BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Chmielewska Aleksandra Maria (Uniwersytet Warszawski), Grabowski Marcin Tomasz (Akademia Mazowiecka w Płocku)
Tytuł
The Future of the Television Market. Potential, Expectations, Possibilities
Przyszłość rynku telewizyjnego. Potencjał, oczekiwania, możliwości
Źródło
Rozprawy Społeczne, 2024, t. 18, nr 1, s. 111-130, bibliogr. 28 poz.
Social Dissertations
Słowa kluczowe
Telewizja, Media, Prawo, Technologia, Konkurencja, Środki masowego przekazu
Television, Media, Law, Technology, Competition, Mass media
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Złożoności w systemie mediów masowych oraz zmiany w sposobie konsumpcji treści medialnych wpływają na tradycyjny rynek TV i identyfikację możliwości i wyzwań. Materiał i metody: Wykorzystano niereaktywne metody badawcze, przeprowadzono krytyczną analizę dostępnej literatury przedmiotu oraz metodę scenariuszy dotyczących przyszłości telewizji rynku wideo Wyniki: Konsumpcja treści telewizyjnych staje się coraz bardziej mobilna, a ludzie często korzystają z mediów społecznościowych podczas oglądania telewizji, co nazywane jest wielozadaniowością. To wyzwanie dla nadawców, którzy muszą dostosować swoje treści do tego zmieniającego się sposobu konsumpcji. Przepisy prawne także wpływają na rynek telewizyjny, chroniąc zarówno nadawców, jak i konsumentów treści wideo. Europejscy nadawcy zyskują możliwość wprowadzenia nowych modeli biznesowych, szczególnie w obszarze reklam, dzięki tym przepisom. Duże platformy internetowe podlegają regulacjom, które mają na celu ochronę rynku telewizyjnego przed nadużywaniem danych użytkowników. Wnioski: Główne wnioski wynikające z szerokiej analizy obszarów rynku telewizyjnego dotyczą tradycyjnych nadawców, którzy powinno dostosować się do tego trendu i inwestować w oryginalne treści, aby przyciągnąć widzów. (abstrakt oryginalny)

Complexities in the mass MM system and changes in the way media content is consumed are impacting the traditional TV market and identifying opportunities and challenges. Material and methods: The article uses non-reactive research methods, a critical analysis of the available literature on the subject and a scenario method regarding the future of TV on the video market. Results: TV content consumption is becoming increasingly mobile, and people often use social media while watching television, a practice known as multitasking. This is a challenge for broadcasters who must adapt their content to this changing way of consumption. Legislation also influences the television market, protecting both broadcasters and consumers of video content. European broadcasters have the opportunity to introduce new business models. Conclusions: The main conclusions from a analysis of the tv market areas concern traditional broadcasters, which should adapt to this trend and invest in original content to attract viewers. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Artz, L. (2007). The Corporate Model From National to Transnational. In The Media Globe: Trends in International Mass Media.
  2. Borowiec, L. (2007). Controlling w realizacji usług publicznych gminy. Kraków: Wolters Kluwer.
  3. Briggs, M. (2012). Telewizja i jej odbiorcy w życiu codziennym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  4. Chmielewska, A., Zawilińska, I. (2020). Analiza rynku telewizyjnego - aspekt finansów nadawców. Czasopisma Mazowiecka Tom 32/2020, DOI: 10.19251/ne/2020.32(3).
  5. Digital Strategy, (2023). The Digital Services Act package. Pobrane z: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/digital-services-act-package (dostęp 13.11.2023).
  6. Dz. U. 2002 Nr 144 poz. 1204.
  7. Dz. U. 2018 poz. 1000.
  8. Dz.U. z 2022 r. poz. 1648.
  9. Dz.U. z 2022 r. poz. 1722.
  10. Eur-Lex. (2023). Europejski kodeks łączności elektronicznej. Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/PL/legal-content/summary/european-electronic-communications-code.html (data dostępu: 13.11.2023).
  11. Fidler, R. (2001). Mediamorphosis: Understanding New Media, Pine Forge Press, Thousand Oaks.
  12. Grece, Ch. (2021). Trends in the VOD market in EU28, European Audiovisual Observatory.
  13. Gudsho. (2023)., Difference between vod and ott platfomrms. Pobrane z: https://www.gudsho.com/blog/difference-between-vod-and-ott-platforms/
  14. Jasiński A.H (1999)., Metodyka badań rynku, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  15. KIM, Badanie Założycielskie, https://kim.gov.pl/badanie-zalozycielskie/ (dostęp 13.11.2023).
  16. Kreft, J. (2011). Problemy z konwergencją. "Studia Medioznawcze" 3.
  17. KRRiT. (2022), Ustawa o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 r. - tekst ujednolicony z 2022 r. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/krrit/polskie-prawo-medialne (data dostępu: 15.11.2023).
  18. Mączyńska, E. (2007). Gospodarka przełomu. Wyzwania dla ekonomistów, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Opole.: Opolskie Roczniki Ekonomiczne, nr 17.
  19. Schiller, D. (1999). Digital Capitalism: Networking the Global Market System, Mass: MIT Press.
  20. Skorus, J. (2015). Rozregulowany zegar telewizji, czyli w jaki sposób współczesne media zarządzają naszym czasem, Zarządzanie Mediami, tom 3(1), Katowice: WSZOPwK.
  21. Słownik one. (2023). Telewizja. Pobrane z: https://www.slownik.one/telewizja
  22. Sobocińska, M. (2023). Konsument czy ma jeszcze wybór?, (red.) A. Chmielewska, J. Snopkiewicz, Nowe Supermedium współczesne oblicza telewizji i scenariusze przyszłości. Warszawa-Łódź: Elipsa, Łódzka Szkoła Filmowa.
  23. Styś, S. (2003). Marketing usług. Warszawa: PWE.
  24. Toffler, A. (2023). Zmiana władzy. Wiedza, bogactwo i przemoc u progu XXI stulecia. Poznań: Zysk i S-ka.
  25. Uchma, M. (2020). Technologia i technika produkcji. Kraków.
  26. Ventuno (2022), What are FAST channels? Pobrane z: https://blog.ventunotech.com/2022/04/what-are-fast-channels/ (dostęp 13.11.2023).
  27. Wasilczuk, J.E. (2005). Wzrost małych i średnich przedsiębiorstw. Aspekty teoretyczne i badania empiryczne. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
  28. Wolters. Kluwer. (2023). Zakres tajemnicy telekomunikacyjnej. Pobrane z: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-telekomunikacyjne-17116702/art-159 (dostęp 13.11.2023).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-6081
Język
eng, pol
URI / DOI
https://doi.org/10.29316/rs/183619
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu