BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dziurski Patryk (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Jefmański Bartłomiej (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Rozważania nad autorskim podejściem do pomiaru innowacyjności organizacji
Considerations on Author's Approach to Measuring Innovativeness of an Organization
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2023, nr 5 (67), s. 101-111, tab., bibliogr. 36 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Innowacje, Innowacyjność, Grupa kapitałowa
Innovations, Innovative character, Capital group
Uwagi
Klasyfikacja JEL: O30, O31, O32
streszcz., summ.
Artykuł powstał w wyniku realizacji projektu badawczego o numerze 2017/25/B/HS4/02448 pt.: Koopetycja w grupach kapitałowych - skala, charakter, determinanty i wpływ na efektywność, finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki.
Abstrakt
Celem artykułu jest zaproponowanie autorskiego podejścia do pomiaru innowacyjności organizacji, które bazuje na porównaniu innowacyjności organizacji do poziomu innowacyjności wzorca i antywzorca, jak również przedstawienie wyników badań empirycznych, w których zastosowano autorską metodę pomiaru. Zaproponowana syntetyczna miara innowacyjności uwzględnia cztery zmienne cząstkowe, które łącznie wyznaczają poziom innowacyjności organizacji w porównaniu z wzorcowym oraz antywzorcowym podmiotem. Badania empiryczne zostały przeprowadzone na próbie 87 korporacji międzynarodowych zorganizowanych w formie grupy kapitałowej przy wykorzystaniu metody CATI. Przeprowadzone postępowanie badawcze potwierdza możliwość wykorzystania autorskiej syntetycznej miary innowacyjności, a wyniki badań empirycznych wskazują na niską innowacyjność zbadanych organizacji - zdecydowana większość zbadanych podmiotów charakteryzuje się średnią, niską lub bardzo niską innowacyjnością.(abstrakt oryginalny)

The aim of the paper is to propose an new approach to measure the innovativeness of an organization, which is based on comparing the innovativeness of an organization to the innovativeness of the pattern and anti-pattern, as well as to present the results of an empirical study in which the method proposed was used. The synthetic measure of innovativeness takes into account four variables, which jointly determine the innovativeness of the organization in comparison to the pattern and anti-pattern entity. The empirical study was conducted on a sample of 87 international corporations organized in the form of a corportae group using the CATI method. The research conducted confirms the possibility of using the authors' synthetic measure of innovation, and the results of the empirical study indicate low innovativeness of organizations surveyed - the majority of the entities surveyed are characterized by medium, low or very low innovativeness.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Altuntas, S., Dereli, T. i Kusiak, A. (2016). Assessment of Corporate Innovation Capability with a Data-Mining Approach: Industrial Case Studies. Computers & Industrial Engineering, (102), 58-68.
  2. Anthony, S. D., Johnson, M. W., Sinfield, J. V. i Altman, E. J. (2010). Przez innowację do wzrostu. Jak wprowadzić innowację przełomową. Oficyna a Wolters Kluwer business.
  3. Calantone, R. J., Cavusgil, S. T. i Zhao, Y. (2002). Learning Orientation, Firm Innovation Capability, and Firm Performance. Industrial Marketing Management, 31(6). 515-524.
  4. Damanpour, F. (1991). Organizational Innovation: A Meta-Analysis of Effects Of Determinants and Moderators. Academy of Management Journal, 34(3), 555-590.
  5. Dambiski Gomes de Carvalho, G., Alisson Westarb Cruz, J., Gomes de Carvalho, H., Carlos Duclós, L. i de Fátima Stankowitz, R. (2017). Innovativeness Measures: A Bibliometric Review and a Classification Proposal. International Journal of Innovation Science, 9(1), 81-101.
  6. Dibrell, C., Craig, J. i Hansen, E. (2011). Natural environment, market orientation, and firm innovativeness: An organizational life cycle perspective. Journal of Small Business Management, 49(3), 467-489.
  7. Dobni, C. B. (2010). The Relationship between an Innovation Orientation and Competitive Strategy. International Journal of Innovation Management, 14(2), 331-357.
  8. European Commission. (b.d.). European Innovation Scoreboard. Pobrano 6 stycznia 2023 r. https://ec.europa.eu/assets/rtd/eis/2022/ec_rtd_eis-country-profile-pl.pdf
  9. Foroudi, P., Jin, Z., Gupta, S., Melewar, T. C. i Foroudi, M. M. (2016). Influence of Innovation Capability and Customer Experience on Reputation and Loyalty. Journal of Business Research, 69(11), 4882-4889.
  10. Garcia, R. i Calantone, R. (2002). A Critical Look at Technological Innovation Typology and Innovativeness Terminology: A Literature Review. Journal of Product Innovation Management, 19(2), 110-132.
  11. GUS. (2022a). Działalność badawcza i rozwojowa w Polsce w 2021 r. GUS.
  12. GUS. (2022b). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2019-2021. GUS.
  13. Hagedoorn, J. i Cloodt, M. (2003). Measuring Innovative Performance: Is There an Advantage in Using Multiple Indicators? Research Policy, 32(8), 1365-1379.
  14. Hellwig, Z. (1981). Wielowymiarowa analiza porównawcza i jej zastosowanie w badaniach wielocechowych obiektów gospodarczych. W: W. Welfe (red.). Metody i modele ekonomiczno-matematyczne w doskonaleniu zarządzania gospodarką socjalistyczną (s. 46-68). PWE.
  15. Hurley, R. F. i Hult, G. T. M. (1998). Innovation, Market Orientation, and Organizational Learning: An Integration and Empirical Examination. Journal of Marketing, 62(3), 42-54.
  16. Karpacz, J. (2016). Moderacje relacji innowacyjności organizacji - wyniki. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach "Studia Ekonomiczne", (280), 47-57.
  17. Klimas, P. i Czakon, W. (2018). Organizational Innovativeness and Coopetition: A Study of Video Game Developers. Review of Managerial Science, 12(2), 469-497.
  18. Kraśnicka, T. i Ingram, T. (2014). Innowacyjność przedsiębiorstw - koncepcje, uwarunkowania i pomiar. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
  19. Leekpai, P. i Jaroenwisan, K. (2013). Organizational Innovativeness: The Empirical Study of Hotel Business in Southern Thailand. International Journal of Business and Social Science, 4(3), 166-170.
  20. Martínez-Román, J. A. i Romero, I. (2017). Determinants of Innovativeness in SMEs: Disentangling Core Innovation and Technology Adoption Capabilities. Review of Managerial Scienc, 11(3), 543-569.
  21. Menguc, B. i Auh, S. (2006). Creating a Firm-Level Dynamic Capability through Capitalizing on Market Orientation and Innovativeness. Journal of the Academy of Marketing Science, 34(1), 63-73.
  22. Mierzejewska, W. (2020). Koopetcyja w grupach kapitałowych. Cechy, determinanty, efekty. Wydawnicza SGH.
  23. Mierzejewska, W. (2022). Understanding Coopetition Within Multinational Corporations: The Perspective of Relationship Between Subsidiaries. Global Journal of Flexible Systems Management, (23), 371-385.
  24. Motyka, S. i Jarmuła, P. (2016). Pomiar innowacyjności przedsiębiorstwa z wykorzystaniem środowiska MATLAB. W: R. Knosala (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji (t. 1, s. 166-177). Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
  25. OECD, Eurostat. (2018). Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation. OECD Publishing and Eurostat.
  26. Salavou, H. (2004). The Concept of Innovativeness: Should We Need to Focus? European Journal of Innovation Management, 7(1), 33-44.
  27. Semerciöz, F., Hassan, M. i Aldemir, Z. (2011). Testing an Organizational Innovativeness Integrative Model Across Cultures: An Empirical Study on the Role of Interpersonal and Institutional Trust in Organizational Innovativeness. International Business Research, 4(2), 125-136.
  28. Shoham, A., Vigoda-Gadot, E., Ruvio, A. i Schwabsky, N. (2012). Testing an Organizational Innovativeness Integrative Model across Cultures. Journal of Engineering and Technology Management, 29(2), 226-240.
  29. Sołtysik, M. (2022). Projektowanie strategii innowacji. PWE.
  30. Sopińska, A. i Wachowiak, P. (2016). Innowacyjność przedsiębiorstw działających w Polsce. Przegląd Organizacji, (5), 17-23.
  31. Szymura-Tyc, M. (2015). Internacjonalizacja, innowacyjność i usieciowienie przedsiębiorstw. Podejście holistyczne. Difin.
  32. Terziovski, M. (2010). Innovation practice and Its Performance Implications in Small and Medium Enterprises (SMEs) in the Manufacturing Sector: A Resource-Based View. Strategic Management Journal, 31(8), 892-902.
  33. Wachowiak, P. (2022). Bright Sides of Innovation. W: P. Dziurski (red.), Critical Perspectives on Innovation Management. The Bright and Dark Sides of Innovative Firms (s. 82-100)., Routledge.
  34. Walesiak, M. (1999). Distance Measure for Ordinal Data. Argumenta Oeconomica, 2(8), 167-173.
  35. Wang, C. L. i Ahmed, P. K. (2004). The Development and Validation of the Organisational Innovativeness Construct Using Confirmatory Factor Analysis. European Journal of Innovation Management, 7(4), 303-313.
  36. Zastempowski, M. (2019). Innowacyjność małego przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2023.5.09
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu