- Autor
- Sokołowska-Durkalec Agnieszka (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Zgrzywa-Ziemak Anna (Uniwersytet WSB Merito we Wrocławiu)
- Tytuł
- W poszukiwaniu specyfiki oryginalności naukowej w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości
In Search of the Specificity of Scientific Originality in the Discipline of Management Science - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2023, nr 5 (67), s. 205-216, tab., rys., bibliogr. 27 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Słowa kluczowe
- Nauki o zarządzaniu, Nauka, Pracownicy naukowi
Management sciences, Science, Academic staff - Uwagi
- Klasyfikacja JEL: M0
streszcz., summ. - Abstrakt
- Celem artykułu jest analiza znaczenia specyfiki dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości (NZJ) dla rozumienia oryginalności naukowej w dyscyplinie. W części pierwszej opracowania omówiono wyzwania związane z niejednoznacznością pojęcia oryginalności naukowej oraz przytoczono wyniki badań dotyczące różnic w konceptualizacji oryginalności naukowej między dziedzinami i dyscyplinami. Następnie dokonano analizy znaczenia specyficznych cech dyscypliny NZJ dla rozumienia oryginalności i preferowanych rodzajów oryginalności w dyscyplinie. Przeprowadzona analiza pozwala stwierdzić, że można mówić o szczególnym rozumieniu oryginalności właściwemu NZJ, co stanowi przyczynek teoretyczny do konceptualizacji pojęcia oryginalności naukowej w dyscyplinie oraz wyznaczenia kierunków dalszych badań w tym obszarze. Zastosowano narracyjny, krytyczny przegląd literatury przedmiotu.(abstrakt oryginalny)
The aim of the paper was to explore the relevance of the specificity of the management science discipline to the understanding of scientific originality in the discipline. The ambiguity of the concept of scientific originality is discussed and the differences in the conceptualisation of scientific originality between scientific fields and disciplines are presented. This is followed by an analysis of the relevance of discipline-specific characteristics of management science to the understanding of originality. The study supports the view that there is a particular understanding of originality inherent in management science. It provides a theoretical contribution to the conceptualisation of scientific originality in the discipline and outlines directions for further research. A narrative critical literature review was conducted.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
- Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Alajami, A. (2020). Beyond Originality in Scientific Research: Considering Relations Among Originality, Novelty, and Ecological Thinking. Thinking Skills and Creativity, 38, 100723.
- Baptista, A., Frick, L., Holley, K., Remmik, M., Tesch, J. i Âkerlind, G. (2015). The Doctorate as an Original Contribution to Knowledge: Considering Relationships between Originality, Creativity, and Innovation. Frontline Learning Research, 3(3), 55-67.
- Barlösius, E. (2019). Concepts of Originality in the Natural Science, Medical, and Engineering Disciplines: An Analysis of Research Proposals. Science Technology and Human Values, 44(6), 915-937.
- Dean, D., Hender, J., Rodgers, T. i Santanen, E. (2006). Identifying Good Ideas: Constructs and Scales for Idea Evaluation. Journal of the Association for Information Systems, 7(10), 646-699.
- Davis, G. F. (2010). Do Theories of Organizations Progress? Organizational Research Methods, 13(4), 690-709.
- Glinka, B. i Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. PWE.
- Gordon, M. (2007). What Makes Interdisciplinary Research Original? Integrative Scholarship Reconsidered. Oxford Review of Education, 33(2), 195-209.
- Guetzkow, J., Lamont, M. i Mallard, G. (2004). What is Originality in the Humanities and the Social Sciences? American Sociological Review, 69(2), 190-212.
- Hensel, P. (2017). Legitymizacja badań organizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kieser, A., Nicolai, A. i Seidl, D. (2015). The Practical Relevance of Management Research: Turning the Debate on Relevance into a Rigorous Scientific Research Program. Academy of Management Annals, 9(1), 143-233.
- Krapež, K. (2013). The (Un)Originality of Scientific Papers - An Analysis of Professional Quality Standards. In Management, Knowledge, and Learning International Conference. Zadar, 945-955.
- Kuhn, T. (1970) The Structure of Scientific Revolutions (2nd ed.). University of Chicago Press.
- Krzyżanowski, L. (1992). Podstawy nauk o organizacji i zarządzaniu. PWN.
- Lichtarski, J. (2015). Praktyczny wymiar nauk o zarządzaniu. PWE.
- Lichtarski, J. (2022). Powodzenie działalności badawczej. Cz. 2. Forum Akademickie, 1, 48-50.
- Mallard, G., Lamont, M. i Guetzkow, J. (2009). Fairness as Appropriateness. Science, Technology, & Human Values, 34(5), 573-606.
- Merton, R. K. (1973). The Sociology of Science: Theoretical and Empirical Investigations. University of Chicago Press.
- Phillips, E. i Johnson, C. (2022). How to Get a PhD: A Handbook for Students and Their Supervisors 7e. McGraw-Hill Education.
- Piwowar-Sulej, K. i Sokołowska-Durkalec, A. (2022). Szkoła zarządzania - pojęcie (nie)rozpoznane. Przegląd Organizacji, 1(984), 4-10.
- Polanyi, M. (1962). Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy (2nd ed.). University of Chicago Press.
- Rodríguez Sánchez, I., Mantecón, A., Williams, A. M., Makkonen, T. i Kim, Y. R. (2021). Originality. The Holy Grail of Tourism Research. Journal of Travel Research, 61(6), 1219-1232.
- Shaheen, M. (2021). The Concept of Originality in Academic Research of Engineering. Education Research International, 1-14.
- Shibayama, S. i Wang, J. (2020). Measuring Originality in Science. Scientometrics, 122(1), 409-427.
- Strużyna, J. (2020). Oryginalność w badaniach naukowych w dyscyplinie zarządzania. W: W. Czakon (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu. Wydawnictwo Nieoczywiste.
- Sudoł, S. (2016). Nauki o zarządzaniu. Przedmiot i zakres. Cechy charakterystyczne. Kierunki rozwoju, W: G. Osbert-Pociecha, S. Nowosielski, Meandry teorii i praktyki zarządzania (s. 264-275). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
- Sułkowski, Ł. i Lenart-Gansiniec, R. (2021). Epistemologia, metodologia i metody badań w naukach o zarządzaniu i jakości. Społeczna Akademia Nauk.
- Verhaegen, P. A., Vandevenne, D. i Duflou, J. R. (2012). Originality and Novelty: A Different Universe. DS 70: Proceedings of DESIGN 2012, the 12th International Design Conference. Dubrovnik, Croatia.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/pn.2023.5.17