BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bielińska-Dusza Edyta (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), Hamerska Monika (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
Tytuł
Praca zdalna na tle różnic międzypokoleniowych
Remote Work in the Perspective of Intergenerational Differences
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2023, nr 5 (67), s. 22-37, tab., rys., bibliogr. 70 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Praca zdalna, Pokolenie X, Pokolenie Y, Pokolenie Z, Cyfryzacja, Administracja publiczna
Remote work, Generation X, Generation Y, Generation Z, Digitization, Public administration
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M12, J81
streszcz., summ.
Badania finansowane przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr grantu 055/ZZA/2022/POT.
Abstrakt
Istniejące badania dotyczące pracy zdalnej obejmują różne aspekty, w tym ocenę efektywności, wpływu na zdrowie i samopoczucie pracowników, wykorzystywaną technologię czy przyszłość pracy. Przeprowadzono jednak niewiele badań dotyczących różnic międzypokoleniowych, które mogą wpływać na postrzeganie i ocenę pracy zdalnej w sektorze publicznym. Przeprowadzone badanie ma na celu porównanie opinii pokoleń BB, X, Y na temat pracy zdalnej. Uzyskane wyniki wskazują, że istnieje zależność pomiędzy wiekiem pracowników a stopieniem preferencji pracy zdalnej w stosunku do pracy tradycyjnej, efektywnością wykonywanej pracy zdalnej oraz oceną czasu realizacji zadań podczas pracy zdalnej. Brak jest natomiast zależności pomiędzy oceną problemów technicznych oraz mentalnych związanych z przejściem na pracę zdalną, jak również oceną wpływu pracy zdalnej na relacje w zespole. Wyniki te mogą przyczynić się do rozwoju międzypokoleniowych strategii zarządzania zasobami ludzkimi, wspomagać podejmowanie decyzji zarządczych oraz powinny być eksplorowane w przyszłości.(abstrakt oryginalny)

Existing research on remote work covers various aspects, including the assessment of effectiveness, impact on employee health and well-being, technology used, and the future of work. However, little research has been done on the intergenerational differences that may influence the perception and evaluation of remote working in the public sector. Our study aims to compare the opinions of generations BB, X, and Y on remote work. The obtained results indicate that there is a relationship between the age of employees and the degree of preference for remote work in relation to traditional work, the effectiveness of remote work, and the assessment of the time required for task completion during remote work. However, there is no relationship between the assessment of technical and mental problems related to the transition to remote work and the assessment of the impact of remote work on the relationship in the team. These results can contribute to the development of intergenerational human resource management strategies and support management decision-making and should be explored further in the future.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Al-Habaibeh, A., Watkins, M., Waried, K. i Javareshk, M. B. (2021). Challenges and Opportunities of Remotely Working from Home during Covid-19 Pandemic. Global Transitions, 3(99). https://doi.org/10.1016/J.GLT.2021.11.001
  2. Awan, R. K., Afshan, G. i Memon, A. B. (2021). Adoption of E-Learning at Higher Education Institutions: A Systematic Literature Review. Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences, 8(2). https://doi.org/10.4995/muse.2021.15813
  3. Barczykowska, A. i Pawełek, K. (2021a). Międzypokoleniowe zróżnicowania w doświadczaniu konsekwencji pandemii COVID-19. Studia Edukacyjne, 62. https://doi.org/10.14746/se
  4. Barczykowska, A. i Pawełek, K. (2021b). Pokolenia wobec pandemii COVID-19. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 40(4), 25-42. https://doi.org/10.17951/LRP.2021.40.4.25-42
  5. Barriga Medina, H. R., Campoverde Aguirre, R. Coello-Montecel, D., Ochoa Pacheco, P. i Paredes-Aguirre, M. I. (2021). The Influence of Work-Family Conflict on Burnout during the COVID-19 Pandemic: The Effect of Teleworking Overload. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(19), 10302. https://doi.org/10.3390/IJERPH- 181910302
  6. Beauregard, T. A., Basile, K. A. I Canonico, E. (2019). Telework: Outcomes and Facilitators for Employees. W: The Cambridge Handbook of Technology and Employee Behavior (s. 511-543). https://doi.org/10.1017/9781108649636.020
  7. Bencsik, A., Horváth-Csikós, G. i Juhász, T. (2016). Y and Z Generations at Workplaces. Journal of Competitiveness, 8(3), 90-106. https://doi.org/10.7441/joc.2016.03.06
  8. Bento, M., Martinez, L. M. i Martinez, L. F. (2018). Brand Engagement and Search for Brands on Social Media: Comparing Generations X and Y in Portugal. Journal of Retailing and Consumer Services, 43, 234-241. https://doi.org/10.1016/J.JRETCONSER.2018.04.003
  9. Bielińska-Dusza, E. i Gierałt, E. (2022). The Motivation of Generations: What Drives Generation X, Y, Z? Journal of Human Resources Management Research, 1-14. https://doi.org/10.5171/2022.637177
  10. Bombiak, E. (2016). Zarządzanie pokoleniami wyzwaniem dla współczesnych menedżerów. W: J. T. Toruński, M. Chrząścik (eds.), Bezpieczeństwo i wyzwania współczesnych organizacji w obliczu gospodarki XXI wieku (Vol. 2, s. 65-76).
  11. Brzózka, A., Pękala, N., Pokusa, A., Pyzik, N., Sobol, A., Kaczmarczyk, K. i Nalepa, A. (2021). Satysfakcja studentów ze zdalnego nauczania w trakcie pandemii COVID-19 : badanie empiryczne studentów Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Uniwersytet Śląski. http://www.tin.us.edu.pl/
  12. Burr, H., Lange, S., Freyer, M., Formazin, M., Rose, U., Nielsen, M. L. iConway, P. M. (2022). Physical and Psychosocial Working Conditions as predictors of 5-year changes in work ability among 2078 Employees in Germany. Int Arch Occup Environ Health, 95(1), 153-168. https://doi.org/10.1007/s00420-021-01716-9
  13. Caillier, J. G. (2011). The Impact of Teleworking on Work Motivation in a U.S. Federal Government Agency. The American Review of Public Administration, 42(4), 461-480. https://doi.org/10.1177/0275074011409394
  14. Cole, G., Smith, R. i Lucas, L. (2002). The Debut of Generation Y in the American workforce. Journal of Business Administration Online, 1(2), 1-10.
  15. Cooper, C. D. i Kurland, N. B. (2002). Telecommuting, professional isolation, and employee development in public and Private Organizations. Journal of Organizational Behavior, 23(4), 511-532. https://doi.org/10.1002/JOB.145
  16. Czyczerska, K., Ławnik, A., & Szlenk-Czyczerska, E. (2020). The Modern Labour Market in Poland and the Generation. The Differences between Generations X, Y and Z. Rozprawy Społeczne, 14(3), 102-125. https://doi.org/10.29316/RS/125693
  17. de Vries, H., Tummers, L. i Bekkers, V. (2018). The Benefits of Teleworking in the Public Sector: Reality or Rhetoric? Review of Public Personnel Administration, 39(4), 570-593. https://doi.org/10.1177/0734371X18760124
  18. Deschênes, A. A. (2023). Professional isolation and pandemic teleworkers' satisfaction and commitment: The role of perceived organizational and supervisor support. European Review of Applied Psychology, 73(2), 100823. https://doi.org/10.1016/J.ERAP.2022.100823
  19. Dolot, A. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na pracę zdalną - perspektywa pracownika. E-Mentor, 1(83), 35-43. http://www.e-mentor.edu.pl/mobi/artykul/index/numer/83/id/1456
  20. Felstead, A. i Henseke, G. (2017). Assessing the Growth of Remote Working and Its Consequences for Effort, Well-Being and Work-Life Balance. New Technology, Work and Employment, 32(3), 195-212. https://doi.org/10.1111/NTWE.12097
  21. Gabrielova, K., & Buchko, A. A. (2021). Here comes Generation Z: Millennials as Managers. Business Horizons, 64(4), 489-499. https://doi.org/10.1016/J.BUSHOR.2021.02.013
  22. Galanti, T., Vincenzi, C. de, Buonomo, I. i Benevene, P. (2023). Digital Transformation: Inevitable Change or Sizable Opportunity? The Strategic Role of HR Management in Industry 4.0. Administrative Sciences 2023, Vol. 13, Page 30, 13(2), 30. https://doi.org/10.3390/ADMSCI13020030
  23. Giauque, D., Renard, K., Cornu, F. i Emery, Y. (2022). Engagement, Exhaustion, and Perceived Performance of Public Employees Before and During the COVID-19 Crisis. Public Personnel Management, 51(3), 263-290. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/00910260211073154
  24. Giddens, S. (2012). Socjologia. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  25. Goh, E. i Lee, C. (2018). A Workforce to Be Reckoned with: The Emerging Pivotal Generation Z Hospitality Workforce. International Journal of Hospitality Management, 73, 20-28. https://doi.org/10.1016/J.IJHM.2018.01.016
  26. Golden, T. D. i Gajendran, R. S. (2019). Unpacking the Role of a Telecommuter's Job in Their Performance: Examining Job Complexity, Problem Solving, Interdependence, and Social Support. Journal of Business and Psychology, 34(1), 55-69. https://doi.org/10.1007/S10869-018-9530-4/FIGURES/3
  27. Gosling, W., Coppola, M. i McCarthy, K. (2021). RAPORT: May the Workforce Be with You. The Voice of the European Workforce 2020. Deloitte. https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/raport-The-voice-of-the-European-workforce-2020.html
  28. Grant, C. A., Wallace, L. M. i Spurgeon, P. C. (2013). An Exploration of the Psychological Factors Affecting Remote E-Worker's Job Effectiveness, Well-Being and Work-Life Balance. Employee Relations, 35(5), 527-546. https://doi.org/10.1108/ER-08-2012-0059/FULL/PDF
  29. Greenwood, R. A., Gibson, J. W. i Edward F. Murphy, J. (2008). An Investigation of Generational Values in the Workplace: Divergence, Convergence, and Implications for Leadership. International Leadership Journal, 1, 57-76.
  30. GUS. (2021). Rocznik Statystyczny Pracy. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/rocznik-statystyczny-pracy-2021,7,7.html
  31. Hameduddin, T. (2021). Employee Engagement Among Public Employees: Exploring the Role of the (Perceived) External Environment. American Review of Public Administration, 51(7), 526-541. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/02750740211010346
  32. Hysa, B. (2016). Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 97(1964), 372-391.
  33. International Labour Office. (2020). Defining and Measuring Remote Work, Telework, Work at Home and Home-Based Work Key Points.
  34. Irawanto, D. W., Novianti, K. R. i Roz, K. (2021). Work from Home: Measuring Satisfaction Between Work-Life Balance and Work Stress During the Covid-19 Pandemic in Indonesia. Economies, 9(3). https://doi.org/10.3390/ECONOMIES9030096
  35. Juchnowicz, M., & Kinowska, H. (2022). Komponenty dobrostanu pracowników w warunkach pracy hybrydowej. In J. Tabor-Błażewicz & H. Rachoń (Eds.), Wyzwania kierowania ludźmi w systemie hybrydowej organizacji pracy (pp. 33-45). SGH Oficyna Wydawnicza.
  36. Kian, T. S. i Yusoff, W. F. (2012). Generation X and Y and their Work Motivation. Proceedings International Conference of Technology Management, Business and Entrepreneurship, 396-408.
  37. Komorowska, K. (2022). Młodzi Polacy na rynku pracy. https://www.pwc.pl/pl/publikacje/raport-pwc-mlodzi-na-rynku-pracy-2021.pdf
  38. Koprowska, J. (2019). Jak kupuje pokolenie Z? I jak twoja firma może sprzedawać "zetkom" więcej? https://mitsmr.pl/zarzadzanie-przedsiebiorstwem/jak-kupuje-pokolenie-z-i-jak-twoja-firma-moze-sprzedawac-zetkom-wiecej/
  39. Král, P., Janoskova, K. Dawson, A. (2022). Virtual Skill Acquisition, Remote Working Tools, and Employee Engagement and Retention on Blockchain-based Metaverse Platforms. Psychosociological Issues in Human Resource Management, 10(1), 92-105.
  40. Kurdy, D. M., Al-Malkawi, H.-A. N. i Rizwan, S. (2023). The Impact of Remote Working on Employee Productivity during COVID-19 in the UAE: the moderating role of job level. Journal of Business and Socio-Economic Development, 1-14. https://doi.org/10.1108/JBSED-09-2022-0104
  41. MWL. (2022). Elon Musk chce powrotu do biur. https://www.money.pl/gospodarka/elon-musk-chce-powrotu-do-biur-tesla-wysyla-e-maile-do-tych-ktorzy-sie-w-nich-nie-pojawiaja-zbyt-czesto-6785340063046208a.html
  42. Nilles, J. M. (1975). Telecommunications and Organizational Decentralization. IEEE Transactions on Communications, 23(10), 1142-1147. https://doi.org/10.1109/TCOM.1975.1092687
  43. Olbrychowski, M., Arak, P. i Lipiec, A. (2018). Czy zabraknie nam liderów? Młodzi eksperci wchodzą na rynek. Polska edycja raportu "Pierwsze kroki na rynku pracy. Deloitte Polska.
  44. Osoian, C. i Petre, A. (2022). Employee Engagement and Job Burnout in the Context of Teleworking. Studia Universitatis Babes-Bolyai Oeconomica, 67(3), 14-26. https://doi.org/10.2478/SUBBOEC-2022-0012
  45. Pasla, P., Asepta, U., Widyaningrum, S., Pramesti, M., & Wicaksono, S. (2021). The Effect of Work from Home and Work Load on Work-Life Balance of Generation X and Generation Y Employees. Journal of Economics, Finance and Accounting Studies, 3(2), 220-224. https://doi.org/10.32996/JEFAS.2021.3.2.21
  46. Rajan, S. (2007). The Changing Face of the Oilfield Worker: Preparing for Generation Y. Paper Presented at the SPE Asia Pacific Oil and Gas Conference and Exhibition, Jakarta, Indonesia.
  47. Rapacka-Wojdat, M. (2016). Motywacja pokoleń - co napędza do pracy osoby z generacji baby boomers, X i Y? Wydawnictwo Wiedza i Praktyka.
  48. Rodríguez-Modroño, P. i López-Igual, P. (2021). Job Quality and Work-Life Balance of Teleworkers. Int J Environ Res Public Health, 18(6), 3239. https://doi.org/10.3390/ijerph18063239
  49. Różańska-Bińczyk, I. (2022). Oczekiwania przedstawicieli pokolenia Z (C) wobec firm co do ich działalności proekologicznej - wyniki badań własnych. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 145(2), 47-64. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.8336
  50. Sakdiyakorn, M., Golubovskaya, M. i Solnet, D. (2021). Understanding Generation Z through Collective Consciousness: Impacts for Hospitality Work and Employment. International Journal of Hospitality Management, 94, 102822. https://doi.org/10.1016/J.IJHM.2020.102822
  51. Salesforce. (2020). The Future of Work: New Salesforce Research Reveals How Organizations Should Work in a Pandemic World - Salesforce News. https://public.tableau.com/app/profile/salesforceresearch/viz/GlobalStakeholderSeries2020/Home
  52. Selimovic, J., Pilav-Velic, A. i Krndzija, L. (2023). Digital Workplace Transformation and Innovation in the Financial Service Sector. Lecture Notes in Networks and Systems, 549, 375-396. https://doi.org/10.1007/978-3-031-16598-6_16/COVER
  53. Shirish, A., Boughzala, I. i Srivastava, S. C. (2016). Adaptive Use of Social Networking Applications in Contemporary Organizations: Examining the Motivations of Gen Y Cohorts. International Journal of Information Management, 36(6), 1111-1123. https://doi.org/10.1016/J.IJINFOMGT.2016.04.002
  54. Sonnentag, S., Tay, L., & Shoshan, H. N. (2023). A review on health and well-being at work: More than stressors and strains. Personnel Psychology. https://doi.org/10.1111/PEPS.12572
  55. Szczepański, J., & Zamęcki, Ł. (2021). Praca zdalna w administracji publicznej w czasie pandemii COVID-19 Raport. www.inop.edu.pl
  56. Szymczyk, J. (2018). Pokolenie X na rynku pracy - charakterystyka. https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-pokolenia-w-pracy-pokolenie-x
  57. Tabor-Błażewicz, J. i Rachoń, H. (2022). Wyzwania kierowania ludźmi w systemie hybrydowej organizacji pracy. SGH Oficyna Wydawnicza.
  58. Walków, M. (2020). Pokolenia na rynku pracy w Polsce - kim są baby boomers, X, Y i Z? www: https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/millenials-pokolenie-x-y-z-i-baby-boomers-kim-sa-na-rynku-pracy/6e53lmr
  59. Wang, B., Liu, Y., Qian, J. i Parker, S. K. (2021). Achieving Effective Remote Working During the COVID-19 Pandemic: A Work Design Perspective. Applied Psychology, 70(1), 16-59. https://doi.org/1i0.1111/APPS.12290
  60. Wang, W. B., Shieh, C. J., Al-Khafaji, H. M. R., Sevbitov, A., Ismael, A. M., Chetthamrongchai, P., Suksatan, W. Bahrami, P. (2023). Predicting Antecedents of Employee Smart Work Adoption Using SEM-Multilayer Perceptron Approach. Human Behavior and Emerging Technologies, 2023. https://doi.org/10.1155/2023/7623801
  61. Wątroba, W. T. (2019). Transgresywność systemów wartości pokoleń we współczesnym kapitalizmie. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 5(vol. 5, t. 344), 139-157. https://doi.org/10.18778/0208-6018.344.09
  62. Weroniczak, L. (2010). Człowiek w obliczu szybko dokonujących się zmian. W: J. Majerowska (red.), Bo życie to nieustanny rozwój. Poradnik, Wydawnictwo Edustacja.
  63. Wiązowska, K. (2023). Amazon kończy z pracą zdalną, ale pracownicy nie chcą wracać do biur. https://www.bankier.pl/wiadomosc/Amazon-konczy-z-praca-zdalna-ale-pracownicy-nie-chca-wracac-do-biur-8504264.html
  64. Wiktorowicz, J. i Warwas, I. (2016). Pokolenia - co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Wolters Kluwer SA.
  65. Woźniak-Jęchorek, B. (2022a). Czynniki determinujące udział pracy zdalnej w całkowitym zatrudnieniu. Studia BAS, 1(69), 29--47. https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2022.03
  66. Woźniak-Jęchorek, B. (2022b). Czynniki determinujące udział pracy zdalnej w całkowitym zatrudnieniu. Studia BAS, 1(69), 29-48.
  67. Zajadacz, A. (2014). Pokolenia X, Y, Z a fenomen turystyki. W: A. Zajadacz, Pokolenie XMiędzypokoleniowe aspekty turystyki, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.). https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14757
  68. Zampetakis, L. A. (2022). Employees' Fear at Work, Job Crafting, and Work Engagement on a Daily Basis: The case for fear of COVID-19. Applied Psychology. https://doi.org/10.1111/APPS.12388
  69. Zdrojewska-Madura, A. (2017). Zawodowy alfabet pokolenia Z czyli młodzi w pracy.
  70. Zrównoważony rozwój pod lupą. (2022).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2023.5.03
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu