BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sienkiewicz Karolina (Akademia Bialska im. Jana Pawła II)
Tytuł
Non-Verbal Communication of the Teacher towards Students in the Process of Education and Upbringing
Komunikacja niewerbalna nauczyciela względem uczniów w procesie edukacji i wychowania
Źródło
Rozprawy Społeczne, 2024, t. 18, nr 1, s. 98-110, bibliogr. 42 poz.
Social Dissertations
Słowa kluczowe
Komunikowanie interpersonalne, Komunikowanie werbalne i niewerbalne, Nauczyciele, Dzieci szkolne, Edukacja, Wychowanie
Interpersonal communication, Verbal and non-verbal communication, Teachers, School children, Education, Parenting
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Komunikacja interpersonalna to nierozłączny element ludzkiej egzystencji. Jest on niezwykle istotny z pedagogicznego punktu widzenia w relacji nauczyciel-wychowanek. W artykule dokonano przeglądu literatury z zakresu komunikacji niewerbalnej między nauczycielem a uczniem. Zarówno komunikacja werbalna jak i niewerbalna odgrywają istotną rolę, wzajemnie na siebie oddziałując. Efektywne komunikowanie uzależnione jest w aspekcie niewerbalnym m. in. od mimiki nauczyciela, gestów, spojrzenia, dotyku czy przestrzeni i odgrywa znaczącą rolę w procesie edukacji i wychowania. Komunikacja niewerbalna wpływa na relację nauczyciela z uczniami, a także na motywację do działań i optymalizację nauczania. Materiał i metody: Artykuł ma charakter przeglądowy. Wyniki: Podjęto próbę omówienia komunikacji niewerbalnej nauczyciela z wychowankami na podstawie dotychczasowej literatury przedmiotu. Wnioski: Komunikowanie niewerbalne w relacji nauczyciel - uczeń to istotny komponent procesu edukacji, nauczyciel po przez kod niewerbalny transmituje ładunek emocjonalny, który jest składową zarówno relacji, atmosfery klasowej jak i motywacji do nauki. (abstrakt oryginalny)

Interpersonal communication is an inseparable element of human existence. It is extremely important from the pedagogical point of view in the teacher-student relationship. The article reviews the literature in the field of non-verbal communication between the teacher and the student. Both verbal and non-verbal communication play an important role, interacting with each other. Effective communication depends on the non-verbal aspect. Non-verbal communication affects the teacher's relationship with students, as well as motivation for action and optimization of teaching. Material and methods: The article is of a review nature. Results: An attempt was made to discuss the non-verbal communication of the teacher with the pupils on the basis of the existing literature on the subject. Conclusions: Non-verbal communication in the teacher-student relationship is an important component of the educational process; the teacher, through non-verbal code, transmits an emotional charge, which is a component of both the relationship, the classroom atmosphere and the motivation to learn. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Antas, J., (2023). Słowa i gesty w komunikacji. Prace wybrane, Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, https://doi.org/10.12797/9788381388481.
  2. Brophy, J., (2002). Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa: PWN.
  3. Chesbero, J.L., McCroskey, J.C (2001). The Relationship of Teacher Clarity and Immediacy with Student State Receiver Apprehension. Affect, and Cognitive Learning, [w:] Communication Education nr 50, s. 59-68.
  4. Cooper, P.J., Simonds, Ch.J., Communication for the Classroom Teacher, Boston, s. 35.
  5. Dobek-Ostrowska B., (1999). Podstawy komunikowania społecznego Wrocław: Astrum.
  6. Domachowski, W. (1993). Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej, Toruń: Edytor.
  7. Ekman, P., (1997). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce, małżeństwie. Tłum. Sz.E. Draheim, M. Kowalczyk, Warszawa: PWN.
  8. Garstka, W., (1999). Komunikacja niewerbalna a terapeutyczna rola nauczyciela [w:] Życie szkoły 1999 nr 7, s. 485-486.
  9. Grove, T.G., (2002). Niewerbalne elementy interakcji, [w:] Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Stewart J. (red.), Warszawa: PWN, s. 122-125.
  10. Hickson, M.L., Stacks, D.W., (1985). Nonverbal Communication, Iowa, s. 15.
  11. Jachimowicz, J., (2018). Komunikowanie się nauczycieli szkół podstawowych z uczniami w procesie edukacji szkolnej , Nowy Sącz, Wydawnictwo Naukowe Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, s. 33-38.
  12. Jurczak, A., (2016). Komunikacja niewerbalna nauczycieli a współczesna edukacja nauczycieli [w:] Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna vol. 4 1(7)/2016, Kraków, s. 133-145.
  13. Knapp, M.L., Hall, J.A., Horgan, T.G. (2013). Nonverbal Communication in Human Interaction. Eight Edition. Cengage Learning. p. 3-28.
  14. Malarandro, L.A, Barker, L.L., Barker, D.A., (1989). Noncerbal communication. New York: Random House.
  15. Marczewska, K., (2009). Meandry komunikacji w szkole [w:] Dyrektor Szkoły 2009 nr 6, Warszawa, s. 185-186.
  16. McCroskey, J.C., Sallinen, A., Fayer, J.M., Richmond, V.P, Barraclough, R.A (1996). Nonverbal Immediacy and Cognitive Learning: A Cross Cultural Investigation [in:] Communication Education nr 45, s. 200-211.
  17. Miller, G. (1951). Lenguaje y communication, Nowy Jork: AMORRORTU.
  18. Nęcki, Z., (1996). Komunikacja międzyludzka, Warszawa: PSB.
  19. Noam, G.G., Fiore, N., (2004). Relationships across multiple settings: An overview. [in:] New Directions for Youth Development 103, s. 9-16.
  20. Okoń, W., (2003). Komunikacja interpersonalna w szkole. [w:] Edukacja i dialog 1, s. 50-53.
  21. Osika, G., (2008). Komunikacja niewerbalna s. 148, s. 150 [w:] Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej Seria: Organizacja i zarządzanie z. 43
  22. Pawiak, A., (2006). Klasa szkolna miejscem oddziaływań niewerbalnych komunikatów nauczyciela w pracy z uczniami - komunikat z badań [w:] Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole. Olsztyn, s. 84-90.
  23. Pawiak, A., (2010). Komunikacja niewerbalna w zakresie kompetencji komunikacyjnych współczesnego nauczyciela pobrane z: https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/4022
  24. Pawiak, A. (2007). Konflikt relacji a niewerbalna komunikacja nauczyciela z uczniami pobrane z: https://www.academia.edu/33566552/Konflikt_relacji_a_niewerbalna_komunikacja_nauczyciela_z_uczniami_2007_
  25. Pawiak, A. (2005). O potrzebie kształcenia umiejętności niewerbalnego komunikowania się nauczyciela z uczniami pobrane z: https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/4013
  26. Pstrąg, J., Kraśnicka, I., (2023). Komunikacja niewerbalna w dydaktyce akademickiej www.researchgate.net/publication/371936105_Komunikacja_niewerbalna_w_dydaktyce_akademickiej_Nonverbal_communication_in_academic_didactics (dostęp: 08.09.2023).
  27. Puppel, J., (2015). Siła performatywna komunikacji niewerbalnej używana przez nauczyciela i ucznia w formalnych warunkach klasy, s. 136-137 [w:] MOTEK. Motywy ekolingwistyczne: w stronę ekoglottodydaktyki, red. Puppel S. Poznań: UAM, DOI 10.7169/sdcp.2015.7.08
  28. Richmond, V.P., (2002). Teacher Nonverbal Immediacy. Use and Outcomes, Boston, s. 51.
  29. Rymarz, T., (1997). Psychologiczne czynniki warunkujące efektywność interakcji nauczyciel-uczeń, [w:] Dylematy przemian oświatowych, Zając A. (red.), Rzeszów: WSP, s. 312.
  30. Sikorski, W., (2013). Bezpośredniość niewerbalna w kreowaniu postawy nauczyciela jako niespecyficznego czynnika w oddziaływaniach pedagogicznych [w:] Krakowskie Studia Małopolskie 2013, nr 18, Kraków, s. 344-362.
  31. Sikorski, W., (2009). Znudzeni szarą klasą [w:] Psychologia w Szkole 2009, nr1, s. 109-115.
  32. Sobkowiak, B., (1997). Komunikowanie społeczne, [w:] Współczesne systemy komunikowania, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław, s. 11-12.
  33. Stączak, M., (2011). Prezentacja publiczna. Mów komunikatywnie, oryginalnie, przekonująco!, Warszawa: EdisonTeam.pl.
  34. Strychalska-Gać, B., (2005). Za szkolnym progiem Warszawa: WSiP.
  35. Sufa, B., (2008). Komunikacja niewerbalna. O porozumiewaniu się nauczycieli i uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej Kraków.
  36. Sztejnberg, A., (2006). Komunikacyjne środowisko nauczania i uczenia się. Wrocław: Astrum.
  37. Śnieżyński, M., (1990). Nauczyciele w oczach uczniów. O przezwiskach. Warszawa: WSiP.
  38. Śnieżyński, M., (2011). Demokracja - dialog - edukacja. Trud budowania i rozwijania dialogu edukacyjnego, [w:] Przestrzeń i czas dialogu w edukacji, Waloszek D. (red.), Kraków, s. 59.
  39. Thiel, E., (1997). Komunikacja niewerbalna. Mowa ciała, Wrocław: Astrum.
  40. Wawszyniak-Beszterda R., (2002). Doświadczenia komunikacyjne uczniów w czasie lekcji. Studium empiryczne, Kraków: Impuls.
  41. Welskop, W., (2013) Komunikacja w relacji nauczyciel-uczeń a występowanie sytuacji kryzysowych w szkole [w:] Komunikacja w sytuacjach kryzysowych IV, Potejko P (red.), Gliwice-Katowice: Wydawnictwa i Szkolenia Opcjon, Gliwice-Katowice, s. 168, 172-173.
  42. Zalewska, P. (2012). Kompetencje komunikacyjne nauczycielek wychowania przedszkolnego [w:] Kompetencje społeczne w edukacji, pracy socjalnej i relacjach zawodowych Janiak, A.M., Jankowska, K., Heller, W. (red.), Poznań: UAM, s. 38-51.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-6081
Język
eng, pol
URI / DOI
https://doi.org/10.29316/rs/183618
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu