BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Blachnicka Klaudia (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
Tytuł
Przełomowe czynniki rozwoju zawodowego kobiet menedżerek
Breakthrough Factors in the Professional Development of Female Managers
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2023, nr 5 (67), s. 38-49, tab., rys., bibliogr. 34 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Rozwój zawodowy menedżera, Kariera menedżera, Pozycja zawodowa kobiet
Professional development of a manager, Manager career, Professional position of women
Uwagi
Klasyfikacja JEL: J53, M12
streszcz., summ.
Publikacja została sfinansowana ze środków subwencji przyznanej Uniwersytetowi Ekonomicznemu w Krakowie - Projekt nr O42/ZZO/2022/PRO.
Abstrakt
Celem artykułu jest identyfikacja czynników mających przełomowy wpływ na rozwój zawodowy menedżerek. W dotychczasowej literaturze stosunkowo niewiele opracowań porusza temat czynników rozwoju zawodowego kobiet zajmujących stanowiska kierownicze. Co więcej, relatywnie mały udział kobiet na najwyższym szczeblu zarządzania w praktyce biznesowej skłania do identyfikacji i wyeksponowania katalizatorów rozwoju zawodowego menedżerek. W procesie badawczym posłużono się metodą CAWI. W badaniu wzięły udział 334 menedżerki podstawowego, średniego i wysokiego szczebla zarządzania. Przełomowym momentem w ich karierze zawodowej była zmiana pracy, awans lub też rozwój konkretnych kompetencji. Kluczowym wnioskiem, jaki nasuwa się po przeprowadzonych badaniach, jest to, iż rozwój menedżerek w znacznym stopniu warunkowany jest ich samoświadomością, budowaną pewnością siebie i odwagą w realizacji celów zawodowych.(abstrakt oryginalny)

The aim of the article is to identify factors that have a breakthrough impact on the professional development of female managers. In the literature so far, relatively few studies relate to factors of professional development of female managers. Moreover, a relatively low participation of women at the top management level in business practice leads to the identification and exposure of catalysts for professional development of managers. The research process used the CAWI method. The study involved 334 managers of basic, medium and high level management. For managers, a significant moment in their professional career was a change of work, promotion or specific acquired competences. The key conclusion that follows the conducted research is that the development of managers is largely conditioned by the manager's self-awareness, self-confidence and courage in achieving professional goals.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Abdul, M., Gunasagaran, K., Kamarudin, N. A., Rahman, M. M., Uddin, M. J. i Saidur Rahman, M. (2017). Critical Success Factors and Challenges of Women Entrepreneurs in Klang Valley, Malaysia. Journal of Advanced Research in Business and Management Studies, 6(1),12-23.
  2. Alene, E. T. (2020). Determinants That Influence the Performance of Women Entrepreneurs in Micro and Small Enterprises in Ethiopia. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 9(24), 1-20. https://doi.org/10.1186/s13731-020-00132-6
  3. Bailey, M. (2015). Professional Development of HR Practitioners - a Phenomenographic Study. European Journal of Training and Development, (39), 220-238. https://doi.org/10.1108/EJTD-08-2014-0057
  4. Baruch, Y. (2006). Career Development in Organizations and Beyond: Balancing Traditional and Contemporary Viewpoints. Human Resource Management Review, (16). https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2006.03.002
  5. Berek, J. (2016). Determinanty rozwoju zawodowego pracowników przedsiębiorstw przemysłowych wysokich technologii - na przykładzie branży lotniczej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, (21).
  6. Bliss, R. T., Polutnik, L. i Lisowska, E. (2003). Women Business Owners and Managers in Poland. W: J. E. Butler (red.), New Perspective on Women Entrepreneurs. Greenwich: Information Age Publishing Inc.
  7. Catalyst. (2004). The Bottom Line: Connecting Corporate Performance and Gender Diversity. Catalyst.
  8. Colley, H. (2003). Mentoring for Social Inclusion: A Critical Approach to Nurturing Mentoring Relationships. Routledge.
  9. Eurostat. (2022a). Employed Women Being in Managerial Positions by Age. https://ec.europa.eu/eurostat/web/productsdatasets/-/tqoe1c2
  10. Eurostat. (2022b). Positions Held by women in Senior Management Positions. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/SDG_05_60/default/table
  11. Guthridge, M., Komm, A. B. i Lawson, E. (2008). Making Talent a Strategic Priority. The McKinsey Quarterly, 1(1).
  12. Heidtman, J. i Piasecki, P. (2017). Sensotwórczość 7 sposobów tworzenia wartości w zespole i organizacji. mtBiznes.
  13. Higgins, M. C. i Kram, K. E. (2001). Reconceptualizing Mentoring at Work: A Developmental Network Perspective. Academy of Management Review, (26), 264-288. https://doi.org/10.5465/amr.2001.4378023
  14. Holton, V., Dent, F. E. (2016). A better career environment for women: Developing a blueprint for individuals and organizations, Gender in Management: An International Journal, 31,542-561. https://doi.org/10.1108/GM-08-2015-0074
  15. Hopkins, M. M., O'Neil, D. A., Passarelli, A. i Bilimoria, D. (2008). Women's Leadership Development Strategic Practices for Women and Organizations. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 60(4), 348-365. https://doi.org/10.1037/a0014093
  16. Kahneman, D., Slovic, P. i Tversky, A. (1982). Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases. Cambridge University Press.
  17. Kirchmeyer, C. (1998). Determinants of Managerial Career Success: Evidence and Explanation of Male/Female Differences. Journal of Management, 24(6), 673-692. https://doi.org/10.1016/S0149-2063(99)80079-8
  18. Kupczyk, T. (2009). Kobiety w zarządzaniu i czynniki ich sukcesów. Wyższa Szkoła Handlowa.
  19. Lyness, K. S. i Thompson, D. E. (2000). Climbing the corporate ladder: Do female and male executives follow the same route, Journal of Applied Psychology, 85, 86-101. https://doi.org/10.1037/0021-9010.85.1.86
  20. Metz, I. i Tharenou, P. (2001). Women's Career Advancement: The Relative Contribution of Humanand Social Capital. Group & Organization Management, 26(3), 312-342. https://doi.org/10.1177/1059601101263005
  21. Penc, J. (2009). Wartości i normy społeczne w zarządzaniu kapitałem ludzkim w organizacji, Wartości i normy społeczne a zachowania w organizacji. Implikacje do kierowania zespołami ludzkimi w Policji. Materiały pokonferencyjne. Wydział Wydawnictw i Poligrafii Wyższej Szkoły Policji.
  22. Ragins, B. R., Townsend, B. i Mattis, M. (1998). Gender Gap in the Executive Suite: CEOs and Female Executives Report on Breaking the Glass Ceiling. Academy of Management Executive, (12), 28-42. https://doi.org/10.5465/ame.1998.254976
  23. Różycka, M. (2018). Uwarunkowania sukcesu kobiet w kontekście aprecjacji wartości kobiecych. Kobieta i Biznes / Women and Business, (1-4), 2-10. https://doi.org/10.33119/KiB.2018.1-4.1
  24. Ruderman, M. N. i Ohlott, P. J. (2005). Leading Roles: What Coaches of Women Need to Know. Leadership in Action, (25), 3-9. https://doi.org/10.1002/lia.1115
  25. Shakeel, M., Yaokuang, L. i Gohar, A. (2020), Identifying the Entrepreneurial Success Factors and the Performance of Women-Owned Businesses in Pakistan: The Moderating Role of National Culture. Sage Journal, 10(2), 1-17. https://doi.org/10.1177/2158244020919520
  26. Sturges, J. (1999). What it Means to Succeed: Personal Conception of Career Success Held by Male and Female Managers at Different Ages. British Journal of Management, (10). https://doi.org/10.1111/1467-8551.00130
  27. Sturges, J., Conway, N., Guest, D. i Liefooghe, A. (2005). Managing the Career Deal: The Psychological Contract as a Framework for Understanding Career Management, Organizational Commitment and Work Behavior. Journal of Organizational Behavior, 26(7), 821-838. https://doi.org/10.1002/job.341
  28. Sullivan, S. i Crocito, M., (2007). The Developmental Theories: A Critical Examination of Their Continuing Impact on Career Research. W: H. Gunz, M. Peiperl, Handbook of Career Studies, Sage.
  29. Trivellas, P., Reklitis, P. (2014). Leadership Competencies Profiles and Managerial Effectiveness in Greece, Procedia. Economics and finance, 9, 380-390. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00039-2
  30. White, B. (1995). The Career Development of Successful Women. Women in Management Review, 10(3), 4-15. https://doi.org/10.1108/09649429510085053
  31. Whitely, W. T., Coetsier, P. (1993). The Relationship of Career Mentoring to Early Career Outcomes. Organization Studies, 14(3), 419-441. https://doi.org/10.1177/017084069301400305
  32. Wilk, A., Lewicka, D., Karp-Zawlik, P. i Pec, M. (2020). Percepcja uwarunkowań karier kobiet menedżerów średniego szczebla. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H - Oeconomia, 54(4). http://dx.doi.org/10.17951/h.2020.54.4.125-143
  33. Xie, L.-l., Luo, Z. i Zhao, X. (2022). Critical Factors of Construction Workers' Career Promotion: Evidence from Guangzhou City, Engineering. Construction and Architectural Management. https://doi.org/10.1108/ECAM-08-2021-0691
  34. Yukl, G. (2010). Leadership in organizations (7th edition), New York: Pearson Prentice Hall.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2023.5.04
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu