BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pawłowska-Nowak Marta (Politechnika Poznańska), Nowak Marcin (Politechnika Poznańska)
Tytuł
Metoda pomiaru poziomu zaufania do technologii
Method of Measuring Trust in Technology
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2023, nr 5 (67), s. 150-161, tab., rys., bibliogr. 29 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Zaufanie, Technologia, Metoda TOPSIS
Trust, Technology, Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS)
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M14, C25, C61
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu było opracowanie metody pomiaru zaufania do technologii. W docelowej metodzie wykorzystano metodę Thurstona do nadania wag kryteriom decyzyjnym oraz autorsko zmodyfikowaną metodę TOPSIS. Opracowaną metodę zastosowano do zbadania poziomu zaufania do technologii (oprogramowania klasy ERP) wśród pracowników dużego przedsiębiorstwa branży e-commerce w Poznaniu. Artykuł składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym z nich zaprezentowano wprowadzenie do podejmowanej w artykule problematyki. Drugi rozdział stanowi przegląd literatury w zakresie zaufania do technologii. W trzecim rozdziale przedstawiono zarówno zastosowane metody, jak i wyniki badań własnych. Artykuł zakończono syntetycznymi wnioskami ze wskazaniem dalszych pól badawczych.(abstrakt oryginalny)

The aim of the article is to develop a method of measuring trust in technology. The target method uses the Thurston method to assign weights to the decision criteria and the TOPSIS method modified by the author. The developed method was used to examine the level of trust in technology (ERP class software) among employees of a large e-commerce company in Poznań. The article consists of four chapters. The first of them presents an introduction to the issues discussed in the article. The second chapter is a review of the literature on trust in technology. The third chapter presents both the methods used and the results of own research. The article ends with synthetic conclusions with an indication of further research fields.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bos, N., Olson, J., Gergle, D., Olson, G. i Wright, Z. (2002). Effects of Four Computer-mediated Communications Channels on Trust Development. ACM Conference on Human Factors and Computing Systems, CHI Letters, 4, 135-140.
  2. Bugdol, M. (2010). Wymiary i problemy zarządzania organizacją opartą na zaufaniu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  3. Ciesielska, M. i Syrytczyk, K. W. (2011). Znaczenie zaufania w organizacji zorientowanej społecznie. Studia i Materiały Miscellanea Oeconomicae, 15(2).
  4. Ejdys, J. (2017). Determinanty zaufania do technologii. Przegląd Organizacji, 12.
  5. Ejdys, J. (2018). Building Technology Trust in ICT Application at a University. International Journal of Emerging Markets, 13(5), 980-997.
  6. Fukuyama, F. (1997). Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. PWN.
  7. Gibb, J. R. (1978). Trust, a New View of Personal and Organizational Development. Guild of Tutors Press.
  8. Gillath, O., Ai, T., Branicky, M. S., Keshmiri, S., Davison, R. B. i Spaulding, R. (2021). Attachment and Trust in Artificial Intelligence. Computers in Human Behavior, 115, 106607.
  9. Glikson, E. i Woolley, A. W. (2020). Human Trust in Artificial Intelligence: Review of Empirical Research. Academy of Management Annals, 14(2), 627-660.
  10. Hoff, K. A. i Bashir, M. (2015). Trust in Automation: Integrating Empirical Evidence on Factors that Influence Trust. Human Factors, 57(3), 407-434.
  11. Lankton, N., McKnight, D. H. i Thatcher, J. B. (2014). Incorporating Trust-in-Technology into Expectation Disconfirmation Theory. Journal of Strategic Information Systems, 23(2), 128-145.
  12. Lee, J. i Moray, N. (1992). Trust, Control Strategies and Allocation of Function in Human-Machine Systems. Ergonomics, 35(10), 1243-1270.
  13. Lewicka, D., Krot, K. i Książek, D. (2017). Metodyczne aspekty badania zaufania w naukach o zarządzaniu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie/Cracow Review of Economics and Management, 7(955), 41-56.
  14. Li, X., Hess, T. J. i Valacich, J. S. (2008). Why Do We Trust New Technology? A Study of Initial Trust Formation with Organizational Information Systems. The Journal of Strategic Information Systems, 17(1), 39-71.
  15. Lippert, S. K. (2001). An Exploratory Study into the Relevance of Trust in the Context of Information Systems Technology. Doctoral Dissertation, The George Washington University, Washington.
  16. Łapińska, J., Kądzielawski, G., Sudolska, A., Górka, J., Escher, I. i Brzustewicz, P. (2021). Zaufanie pracowników do sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach przemysłu chemicznego. Przemysł Chemiczny, 100(2), 127-131.
  17. McKnight, D. H., Carter, M., Thatcher, J. B. i Clay, P. F. (2011). Trust in a Specific Technology: An Investigation of its Components and Measures. Transactions on Management Information Systems, 2(2), 1-15.
  18. Mubarak, F. M. i Petraite, M. (2020). Industry 4.0 Technologies, Digital Trust and Technological Orientation: What Matters in Open Innovation? Technological Forecasting and Social Change, 161(2020) 120332.
  19. Paravastu, N. S. i Ramanujan, S. S. (2021). Interpersonal Trust and Technology Trust in Information Systems Research: A Comprehensive Review and a Conceptual Model. International Journal of Information Systems and Social Change (IJISSC), 12(4), 44-61.
  20. Qin, F., Li, K. i Yan, J. (2020). Understanding User Trust in Artificial Intelligence-based Educational Systems: Evidence from China. British Journal of Educational Technology, 51(5), 1693-1710.
  21. Reina, D. i Reina, M. (2007). Building Sustainable Trust. OD Practitioner, 39(1).
  22. Rotter, J. B. (1967). A New Scale for the Measurement of Interpersonal Trust. Journal of Personality, 35, 651-665.
  23. Rudzewicz, A. (2016), Zaufanie w przedsiębiorstwie. Uwarunkowania - relacje - pomiar. Wydawnictwo UWM w Olsztynie.
  24. Rudzewicz, A. (2017). Zaufanie w przedsiębiorstwie. Znaczenie i pomiar. Journal of Management and Finance. Zarządzanie i Finanse, 15(2), 1.
  25. Sztompka, P. (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Znak.
  26. Thatcher, J. B., McKnight, D. H., Baker, E. W., Arsal R. E. i Roberts N. H. (2011). The Role of Trust in Postadoption IT Exploration: An Empirical Examination of Knowledge Management Systems. IEEE Transactions on Engineering Management, 58(1), 56-70.
  27. Wiecek-Janka, E., Nowak, M. i Borowiec, A. (2019). Application of the GDM Model in the Diagnosis of Crises in Family Businesses. Grey Systems: Theory and Application, 9(1), 114-127.
  28. Zborowski, M. R. i Łuczak, K. (2016). Propozycja doboru składowych struktury kryteriów oceny jakości aplikacji mobilnych na przykładzie wybranych bankowych aplikacji mobilnych w Polsce. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H-Oeconomia, 50(2).
  29. Zeffane, R. i Al Zarooni, M. (2012). Empowerment, Trust and Commitment: The Moderating Role of Work-Unit Centrality. International Journal of Management, 29(1/2).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2023.5.13
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu