BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Revko Alona (Chernihiv Polytechnic National University, Chernihiv, Ukraine), Verbytska Anna (Chernihiv Polytechnic National University, Chernihiv, Ukraine), Zaharina Tetyana (Chernihiv Polytechnic National University, Chernihiv, Ukraine), Marks-Krzyszkowska Małgorzata (University of Lodz, Poland)
Tytuł
The Financial Dimension of Developing Social Entrepreneurship: Polish and Ukrainian Experiences
Finansowy wymiar rozwoju przedsiębiorczości społecznej: doświadczenia polskie i ukraińskie
Źródło
Comparative Economic Research, 2023, vol. 26, nr 4, s. 105-122, tab., wykr., bibliogr. 33 poz.
Słowa kluczowe
Przedsiębiorczość społeczna, Wsparcie finansowe, Problemy społeczne
Social entrepreneurship, Financial support, Social problems
Uwagi
Klasyfikacja JEL: D630, M130, M140
summ., streszcz.
Kraj/Region
Polska, Ukraina
Poland, Ukraine
Abstrakt
Artykuł wpisuje się w dyskusję na temat wymiaru finansowego przedsiębiorczości społecznej. Celem zaprezentowanych analiz jest porównanie polskich i ukraińskich doświadczeń w zakresie finansowych podstaw rozwoju przedsiębiorczości społecznej i zaproponowanie na tej podstawie rekomendacji dla rozwoju przedsiębiorczości społecznej w Ukrainie. Przegląd źródeł naukowych i podejść do rozwiązania problemu ograniczonych zasobów finansowych dla przedsiębiorstw społecznych wskazuje, że wsparcie państwa ukraińskiego ma charakter początkowy. Polityka rządu powinna identyfikować zarówno potrzeby przedsiębiorstw społecznych, jak i problemy społeczne, które mogą być przez te podmioty rozwiązywane. Istotność tych zagadnień polega na tym, że poziom zaangażowania finansowego w rozwój przedsiębiorczości społecznej jest uzależniony od współpracy różnych interesariuszy: władz państwowych i samorządowych (regulacyjny mechanizm wsparcia finansowego); biznesu (mentoring i wsparcie grantowe); uczelni wyższych (szkolenia z zakresu przedsiębiorczości społecznej) oraz organizacji obywatelskich. W celu uzyskania rekomendacji w zakresie rozwoju krajowego modelu finansowego wsparcia przedsiębiorstw społecznych w Ukrainie przeanalizowano mechanizmy finansowania przedsiębiorczości społecznej w Polsce. Z przeprowadzonych badan wynika, że wydatki rządowe w sferze społecznej powinny w większym stopniu być przeznaczone na organizowanie programów wsparcia przedsiębiorczości społecznej dla tych przedsiębiorstw społecznych, które wykorzystują efektywne modele komercjalizacji wpływu społecznego. Takie postępowanie będzie sprzyjało rozwojowi tych podmiotów. Metodologicznie opracowanie oparto na porównawczej metodzie analizy głównych źródeł finansowania przedsiębiorstw społecznych w Polsce i na Ukrainie, w tym instytucji publicznych (pożyczki, gwarancje, dotacje i nagrody) oraz z innych funduszy międzynarodowych. W związku z upowszechnianiem się koncepcji przedsiębiorczości społecznej w Ukrainie prowadzone badanie ma istotne znaczenie strategiczne i aplikacyjne. W wyniku przeprowadzonych badań wynika, że przedsiębiorczość społeczna w Polsce była uznawana, na poziomie państwa, za ważne narzędzie realizacji celów społecznych. Wyniki badania wydają się mieć istotne znaczenie w kontekście współczesnych wyzwań rozwojowych Ukrainy. Ukraińscy przedsiębiorcy społeczni mogą skorzystać z europejskich wzorców mechanizmów wspierania działalności (rozpoczęcia lub rozszerzenia), także w kontekście umiędzynarodowienia własnej działalności. Instytucjonalne wsparcie procesów internacjonalizacji biznesu społecznego, nie stało się dotychczas powszechną praktyką w Ukrainie. Ukraińska ekspansja międzynarodowa może być impulsem dla rozwoju nie tylko przedsiębiorstw społecznych, ale również całego kraju. Zidentyfikowane w wyniku badania narzędzia, zasoby i mechanizmy wspierania przedsiębiorczości społecznej w Polsce potencjalnie mogą przyczynić się do pokonywania przeszkód umiędzynarodowienia ukraińskich przedsiębiorstw społecznych. (abstrakt oryginalny)

This paper summarises the arguments within the scientific discussion on the financial dimension of social entrepreneurship. The purpose of the research is to investigate the Polish and Ukrainian experiences of financial foundations for developing social entrepreneurship and, based on the Polish experience, to provide recommendations for social entrepreneurship development in Ukraine. Are view of literary sources and approaches to solving the problem of limited financial resources for social enterprises indicates that state support in Ukraine is in its infancy. The governmental policy should identify the needs of social enterprises and what social problems they will solve. The relevance of these issues is that the level of financial commitment to the development of social entrepreneurship is dependent on the cooperation of various stakeholders, i.e., state authorities and local governmental bodies (regulatory mechanism of financial support), business (mentoring and grant support), higher educational institutions (social entrepreneurship training), and civil society organisations (public awareness, social promotion).The research analyses the experience of financing mechanisms of social entrepreneurship in Po land for recommendations on the development of the domestic financial model for social enterprise support. Based on the Polish experience, government expenditure in the social sphere should go towards organising social entrepreneurship support programs for those social enter prises that use effective models to commercialise the social impact, which will force the development of social businesses. Methodologically, this study is based on a comparative method of analysing the main sources of social enterprise financing in Poland and Ukraine, including public institutions (grants, loans, guarantees, subsidies and prizes) and other international funds. To investigate the financial foundations of social entrepreneurship development, the research determines the variety of revenue sources of social enterprises in Poland and the financial dimension of social enterprises by ana lysing the level of public and private funding. As the concept of social entrepreneurship is becoming more widespread in Ukraine, the research has significant strategic and applied importance. The research shows that social entrepreneur ship in Poland is recognized at the state level as an important tool for achieving social goals in society. The results of the study are particularly relevant in the context of modern challenges, as Ukrainian business owners can take advantage of the analysed European sources of sup port to start or expand their businesses. As many domestic social enterprises begin to grow, they may think of internationalising their social businesses. The results of the study contribute to the growth of support for the concept of internationalising social business, which has not yet become a common practice in Ukraine. Therefore, in the context of Ukraine today, international expansion maybe a logical step for existing and newly created social enterprises. The tools, re sources and mechanisms for supporting social entrepreneurship in Poland identified as a result of the research may help Ukrainian social enterprises overcome obstacles to internationalisation. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Akbulaev, N., Aliyev, Y., Ahmadov, T. (2019), Research models for financing a social business: theory and practice, "Heliyon", 5, https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e01599
  2. Alegre, I., Kislenko, S., Berbegal Mirabent J. (2017), Organized Chaos: Mapping the Definitions of Social Entrepreneurship, "Journal of Social Entrepreneurship", 8 (2), pp. 248-264, https://doi.org/10.1080/19420676.2017.1371631
  3. Amouri, A., Festa, G., Shams, R., Sakka, G., Rossi, M. (2021), Technological propensity, financial constraints, and entrepreneurial limits in young entrepreneurs' social business enterprises: The Tunisian experience, "Technological Forecasting & Social Change", 173, pp. 121-126, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121126
  4. Aranchiі, V., Іhnatenko, M. (2021), Development of social entrepreneurship in Ukraine, "University Economic Bulletin", 48, pp. 154-158, https://doi.org/10.31470/2306-546X-2021-48-154-158
  5. Borzaga, C., Galera, G., Franchini, B., Chiomento, S., Nogales, R., Carini, C. (2020), Social Enterprises and Their Ecosystems in Europe. Comparative Synthesis Report, Publications Office of the European Union, Luxembourg, https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=738&langId=en&pubId=8274&furtherPubs=yes (accessed: 23.01.2022).
  6. Breus, S., Solokha, D., Bieliakova, O., Derii, Z., Dielini, M. (2020), Entrepreneurship development model under conditions of business social responsibility, "Academy of Entrepreneurship Journal", 26 (3), pp. 1-8, https://www.abacademies.org/articles/Entrepreneurship development model under conditions of business social responsibility-1528-2686-26-3-364.pdf (accessed: 23.01.2022).
  7. Costa, E., Pesci, C. (2016), Social Impact Measurement: Why Do Stakeholders Matter?, "Sustainability Accounting, Management and Policy Journal", 7 (1), pp. 99-124, https://doi.org/10.1108/SAMPJ-12-2014-0092
  8. Dale, A., Wathan, J., Higgins, V. (2008), Secondary analysis of quantitative data sources, [in:] P. Alasuutari, L. Bickman, J. Brannen (eds.), The SAGE handbook of social research methods, Sage, London, pp. 520-535.
  9. Frankfort Nachmias, C., Nachmias, D. (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S ka, Poznań.
  10. Grieco, C. (2018), What do social entrepreneurs need to walk their talk? Understanding the attitude behaviour gap in social impact assessment practice, "Nonprofit Management and Leadership", 29 (1), pp. 105-122, https://doi.org/10.1002/nml.21310
  11. Hantrais, L. (1999), Contextualization in cross national comparative research, "International Journal of Social Research Methodology", 2 (2), pp. 93-108, https://doi.org/10.1080/136455799295078
  12. Hofstede, G. (2011), Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context, "Online Readings in Psychology and Culture", 2 (1), pp. 1-26, https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014
  13. Jreisat, J.E. (2005), Comparative Public Administration is Back, Prudently, "Public Administration Review", 65 (2), pp. 231-234, https://doi.org/10.1111/j.1540 6210.2005.00447.xJreisat,
  14. Jreisat, J.E. (2019), Comparative Public Administration and Policy, Routledge, New York, https://doi.org/10.4324/9780429037238
  15. Kamaludin, M., Xavier, J., Muslim, A. (2021), Social entrepreneurship and sustainability: a conceptual framework, "Journal of Social Entrepreneurship", https://doi.org/10.1080/19420676.2021.1900339
  16. Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej (2014), Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej na lata 2014-2023. Ekonomia Solidarności Społecznej, Warszawa, https://www.gov.pl/attachment/9740535a da7d-479b-9280-786ffe546a44 (accessed: 23.01.2022).
  17. Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej (2019), Uchwała No. 11 Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 2019 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia programu pod nazwą "Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej, Warszawa, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20190000214/O/M20190214.pdf (accessed: 23.01.2022).
  18. Licite Kurbe, L, Gintere, D. (2021), Analysis of Financial Support Instruments for Social Enterprises in Latvia, "Rural Sustainability Research", 45 (340), https://doi.org/10.2478/plua-2021-0009
  19. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (n.d.), https://www.eog.gov.pl (accessed: 23.01.2022).
  20. Newth, J., Woods, C. (2014), Resistance to social entrepreneurship: how context shapes innovation, "Journal of Social Entrepreneurship", 5 (2), pp. 192-213, https://doi.org/10.1080/19420676.2014.889739
  21. Parekh, N., Attuel Mendès, L. (2022), Social entrepreneurship finance: the gaps in an innovative discipline, "International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research", 28 (1), pp. 83-108, https://doi.org/10.1108/IJEBR 05 2021 0397
  22. Portal organizacji pozarządowych (n.d.), http://www.ngo.pl (accessed: 23.01.2022).
  23. Revko, A. (2017), Social entrepreneurship as the main resource for the regional development, "Marketing and Management of Innovations", 1, pp. 85-96, http://doi.org/10.21272/mmi.2017.1%2D28
  24. Revko, A., Verbytska, A. (2019), Financial Instruments for social infrastructure development of the region in conditions of decentralization, "Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice", 3 (30), pp. 482-489, https://doi.org/10.18371/fcaptp.v3i30.179858
  25. Shahi, R., Parekh, N. (2021), Financing Social Enterprises: An Upper Echelon Perspective, "FIIB Business Review", 11 (2), https://doi.org/10.1177/23197145211033092
  26. Smachylo, V., Khalina, V., Kylnytska, Y. (2018), Development of the social entrepreneurship in Ukraine as an innovative form of the business, "Marketing and Management of Innovations", 1, pp. 235-246, http://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-17
  27. Social enterprises in Ukraine. Final report on the results of the study (2017), Youth Center for Social Transformation SOCIUM XXI, Kyiv.
  28. Staicu, D. (2018), Financial sustainability of social enterprise in Central and Eastern Europe, Proceedings of the international conference on business excellence, "Sciendo", 12 (1), pp. 907-917, https://ideas.repec.org/a/vrs/poicbe/v12y2018i1p907-917n81.html (accessed: 23.01.2022).
  29. Wackowski, K., Blyznyuk, T. (2017), Modern Ukrainian and Polish business cultures: G. Hofstede's classification, "Economic Annals XXI", 165, pp. 71-74, https://doi.org/10.21003/ea.V165-15
  30. Waligora, A., Revko, A. (2019), Social entrepreneurship as a determinant for the local community development: experience of Polish and Ukrainian regions, "Polissia Scientific Bulletin", 2, pp. 150-156, http://nvp.stu.cn.ua/article/view/203241/203013 (accessed: 23.01.2022).
  31. Wilson, D. (2011), Comparative analysis in public management: reflections on the experience of a major research programme, "Public Management Review", 13 (2), pp. 293-308, https://doi.org/10.1080/14719037.2010.532967
  32. Wisła, R., Nowosad, A. (eds.) (2020), Economic Transformation in Poland and Ukraine: National and Regional Perspectives, Routledge, London, https://doi.org/10.4324/9781003041375
  33. Wspólny regulamin dotacji udzielanych przez Ośródki Wsparcia Ekonomii Społecznej w województwie wielkopolskim (2018), Warszawa, http://woes.pl/wp content/uploads/2018/04/wspolny_regulamin_OWES.pdf (accessed: 23.01.2022).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-2008
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18778/1508-2008.26.33
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu