BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pluszyńska Anna (Uniwersytet Jagielloński)
Tytuł
Krótkowzroczność w zarządzaniu prawami autorskimi do zbiorów muzealnych
Myopia in the Copyright Management of Museum Collections
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2023, nr 5 (67), s. 162-171, bibliogr. 39 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Słowa kluczowe
Prawo autorskie, Muzea, Zarządzanie
Copyright law, Museums, Management
Uwagi
Klasyfikacja JEL: H40, L32, O34, Z10
streszcz., summ.
Abstrakt
Prawa autorskie do zbiorów rzadko są traktowane jako istotny zasób niematerialny muzeów (pozwalający na realizację misji instytucji), którym nie tylko można, ale należy zarządzać. Z przeprowadzonych badań wynika, że w publicznych instytucjach muzealnych przeważa krótkowzroczne podejście do zarządzania prawami autorskimi do zbiorów. Świadczą o tym m.in. myślenie o prawach w krótkiej perspektywie, czyli konkretnego, aktualnie realizowanego zadania; brak zainteresowania zmianami, jakie następują w otoczeniu, które dotyczą szczególnie cyfryzacji dóbr kultury; czy wreszcie podejmowanie działań rutynowych lub niepodejmowanie działań w ogóle z uwagi na obawę naruszenia praw. Celem niniejszego opracowania jest prezentacja wyników badań wśród publicznych muzeów w Polsce, a także wskazanie aktualnie proponowanych rozwiązań pozwalających łagodzić skutki krótkowzrocznego podejścia w zarządzaniu prawami autorskimi do zbiorów(abstrakt oryginalny)

Copyrights to collections are seldom considered essential intangible resources of museums (allowing the implementation of the institution's mission), which - not only can - but should be managed. Based on the research, a myopic approach to copyrights management to collections prevails in public museum institutions. This is evidenced by thinking about rights in the short term, i.e. a specific, currently implemented work; lack of interest in the changes taking place in the environment, which in particular relate to the digitization of cultural items; or finally, taking routine action or not taking action at all due to fear of copyright infringement. The purpose of this study is to present the results of the research as well as to indicate the currently proposed solutions to mitigate the effects of a myopic approach to the management of copyrights to collections.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bertacchini, E. i Morando, F. (2011). The Future of Museums in the Digital Age: New Models of Access and Use of Digital Collections. International Journal of Arts Management, 15.
  2. Buchner, A., Janus, A., Kawęcka, D. i Zaniewska, K. (2015). Otwartość w instytucjach kultury. Raport z Badań. Centrum Cyfrowe. Projekt: Polska. https://ngoteka.pl/bitstream/handle/item/287/open glam raport net.pdf?sequence=3
  3. Cetera, N., Drabczyk, M., Janik, Ł., Janus, A., Kaliszewska, J., Orzeszek, D. i Werla, M. (2022). Cyfrowe dziedzictwo kultury. Jak przygotować się do digitalizacji i udostępniania kolekcji w sieci? Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Centrum Cyfrowe. https://centrumcyfrowe.pl/czytelnia/digitalizacja-i-udostepnianie-kolekcji-w-sieci/
  4. Czakon, W. (2020). Krótkowzroczność strategiczna menedżerów. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  5. Czyżewski, K. i in. (2020). Alert Kultura. Warszawa, Kraków: Fundacja GAP, Open Eyes Economy Summit. Pobrano 16 lipca 2021 z https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/05/Alert-Kultura-4.pdf
  6. Dereń, A. M. (2014). Zarządzanie własnością intelektualną w transferze technologii. Difin.
  7. Drabczyk, M., Janus, A., Sanetra-Szeliga, J. i Strycharz, J. (2020). Pandemia w kulturze. Szansa na pozytywną zmianę? Open Eyes Economy Summit.
  8. Drela, M. i Gredka, I. (2014). Prawo autorskie w działalności muzeów. NIMOZ.
  9. Folga-Januszewska, D. (2011). Muzeum jako narzędzie edukacji. W: D. Folga-Januszewska, B. Gutowski (red.), Ekonomia muzeum. Universitas.
  10. Grabowska, K. (2016). Institute for Open Leadership - pocztówka z Kapsztadu. https://centrumcyfrowe.pl/czytelnia/pocztowka-z-kapsztadu-institute-for-open-leadership-runda-2/
  11. Gwoździewicz-Matan, P. i Jakubowski, A. (2019). Enhancing the Mobility of Collections and Access to Cultural Heritage: Immunity of Cultural Objects from Seizure in Poland. International Journal of Cultural Policy, 25(3).
  12. Hasan, S. M. J. (2015). The Cultural Myopia and Cultural Blindness in Overseas Management. Academy of Business Research Journal, 4, 76-91.
  13. Hołda, J. (2020). Zarządzanie własnością intelektualną w sektorze przemysłów kreatywnych. W: M. Smoliry (red.), Współczesne trendy w zarządzaniu. Wydawnictwo AEH.
  14. ICOM. (2022). Museum Definition.
  15. Johnson, P. (2009). Fundamentals of Collection Development and Management. American Library Association.
  16. Kraj, K. K. (2020). Zarządzanie własnością intelektualną w przedsiębiorstwach - geneza i charakterystyka koncepcji. W: K. Poznańska (red.), Modele i formy innowacji. Oficyna Wydawnicza SGH.
  17. Levinthal, D. A. i March, J. G. (1993). The Myopia of Learning. Strategic Management Journal, 14, 95-112.
  18. Levitt, T. (1960). Marketing Myopia. Harvard Business Review, July-August, 45-56.
  19. Lis-Gutiérrez, J. P., Viloria, A., Gaitán-Angulo, M., Balaguera, M. I. i Rodríguez, P. A. (2016). Museums and Management of Intellectual Property. International Journal of Control Theory and Applications, 9(44), 457-462.
  20. Łada, P. (2019). Prawo autorskie w muzeum. Przewodnik ze wzorami umów. Wolters Kluwer.
  21. Martinet, L. (2020). Interactions between Intangible Cultural Heritage and Intellectual Property Law. W: M. Cornu (red.), Intangible Cultural Heritage Under National and International Law. Going Beyond the 2003 UNESCO Convention. Edward Elgar Publishing.
  22. Matassa, F. (2012). Zarządzanie zbiorami muzeum. Muzeum Pałac w Wilanowie, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
  23. Murray, R., Caulier-Grice, J. i Mulgan, G. (2010). The Open Book of Social Innovation. The Young Foundation - NESTA.
  24. Pantalony, R. E. (2007). WIPO Guide on Managing Intellectual Property for Museums. World Intellectual Property Organization.
  25. Pantalony, R. E. (2013). Managing Intellectual Property for Museums. World Intellectual Property Organization. https://www.wipo.int/publications/en/details.jsp?id=166
  26. Pluszyńska, A. (2015). Podstawy prawne organizacji kultury i mediów. Wydawnictwo Attyka.
  27. Pluszyńska, A. (2020). Copyright Management by Contemporary Art Exhibition Institutions in Poland: Case Study of the Zachęta National Gallery of Art. Sustainability, 12(4498), 1-23. https://doi.org/10.3390/su12114498
  28. Pluszyńska, A. (2022a). Copyright Management in Museums: Expendiency or Necessity? Museum International, 73(291-292), 132-143. https://doi.org/10.1080/13500775.2021.2016281
  29. Pluszyńska, A. (2022b). Prawa autorskie do zbiorów muzealnych - wystarczy je szanować czy należy nimi zarządzać? Biuletyn EBIB, 4(205), 1-6.
  30. Pluszyńska, A., Konrad, M. i Korejba, K. (2022). Zarządzanie prawami autorskimi w publicznych muzeach. Uniwersytet Jagielloński. https://kultura.uj.edu.pl/documents/18091666/136701319/Raport.+Zarządzanie+prawami+autorskimi+w+publicznych+muzeach/8ad00ddd-2008-4b2d-971a-2d4349928743
  31. Płachecki, T. (2019). Relacje i różnice. Uczestnictwo warszawiaków i warszawianek w kulturze. M.St. Warszawa.
  32. Potempa, A. (2010). Zarządzanie prawami własności intelektualnej i ich wycena w przedsiębiorstwie. W: U. Promińska (red.), Własność intelektualna w działalności przedsiębiorstw. Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  33. Szostak, A. (2021). Zarządzanie strategiczne w polskich muzeach publicznych. (Niepublikowana praca doktorska). Uniwersytet Jagielloński.
  34. UNESCO. (2021). Museums around the world in the face of Covid-19.
  35. Walczak, W. (2011). Własność intelektualna - cenne niematerialne aktywa organizacji. E-mentor, 2(39).
  36. Young, A. M. (red.). (2019). Rights and Reproductions: The Handbook for Cultural Institutions. American Alliance of Museum. Rowman&Littlefield.
  37. Zalasińska, K. (2013). Muzea publiczne. Studium administracyjnoprawne. LexisNexis.
  38. Zaleski, J. (2014). Zarządzanie własnością intelektualną. Syndrom marchewki. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  39. Zorich, D. M. (2019). Developing Intellectual Property Policies: A How-To Guide for Museum. Pobrano z https://www.canada.ca/en/heritage-information-network/services/intellectual-property-copyright/guide-developing-intellectual-property-policies.html.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2023.5.14
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu