scopus oraz Web of Science. Kluczowe ustalenia w zakresie kategorii sukcesu badacza NoZ uwidoczniły się w wyodrębnieniu 5 obszarów umiejscawianych po stronie: (1) charakteru dyscypliny naukowej; (2) badacza; (3) uczelni/ instytutów badawczych; (4) rozwiązań systemowych; (5) otoczenia gospodarczego, społecznego i kulturowego. Do kategorii kompetencji badacza odnoszono się głównie w ramach dwóch obszarów: (1) podejść badawczych (dedukcja vs indukcja, podejście nomotetyczne vs idiograficzne); (2) współpracy z określonymi podmiotami (perspektywa dwustronna: badacz-organizacja; perspektywa trójstronna: badacz-pośrednik (konsulting)-organizacja).(abstrakt oryginalny)

In this paper has been done the operationalization of such categories like the success of researcher and skills of researcher in the field of Sciences of Management (SoM). The necessity of specifying these categories is the result of recognized research gap. Literature studies included the analysis of English-language studies obtained from the Scopus and Web of Science databases. Key conclusions in area of the researcher success in SoM have been shown in five fields: (1) the character of scientific discipline, (2) the researcher, (3) universities/research institutes, (4) systemic solutions, (5) economic, social and cultural environment. The category of researcher's competencies has been referred to two areas: (1) research approaches (deduction vs. induction, nomothetic vs. idiographic); (2) cooperation with specific entities (two-way perspective: researcher-organization; tripartite perspective: researcher- tertius (consulting)-organization).(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Arnaboldi, M. (2013). Consultant-researchers in Public Sector Transformation: An Evolving Role. Financial Accountability & Management, 29(2), 140-160, https://dx.doi.org/10.1111/faam.12008
  2. Bansal, P., Bertels, S., Ewart, T., MacConnachie, P. i O'Brien, J. (2012). Bridging the Research-Practice Gap. Academy of Management Perspectives, (26), 73-92, https://doi.org/10.5465/amp.2011.0140
  3. Błaszczyk, W., Bednarska-Wnuk, I. i Kuźbik, P. (red.). (2010). Nurt metodologiczny w naukach o zarządzaniu. 50 lat pracy naukowej prof. zw. dr hab. Zofii Mikołajczyk. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  4. Bouwmeester, O., Heusinkveld, S. i Tjemkes, B. (2022). Intermediaries in the Relevance-Gap Debate: A Systematic Review of Consulting Roles. International Journal of Management Reviews, 24(1), 51-77, https://doi.org/10.1111/ijmr.12267
  5. Ćwiklicki, M. (2010). Przesłanki stosowania teorii ugruntowanej w naukach o zarządzaniu. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (234), 243-254.
  6. Djauhari, M. A., Sagadavan, R., Li Lee, S. (2017). Monitoring the Disparity of Teaching and Learning Process Variability: A Statistical Approach. International Journal of Productivity and Quality Management, 21(4), 532-547, DOI: 10.1504/IJPQM.2017.085259
  7. Eden, C. (1993). From the Playpen to the Bombsite: The Changing Nature of Management Science. Omega, 21(2), 139-154, DOI: 10.1016/0305-0483(93)90047-O
  8. Higgins, J. C. (1982). Teaching and Research in Quantitative Methods in University Management Schools. Omega, 10(1), 51-59, https://doi.org/10.1016/0305-0483(82)90085-8
  9. Klemperer, P. (2003). Why Every Economist Should Learn Some Auction Theory. Advances in Economics and Econometrics: Theory and Applications, Eighth World Congress, 1, 25-55, DOI: 10.1017/CBO9780511610240.003
  10. Krzakiewicz, K. i Cyfert, Sz. (red.). (2012). Metodologiczne aspekty nauk o zarządzaniu. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego Poznaniu.
  11. Lichtarski, J. (2012). O doborze respondentów badań empirycznych w naukach o zarządzaniu. Zeszyty Naukowe, (238), 51-58.
  12. Lichtarski, J. (2021). Powodzenie działalności badawczej, cz. I. Forum Akademickie, (12), 50-53.
  13. Lichtarski, J. (2022a). Powodzenie działalności badawczej, cz. II. Forum Akademickie, (1), 48-50.
  14. Lichtarski, J. (2022b). Powodzenie działalności badawczej, cz. III. Forum Akademickie, (2), 39-42.
  15. Paucar-Caceres, A. (2010). Mapping the Changes in Management Science: A Review of 'Soft' OR/MS Articles Published in Omega (1973-2008). Omega, 38(1-2), 46-56, DOI: 10.1016/j.omega.2009.04.001
  16. Paucar-Caceres, A. i Espinosa, A. (2011). Management Science Methodologies in Environmental Management and Sustainability: Discourses and Applications. Journal of the Operational Research Society, 62(9),1601-1620, DOI: 10.1057/jors.2010.110
  17. Renn, R. W. i Steinbauer, R. i Biggane, J. (2018). Reconceptualizing Self-Defeating Work Behavior for Management Research. Human Resource Management Review, 28(2), 131-143, DOI: 10.1016/j.hrmr.2017.05.012
  18. Rosenzweig, J. E. (1967). Managers and Management Scentists (Two cultures). Business Horizons, 10(3), 79-86. https://doi.org/10.1016/0007-6813(67)90088-2
  19. Starkey, K. i Madan, P. (2001). Bridging the Relevance Gap: Aligning Stakeholders in the Future of Management Research. British Journal of Management, 12(1), S3-S26, https://doi.org/10.1111/1467-8551.12.s1.2
  20. Sułkowski, Ł. (2012). Epistemologia i metodologia zarządzania. PWE.
  21. Tinker, T. i Lowe, T. (1982). The Management Science of the Management Sciences. Human Relations, 35(4), 331-347, DOI: 10.1177/001872678203500405
  22. Van Helden, G. J., Aardema, H., Bogt, H. J., Groot, T. (2010). Knowledge Creation for Practice in Public Sector Management accounting by Consultants and Academics: Preliminary Findings and DIRECTIONS for Future Research. Management Accounting Research, 21(2), 83-94, https://doi.org/10.1016/j.mar.2010.02.008
  23. Wu, W., Uram, T. D., Wilde, M. i Hereld, M. i Papka, M. E. (2010). A Web 2.0-Based Scientific Application Framework (ICWS 2010 - 2010 IEEE 8th International Conference on Web Services, art. no. 5552726, s. 642-643). DOI: 10.1109/ICWS.2010.107
  24. Zieleniewski, J. (1966). Efektywność badań naukowych. PWN.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2023.5.02
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu