BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nowotarska Alina (University of Life Sciences, Poland)
Tytuł
Corporate Social Responsibility in Poland during the Covid-19 Pandemic
Społeczna odpowiedzialność polskich przedsiębiorstw w czasie pandemii COVID-19
Źródło
Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists, 2024, T. 26, z. 1, s. 200-215, tab., rys., bibliogr. 41 poz.
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Pandemia, COVID-19, Przedsiębiorstwo
Corporate Social Responsibility (CSR), Pandemic, COVID-19, Enterprises
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M14, G34, L21
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem głównym artykułu była analiza stopnia zaangażowania polskich przedsiębiorstw w realizację społecznych działań CSR, w czasie kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19. Zbadano również wpływ pandemii na efektywność pracy, wyniki ekonomiczne, relacje interpersonalne, kulturę korporacyjną, odpowiedzialność społeczną, środowiskową i ekonomiczną oraz wprowadzanie nowych systemów zarządzania. Przed- miotem badań były polskie przedsiębiorstwa o różnej wielkości, w podziale na małe, średnie, duże i bardzo duże przedsiębiorstwa. Materiał badawczy stanowiły wyniki ankiety interne- towej przeprowadzonej w latach 2022-2023 na próbie 100 przedsiębiorstw z całej Polski. Stwierdzono, że przedsiębiorstwa, które już wcześniej podejmowały działania społecznie odpowiedzialne, były lepiej przygotowane i zaangażowane w walkę z pandemią COVID-19. Większość respondentów potwierdziła, że wprowadzono dodatkowe działania, chroniące zarówno interesariuszy wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Uzyskane wyniki pozwalają na ocenę różnic w postrzeganiu i podejściu do koncepcji CSR, co ma wpływ na jej realizację, zakres działania i zaangażowanie w zależności od wielkości przedsiębiorstwa.(abstrakt oryginalny)

The main purpose of this paper is to analyze the commitment of Polish enterprises to implementing CSR activities during the crisis caused by the COVID-19 pandemic. Also examined was the impact of the pandemic on labor efficiency, economic performance, interpersonal relations, corporate culture, social, environmental and economic responsibility, and on the implementation of new management systems. The study focused on Polish undertakings of different size, grouped into small, medium, large and extremely large enterprises. The research was based on the results of an online survey carried out in 2022-2023 with a sample of 100 enterprises from all over Poland. The author found that enterprises which had previously engaged in socially responsible actions were better prepared and more committed to fighting against the COVID-19 pandemic. Most respondents confirmed that additional measures were taken to protect both internal and external stakeholders. The results of this study allow to assess the differences in how the CSR concept can be viewed and approached to, which have an impact on its implementation, the scope of related actions, and corporate commitment (depending on company size).(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Act on preventing and combating infections and infectious diseases in humans of June 6, 2019). OJ of 2019, item 1239 amended.
  2. Act on special solutions related to the prevention, counteracting and combating of COVID-19, other infectious diseases and crisis situations caused by them of March 2, 2020. Journal of Laws of 2020, item 2364 amended.
  3. Akhtaruzzaman Md, Sabri Boubaker, Zughum Umar. 2022. COVID-19 media coverage and ESG leader indices. Finance Research Letters 45: 102170. DOI: 10.1016/j.frl.2021.102170.
  4. Brace Ian. 2018. Questionnaire design: How to plan, structure and write survey material for effective market research. Kogan Page Publishers.
  5. Baum Rafał, Alina Nowotarska. 2024. Involvement in the implementation of socially responsible activities in enterprises of the Visegrad Triangle Countries on the example of Poland. Economics and Environment. In print.
  6. Chudziński Paweł, Szymon Cyfert, Wojciech Dyduch, Salah Koubaa, Maciej Zastempowski. 2023. Strategic and entrepreneurial abilities: Surviving the crisis across countries during the Covid-19 pandemic. PLoS ONE 18 (5): e0285045. 6. Czajkowska Angelika. 2020. Wpływ pandemii COVID-19 na działania CSR podejmowane przez przedsiębiorstwa (Impact of the COVID-19 pandemic on CSR activities undertakenby enterprises). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 3 (987): 45-62.
  7. Dias António, Rodrigues Lúcia Lima, Russell Craig. 2016. Global financial crisis and corporate social responsibility disclosure. Social Responsibility Journal 12 (4): 654-671.
  8. Directive 2014/95/EU of the European Parliament and of the Council of 22 October 2014 amending Directive 2013/34/EU as regards disclosure of non-financial and diversity information by certain large undertakings and groups. Official Journal L 330.
  9. EC (European Commission). 2011. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European and Social Committee and the Committee of the Regions "A renewed EU strategy 2011-14 for Corporate Social Responsibility". COM/2011/0681.
  10. Farcane Nicoleta, Eusebiu Bureana. 2015. History of "Corporate social responsibility" concept. Annales Universitatis Apulensis: Series Oeconomica 2 (17): 31-48.
  11. Fox Corey, Phillip Davis, Melissa Baucus. 2020. Corporate social responsibility during unprecedented crises: the role of authentic leadership and business model flexibility. Management Decision 58 (10): 2213-2233.
  12. Gavurova Beata, Jaroslav Schonfeld, Yuriy Bilan Tomas, Dudas. 2022. Study of the differences in the perception of the use of the principles of corporate social responsibility in micro, small and medium-sized enterprises in the V4 countries. Journal of Competitiveness 14 (2): 23-40.
  13. Gáborová Ivana. 2020. Influence of innovation activities on CSR of SMEs in selected CEE countries. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research 10 (2): 73-79.
  14. Janik Agnieszka, Adam Ryszko. 2023. Sustainability reporting during the crisis - what was disclosed by companies in response to the COVID-19 pandemic based on evidence from Poland. Sustainability 15 (17): 12894.
  15. Jastrzębska Ewa. 2021. Corporate Social Responsibility in Poland during the COVID-19 pandemic and UN sustainable development goals. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia 55 (3): 51-65.
  16. Kacprzak Marzena, Anna Milewska, Anna Kacprzak, Agnieszka Król. 2021. Corporate social responsibility in the era of the COVID-19 pandemic on the example of companies from Poland, Belgium, and Ukraine. European Research Studies Journal XXIV (3B): 547-562.
  17. Klein Vinícius Barreto, José Leomar Todesco. 2021. COVID-19 crisis and SMEs responses: The role of digital transformation. Knowledge and Process Management 28 (2): 117-133.
  18. Kozáková Jana, Renata Skýpalová, Alina Nowotarska, Rafał Baum, Dariusz Pieńkowski. 2023. Corporate Social Responsibility in business practice of the Visegrad Region (Czechia, Poland, Slovakia). University of West Bohemia in Pilsen.
  19. Krasodomska Joanna, Jan Michalak, Katarzyna Świetla. 2020. Directive 2014/95/EU: Accountants' understanding and attitude towards mandatory non-financial disclosures in corporate reporting. Meditari Accountancy Research 28 (5): 751-779.
  20. Krajewska-Nieckarz Małgorzata, Łuczak Agnieszka. 2014. Marketing zaangażowany społecznie jako współczesna strategia zarządzania przedsiębiorstwem (Cause Related Marketing as a modern strategy of company's management). Przedsiębiorczość i Zarządzanie 14 (2): 51-66.
  21. Kubiczek Jakub, Wojciech Derej. 2022. Tarcze antykryzysowe jako źródło wsparcia działalności MŚP w dobie pandemii COVID-19 (Anti-crisis shields as a supporting incentive for SMEs during the COVID-19 pandemic). Przegląd Prawno-Ekonomiczny 1: 33-58. DOI: 10.31743/ppe.12953.
  22. Madrakhimova Firuza. 2013. History of development of corporate social responsibility. Journal of Business and Economics 4 (6): 509-520.
  23. Matuszak Łukasz, Ewa Różańska. 2021. Towards 2014/95/EU directive compliance: the case of Poland. Sustainability Accounting, Management and Policy Journal 12 (5): 1052-1076.
  24. Marom Shaike, Robert N. Lussier. 2020. Corporate social responsibility during the coronavirus pandemic: An interim overview. Macrothink Institute 10 (2): 250-269.
  25. Melovitz Vasan Cheryl, David DeFouw, Bart K. Holland, Nagaswami S. Vasan. 2018. Analysis of testing with multiple choice versus open-ended questions: Outcome-based observations in an anatomy course. Anatomical Sciences Education 11 (3): 254-261.
  26. Nazarczuk Jarosław M., Marlena Cicha-Nazarczuk, Karolina Szczepańska. 2022. Wrażliwość polskiej gospodarki na zmiany wywołane pandemią COVID-19 (The sensitivity of the Polish economy to changes caused by the COVID-19 pandemic). Olsztyn: IBG.
  27. Ozuru Yasuhiro, Stephen Briner, Christpher Kurby, Danielle McNamara. 2013. Comparing comprehension measured by multiple-choice and open-ended questions. Canadian Journal of Experimental Psychology/Revue Canadienne de Psychologie Expérimentale 67 (3): 215.
  28. Pancer-Cybulska Ewa. 2022. Polska gospodarka w warunkach pandemii COVID-19 na tle Unii Europejskiej (The Polish economy in the conditions of the COVID-19 pandemic compared to the European Union). Ekonomia - Wroclaw Economic Review 28 (4): 29-47.
  29. PARP (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polish Agency for Enterprise Development). 2022. Raport z badania pracodawców. Powrót do rzeczywistości? Drugi rok pandemii oczami polskich firm (Employer survey report. Back to reality? The second year of the pandemic through the eyes of Polish companies), https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/raport-z-badania-pracodawcow-powrot-do-rzeczywistosci-drugi-rok-pandemii-oczami-polskich-firm, access: 15.01.2024.
  30. Rahman Shafiqur. 2011. Evaluation of definitions: ten dimensions of corporate social responsibility. World Review of Business Research 1 (1): 166-176.
  31. Ratajczak Piotr, Dawid Szutkowski. 2016. Exploring the relationship between CSR and innovation. Sustainability Accounting Management and Policy Journal 7 (2): 295-318. DOI: 10.1108/SAMPJ-07-2015-0058.
  32. Ratten Vanessa. 2020. Coronavirus and international business: An entrepreneurial ecosystem perspective. Thunderbird International Business Review 62 (5): 629-634.
  33. Regmi Pramod R., Elizabeth Waithaka, Anjana Paudyal, Padam Simkhada, Edwin van Teijlingen. 2016. Guide to the design and application of online questionnaire surveys. Nepal Journal of Epidemiology 6 (4): 640.
  34. Rycak Magdalena. 2020. Prawa i obowiązki stron stosunku pracy w czasie pandemii COVID-19 (Rights and obligations of parties to an employment relationship during the COVID-19 pandemic). Studia z Zakresu Prawa Pracy i Polityki Społecznej 27 (4): 305-322.
  35. Siddegowda Roopa, M.S. Rani. 2012. Questionnaire designing for a survey. Journal of Indian Orthodontic Society 46 (4): 273-277.
  36. Stanislawska Marta. 2022. The impact of the COVID-19 pandemic and energy crisis on CSR Policy in Transport Industry in Poland. Energies 15 (23): 8892.
  37. Szadziewska Arleta, Ewa Spigarska, Ewa Majerowska. 2018. The disclosure of non-financial information by stock-exchange-listed companies in Poland, in the light of the changes introduced by the Directive 2014/95/EU. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości 99 (155): 65-95.
  38. Tworzydło Dariusz, Sławomir Gawroński, Agata Opolska-Bielańska, Mateusz Lach. 2022. Changes in the demand for CSR activities and stakeholder engagement based on research conducted among public relations specialists in Poland, with consideration of the SARS-COV-2 pandemic. Corporate Social Responsibility and Environmental Management 29 (1): 135-145.
  39. Vehovar Vasja, Katja Lozar Manfreda. 2017. Overview: online surveys. [In] The SAGE handbook of online research methods, eds. Raymond M. Lee, Nigel G. Fielding, Grant Blank, 143-161. DOI: 4135/9780857020055.
  40. WBCSD (World Business Council for Sustainable Development). 2002. The business case for sustainable development: Making a difference towards the Earth summit 2002 and beyond. Corporate Environmental Strategy 9 (3): 226-235.
  41. Wood Richard T., Mark D. Griffiths, Virginia Eatougha. 2004. Online data collection from video game players: Methodological issues. CyberPsychology & Behavior 7 (5): 511-518.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0054.4321
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu